Hoe kan ik voorkomen dat mijn wond weer opengaat?

Vorige week zaterdag ben ik gevallen en heb daarbij mijn knie bezeerd. Er zit een flinke schaafwond op, die inmddels wel dicht is met een korst, maar na een week gewoon wassen aan de wastafel zou ik toch wel weer eens een lekkere douche willen nemen. Alleen ben ik bang dat de korst er dan vanaf weekt en de wond weer opengaat. Nu ken ik de truc om bijvoorbeeld een ingegipste arm te verpakken in plastic (vuilnis)zakken, maar om met een ingepakt been onder de douche te gaan staan lijkt me erg onhandig en bovendien gevaarlijk vanwege uitglijden. Kan ik nu dus al onder de douche of is het beter om nog even te wachten? En als het wel kan, hoe voorkom ik dan dat de wond weer opengaat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.6K

Het beste antwoord

Omdat er al een korst op zit en het al een week geleden is kun je gewoon lekker gaan douchen,de kans dat het weer open gaat is zeer klein!
Ik zou wel de korst een beetje ontzien en na het douchen klein beetje droogdeppen of beter nog laten drogen in de open lucht! Er helemaal niks meer op doen tijdens en na het douchen, ook niet als de wond toch een beetje open zou gaan!Het is nu schitterend weer dus lekker een korte broek aan oid dan geneest het nog sneller!

Geniet lekker van het douchen, groet vlindertje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja hoor dat kan, gewoon water over de korst laten lopen, niet met je washand daar gaan schrobben en na het douchen droogdeppen, niets aan de hand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op zich moet een korst wel wat kunnen hebben, gewoon niet al te hard wrijven met de handdoek, en niet al te lang douchen. Bij lang douchen of baden wordt de huid week, en ook een korst zou dan inderdaad gemakkelijker los kunnen laten. Maar een korst op een nog niet intacte huid zit over het algemeen goed vast, pas als de huid eronder goed hersteld is, gaat de korst loslaten.

Wil je toch je been inpakken, omdat je bijvoorbeeld lekker lang wilt douchen of omdat je het toch niet helemaal vertrouwd, ga er dan voor de veiligheid bij zitten. Gewoon een tuinkrukje of tuinstoel gebruiken. Je kunt dan eventueel ook je been op een ander krukje leggen en 'm zo wat meer uit de douchestraal houden, dan heb je ook minder kans dat hij nat wordt. Datzelfde zou je trouwens ook kunnen doen zónder dat je je been inpakt, dan wordt je been in elk geval al minder nat dan wanneer je gewoon gaat staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt natuurlijk ook gewoon alleen je knie afplakken. Je hele been is niet nodig.