Pijn longen na stoppen met roken, toevallig of logisch?

Hallo allemaal. Ik heb vies veel gerookt in het afgelopen jaar en het moest maar eens klaar zijn. Daarom ben ik drie dagen geleden gestopt. Ik heb geen geestelijke bijverschijnselen maar heb wel vreselijke pijn in longen, luchtpijp/wegen en keel. Normaal als ik een paar dagen niet kan roken moet ik veel hoesten en komt er slijm uit. Het lijkt nu juist of de hele boel opgedroogd is. Ik probeer te hoesten om de troep er uit te krijgen maar het lijkt wel of er niks zit. Net ook bij de dokter geweest, die hoorde niks geks, maar het doet vreselijk pijn. Zijn er meer mensen die dit kennen? Ik moet nu spoelen met carbasalaatcalcium, hoop dat dat gaat helpen. Maar ik maak me erg ongerust. Ik ben trouwens een vrouw van 20 en heb inmiddels vier jaar stevig gerookt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
39.3K

Antwoorden (5)

Als de huisarts je hebt gecontroleerd hoef je niet bang zijn dat je een ontsteking hebt. Er is dus grote kans dat de pijn die je nu ervaart indirect komt door het stoppen en komt door het hoesten.

In feite irriteer je de longen met rook en de rookdeeltjes moeten met het slijm worden afgevoerd. Dat gaat niet makkelijk.

Het goede nieuws is dat als je vol houdt je longen over een aantal jaar weer helemaal schoon zijn. Het effect van 4 jaar roken kan dus zo goed als teniet worden gedaan door niet alleen te stoppen, maar ook helemaal nooit meer te roken.

Spoelen lijkt me goed om de pijn wat te verzachten en overleg met de huisarts als dit zo blijft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja toen ik (nu al een aantal jaar geleden) ben gestopt met roken heb ik hier ook last van gehad, word wel steeds minder. heeft bijna 3 maanden geduurd eer het echt helemaal weg was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien dat je kunt beginnen met acetylcysteine.
Dit maakt het makkelijker om slijm op te hoesten en slijm heeft een reinigende werking.
De (dure) merknaam is Fluimicil, maar bij de Lidl hebben ze buisjes bruistabletten voor € 1,99.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Probeer vol te houden,als het echt niet kan kun je het beste naar de huis arts.Probeer misschien een bos wandelingetje maken,het kan heel goed voor je zijn ook voor je luchtwegen.En altijd van mensen afstand nemen die roken!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Knap dat je gestopt bent!
Mijn ervaring: juist na het stoppen werd ik pas echt benauwd en hoestte ik de longen uit mijn lijf. Gek genoeg hetzelfde effect als wanneer ik op vakantie was op de Wadden: na een dag enorm hoesten.
Ik wijt het aan de 'grote schoonmaak': zodra je longen niet meer voortdureend vervuild worden, hebben ze de kans om zichzelf eens goed te reinigen. Veel rotzooi wordt weggewerkt en dat leidt tot hoesten, rochelen, benauwdheid, soms met slijm maar soms ook 'droog' hoesten.
Hou vol, want over een paar dagen wordt het waarschijnlijk al minder erg. En dan ga je merken dat je meer ruikt (oké, niet altijd een voordeel ;p), meer proeft, meer lucht hebt, je beter voelt, minder vaak verkouden bent (en een bak geld overhoudt!).