3 maanden geleden een matige whiplash gehad maar nog regelmatig last, zijn er tips om te ontlasten??

Behalve fysio, pijnstillers en gaan liggen..gewoon tips die ik thuis even kan uitvoeren

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Whiplash is meer dan alleen nekklachten. Maar als je over de nekklachten heb ; 1; langzaam naar links en naar rechts kijken. 2; je hoofd, langzaam naar je schouders laten zakken . 1x links en dan 1x rechts. 3;met je beide armen draaiende bewegingen maken. 4; je schouders ophalen. Ik zelf doe dit zelf 5x......doe dit rustig aan. Je mag uiteraard geen pijn voelen. Ik hoop dat ik je zo een beetje kan helpen. Succes en beterschap.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit heb ik voor je kunnen vinden,voor meer oefeningen kun je kijken op Whiplash EHBO onder het kopje Self-Support

Sterkte
Groet vlindertje

Voorwaarden voor alle oefeningen geld;
** Oefen 2/4x per dag.
** Doe de oefeningen zittend.
** Beweeg de nek niet achterover !
** Indien duizeligheid, misselijkheid of andere symptomen optreden, niet meer doen en contact op nemen met huisarts of fysiotherapeut.
** De oefeningen mag je best wel voelen maar dit gevoel moet na het oefenen wel weer binnen een paar minuten weg trekken.

Om te controleren of je het hoofd en de nek recht houd, is er een handig hulpmiddeltje nl de vuist.
Bal de vuist en zet de vuist óp het borstbeen (met wijsvinger onder) en leg daar uw kin op.

Oefening.1
Dit is de meest belangrijke, en is om de trekspanning van uw nekspieren te verminderen én voldoende ruimte te houden/krijgen op de nekwervels.
Zorg dat uw nek recht is. Zet vervolgens uw arm tegen de borst met de wijsvinger omhoog en onder tegen uw kin.
Trek nu langzaam de kin naar de borst en zorg dat de vinger recht blijft. ( zord hierbij dat de arm op de borst NIET verschuift)
Als je het goed doet, voelt je dan ook dat je de nek oprekt.
Houd dit ongeveer 5 seconden vast en herhaal het 5 tot 10 keer.
Houd daarbij de eerder beschreven voorwaarden in acht !

Oefening.2
Deze oefening is om het draaibereik van de nek te bevorderen, dan wel zo optimaal mogelijk te houden.
Controleer éérst weer of de stand van de nek en het hoofd, goed zijn.
Draai nu het hoofd langzaam zo ver mogelijk naar links en houd dit 3 tot 5 seconden vast.
Draai het hoofd terug naar de midden stand (neus vooruit) en houd dit ook weer 3 tot 5 seconden vast.
Draai het hoofd langzaam zo ver mogelijk naar rechts en houd dit wederom 3 tot 5 seconden vast.
Draai het hoofd terug naar de midden stand (neus vooruit) en houd dit ook weer 3 tot 5 seconden vast.
Dit kunt u 5 tot 10 keer herhalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wauw dankjewel! Ik had er niet echt aan gedacht om zelf te zoeken haha, bedankt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fijn te zien dat je er blij mee bent en hoop dat je er baat bij hebt!! Heb ik een onbeleefd vraagje omdat je zo enthousiast bent, zou je mij een duimpje willen geven? blosblos ;-) Ik zit niet bij GV om punten te verdienen hoor maar vind af en toe een duimpje wel leuk :-))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
natuurlijk ;) ik zat toen ik een reactie plaatste op mijn telefoon, en kon toen geen +jes geven, maar je hebt hem hoor ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel;-) maaruh..... je zat op je telefoon en kon dus geen +je geven???
Lijkt wel een raadseltje :-))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha ja ik heb een app op mijn telefoon van goeievraag, maar daarmee kan je geen + of - geven, in ieder geval ik weet niet hoe haha