Heb ik tetanus?

ik ben iets meer dan een week geleden gebeten door mijn hond, in mijn wijsvinger.
niet zo'n hele diepe wond,
en meteen met anti-biotica gereinigd.

ik ben niet ziek, geen koorts nothing.
wel heb ik beetje raar gevoel kaken (geen stijfheid)
maar dat kan ook komen omdat dat een syptoom is en ik er steeds aan denk.

tetanus is toch dodelijk???
help?

is het nodig dat ik naar de huisarts ga?

Toegevoegd na 1 dag:
dank jullie voor de antwoorden!

ik heb zelf opgezocht dat de prik idd 15 jaar geldig is.
en ik ben 20 jaar (dus jonger dan 24)
de wond is helemaal mooi dicht (piepklein korstje nog, twas ook maar een 'beet' van een halve centmeter) geen enkele krampen in mijn vinger. het deed natuurlijk eerst wel zeer, maar het is goed ontsmet niet ontstoken etc.
verder heb ik niet echt ergens last van.

verder ben ik goed gezond, dus ik denk niet dat er iets aan de hand is.
Ik bel morgen even naar de huisarts voor advies.
ik kan altijd voor de zekerheid even een prik halen, als hij dat nodig vindt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Even de huisartsenpost bellen en vragen of je een tetanus injectie mag komen halen, altijd beter én je bent van de stress af.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe reinig je een wond met antibiotica? Dat is geen spul dat je bij de gemiddelde drogist kan vinden.

Het beste antwoord

Als je tetanus hebt dat twijfel je daar niet aan. Je hebt geen tetanus want je kan nog een computer bedienen.
Wel zou ik even langs de dokter gaan om dit te vertellen (nooit medisch advies van internetters zoals Joozd aannemen) en om een teranusprik te halen, dan ben je 10 jaar beschermd!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
haha ik zag net dat je zelf joozd was :)

Andere antwoorden (4)

Ziektebeeld
Bij tetanus zullen de eerste ziekteverschijnselen pijn, tinteling, stijfheid en zwelling van de opgelopen verwonding zijn. Vervolgens zullen verhoogde spieractiviteiten en reflexen rondom de verwonding volgen. Tevens zullen er kramp aanvallen over het gehele lichaam plaatsvinden veroorzaakt door prikkels (zelfs de kleinste prikkel) van buitenaf. Tetanus kenmerkt zich voornamelijk door een stijfheid die optreed in de kaakspieren, slikproblemen en nekstijfheid. Bij Tetanus zal de patiënt wel altijd bij bewustzijn blijven.

Complicaties van de ziekte
Indien men geen hulp en/of behandeling zoekt nadat de eerste ziekteverschijnselen zich voordoen kan deze ziekte een dodelijke afloop hebben.
Echter bij een goede behandeling is er een volledig herstel mogelijk zonder eventuele nagevolgen.

Wij kunnen niet zeker zeggen of je het hebt. Als je er onzeker over bent kun je de huisartsenpost even bellen voor advies.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Ik zou zeker naar de huisarts gaan want als je tetanus zou krijgen en deze ziekte onbehandeld blijft, kan het zeer slecht met je aflopen.

De tetanusinjectie die je krijgt als kind heeft geen onbeperkte 'houdbaarheidsduur'. Een nieuwe is weer 10 jaar 'werkzaam'.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, vraagsteller is 20 en dan zit je net op de grens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dus als ik jonger was geweest (rond 16/17) zou ik wel gewoon beschermd zijn??
das lullig...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die '10 jaar' zal bij benadering zijn. Vast niet _exact_.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is niet lullig, dat komt door de vaccinaties die je als kind krijgt omdat je als kind het meest in aanraking komt met straatvuil.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Athene als je gewoon had nagedacht had je dus al eerder gebeld met de vraag of je een prik nodig had dan zat je nu niet in spanning. Misschien was een prik helemaal niet nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen enkele vaccin heeft een effectiviteit van 100%, ook niet tegen tetanus. Wel is het zo dat de tetanusvaccin een van de beste is.
Maar geen zorg, waarschijnlijk is er niets aan de hand, gezien de symptomen en de verstrekken tijd.
En mocht je het toch hebben, dan krijg je nog serum (niet de vaccin, maar de remedie) toegediend, en is de ziekte alsnog prima te genezen, als is dat geen pret, en kan voor andere complicaties zorgen.
Als je korter dan 15 jaar geleden een tetanusinjectie hebt gehad of als je jonger bent dan 24 hoef jij je geen zorgen te maken. Als het langer dan 15 jaar geleden is zou ik even langs de huisarts gaan voor een prik.
Symptomen zijn: Stijfheid rond de wond, spierkrampen door prikkels, kramp in de spieren vooral in de kaak en in de rug. De incubatietijd is een paar dagen tot een paar weken. Ga naar de huisarts als jij het niet vertrouwd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als regel moet een tetanusinjectie binnen 24 uur na de beet te worden gegeven.
Als de beetwond goed genezen is en niet ontstoken is, zou ik mij geen zorgen maken.
Als je twijfelt, ga dan naar de huisarts en trek je niets aan van de hier gegeven reacties.
Zie onderstaande link.