Hoeveel kans dat ik afgekeurd word op versleten rug en heupen?

ik heb ernstige slijtage bij alle wervels, tussen L4 en L5 zit niks meer, daarbij een holle rug.
beide heupen ernstige slijtage (maar ben nog te jong om hier iets aan te laten doen, 51 jaar)
hele dagen werken lukt echt niet meer, ik ben de eerste uren van de dag "best goed" daarna kan ik niet meer lopen, zitten, staan van de pijn.
zak ook steeds door mijn linkerheup en rechts zit er een zenuw bekneld..
afkeuren op slijtage kan niet volgens ARBO, en de één heeft er veel last van en de ander niet..
waar ligt de grens dat ze er niet omheen kunnen dat er wel degelijk iets pijnlijks aan de hand is?
ik bedoel, het is bij mij bot op bot en wordt niet ondersteund door mijn onderste rugspieren( holle rug)
halve dagen lukt met pijn en moeite wel, kan je ook voor halve dagen afgekeurd worden?
alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
49.7K

Antwoorden (1)

"Afkeuring", oftewel: het arbeidsongeschiktheidspercentage, is vooral een financiële berekening. In het kort: een arts stelt op wat je beperkingen zijn, dus hoeveel uren je kunt zitten, staan, lopen, hoe vaak per uur je kunt reiken, buigen, draaien, je vingers kunt bewegen, etc. Vervolgens gaan die gegevens het computersysteem in en wordt er gekeken welke functies je nog zou kunnen doen. Als je dan bijvoorbeeld helemaal niet kunt staan maar geen beperkingen hebt in je armen, zal het systeem functies selecteren die je zittend kunt doen. Vervolgens wordt er gekeken hoeveel je gemiddeld kunt verdienen met die geselecteerde functies, en wat het verschil is met je laatstverdiende salaris. Het verschil daartussen bepaalt je arbeidsongeschiktheidspercentage. Dat is belangrijk om te begrijpen aan het systeem: het is dus primair een verzekering tegen inkomstenderving.

Dan, het halve dagen werken. Als je op medische gronden nog maar halve dagen kunt werken, dan zal de arts dit aan moeten geven in die eerste fase van de beoordeling, in zeg maar je beperkingenprofiel. In de praktijk is dat vaak lastig hard te maken, en er zijn ook verzekeringsartsen die nooit een urenbeperking toekennen. Als het er bijvoorbeeld om gaat dat je niet zo lang achter elkaar kunt zitten, zal er gezegd worden dat je dan aangewezen bent op werk met wat meer afwisseling, en niet zozeer op een urenbeperking. Je zult dus aan moeten tonen dat er iets is waardoor je wél vier uur kunt werken, maar geen acht, en dat dat probleem ook niet op te lossen is door een betere ergonomie van de werkplek of door meer afwisseling in het werk. In de praktijk blijkt dat erg moeilijk te zijn, en het is dus sterk afhankelijk van de verzekeringsarts die je treft.

Ik kan uit je verhaal niet opmaken of je op dit moment halve dagen ziek bent en hoe lang dat al zo is, maar zodra je bijna twee jaar ziek bent, wordt het hele WIA-traject vanzelf in gang gezet. Nog wel een ongevraagd advies van mij: die twee jaar ziektewet zijn er niet voor niets, dus gebruik die tijd ook om je mogelijkheden te verkennen. Ga er niet te snel vanuit dat reïntegratie niet mogelijk zal zijn omdat je klachten niet te behandelen zijn: soms is er veel mogelijk door werkzaamheden aan te passen of door een simpel hulpmiddel zoals een aangepaste stoel. Laat in elk geval een ergotherapeut naar je werkplek kijken, en als je nog geen pijnrevalidatietraject hebt gevolgd, dan kan ik je dat ook zeker aanbevelen.

Toegevoegd na 3 uur:
Naast adequate pijnbehandeling.