Wat is dit witte spul op mijn amandelen?

Mijn tong is best lenig, dus ik kan met mijn tong mijn huig, amandelen, achterkant van mijn keel en nog meer aanraken. Met mijn tong voelde ik eens bij mijn amandelen, toen voelde ik iets waarvan ik wist dat het niet mijn amandelen waren (Ik wist eerst niet waar mijn amandelen zaten , ik dacht dat ze iets dieper in de keel zaten dus ik beschouwde mijn amandelen maar als een soort stuk vlees) ik begon toen met mijn tong te peuteren en te peuteren om het weg te halen. Ik heb in de spiegel gekeken, maar ik kon niets zien omdat het net buiten mijn zicht was.
De tweede dag kon ik na uren peuteren het eruit krijgen, ik zag dat het een witte substantie was. Ik dacht dat het gewoon eten was dat ertussen was blijven haken.
Maat nu heb ik al heel lang dat ik mijn tong normaal houd, ik weer zoets voel. Dus elke keer peuter ik het eruit mer mijn tong dat uren duurt... Maar als ik het eenmaal doe, kan ik er gewoon niet meer afblijven, ik vind het echt verschrikkelijk vervelend als het er zit.
Toen net googlede ik even op waar de amandelen zitten, en ik zie ineens amandelen met ook van die witte dingen erop (ik heb het bij mij nog nooit in de spiegel gezien). Nu denk ik niet dat het eten is, maar aangezien ik niet weet wat het is, en ook niet weet wat de amandelen doen, dacht ik dat het beter is om het hier te vragen, wat is het, is het slecht om het weg te peuteren met mijn tong en hoe kan ik het afleren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat snap ik, maar het leek me wel iets dat algemeen best bekend was, dus ik dacht laat ik het maar hier vragen want nu weet ik er al genoeg over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hou dit in de gaten, als je dit over een lange tijd houd. Heb je chronisch ontstoken amandelen, als je daarbij vaak ziek bent... Is het misschien verstandig om ze te laten verwijderen.
paulus811
11 jaar geleden
zit matteo niet bang te maken zeg. Wat hij wegschraapt is niks meer dan talg. Valerie geeft hieronder het juiste antwoord.

Antwoorden (3)

Dit klinkt niet echt fijn, je zou beter even naar de huisarts kunnen gaan, die heeft daar verstand van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de amandelen zitten groeven diepe inhammen; crypten genoemd, deze kun je voelen met je vingertopje, achter je amandelen. Hier kan ophoping plaatsvinden van het afvalstof dat de amandelen maken. Deze afvalstoffen komen doordat de amandelen goed werken en een deel vormen van je afweersysteem. Het blijven hangen van afvalstoffen in de groeven van de amandelen resulteert in amandelstenen; kleine gele bolletjes. Bacteriën vinden deze gele bolletjes/afvalstoffen lekker en leven van de afvalstoffen, in en op de amandelstenen. De uitwerpselen van de bacteriën komen op of in de amandelstenen terecht, dit maakt dat de amandelsteentjes echt stinken. Dus omdat de uitwerpselen van de bacteriën stinken, stinken de bolletjes (net als bij zweet, zweet zelf stinkt niet, de uitwerpselen van de bacteriën maakt dat zweet stinkt!) De amandelstenen, oftewel gele/witte brokjes kunnen uit zichzelf loslaten, waardoor ze los in je mond komen en je ze kunt doorslikken of uitspugen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Argina.(keelontsteking)Beter peuter je niet aan t witte spul,
dat heb ik ook heel vaak gedaan,en nou heb ik allemaal gaten in mijn amandelen.Wat je moet doen,is een afspraak maken bij de dokter,met de melding dat je argina hebt,en er even na wilt laten kijken.
Wanneer een dokter alleen al de witte vlekjes heeft gezien,weten ze genoeg.dan krijg je een antibiotica,
en moet t met een paar dage weg gaan.
Als je er vaker last van hebt..zo'n 5 keer per jaar of vaker,
dan is t beter als je je amandelen laat knippen.