Ontzuren hoe doe je dat ?

Mijn vrouw is fibromyalgie-patiente, zij heeft veel gewrichts pijnen, is ook vlug vermoeid en prikkelbaar !
Hoe kan zij het beste ontzuren (zij drinkt regelmatig Cola Pepsi Max of Zero) en houdt van zoetigheden. Wie kan mij enkele nuttige tips geven in dit verband of een therapeut aanwijzen die mijn vrouw zou kunnen helpen ? (in België of Nederland)

Mvg,

Karel8158

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Ik heb al 20 jaar fibromyalgie en ME en weet er alles van.
Sinds kort ben ik in kontakt gekomen met de site van gezondheidscoach Jesse van der Velde: www.jessevandervelde.com. (vetvrij.com) Ik heb ze gemaild en e.e.a. over gezond afvallen en ontgiften i.v.m. mijn ziekte kreeg ik te horen dat het mogelijk is om d.m.v. de juiste voeding de klachten aanmerkelijk te verminderen en zelfs helemaal van de fibromyalgie af te komen.
Het is dan heel belangrijk dat je bepaalde voedingsmiddelen absoluut uit je voeding moet schrappen. Deze zijn: Suiker (m.n. geraffineerde), melkprodukten, gist gluten en kunstmatige zoetstoffen. Het is ook belangrijk dat je de voedingsmiddelen die heel goed zijn in je dieet gebruikt. Kijk eens op de site van Jesse van der Velde, het is de moeite waard. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Hiervoor zou zij naar bijvoorbeeld een natuurgeneeskundige of een bioresonantietherapeut kunnen gaan. Een natuurgeneeskundige of bioresonantietherapeut hebben effectieve methoden om ziekmakende en schadelijke invloeden in het lichaam op te sporen. Zij kunnen u een lijst geven van voor u 'verboden middelen' waardoor iemand aanzienlijk opknapt. Uw vrouw zou dan ook eventueel een ontgiftigingskuur (ontslakkingskuur) volgen. Je kunt het beste even googelen om een adres bij jullie in de buurt te vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen als ze er in gelooft, anders werkt het niet..
Ontzuren is gebaseerd op het (foute) idee dat het lichaam zuur zou worden als je veel zure spullen eet.

Sommigen gaan iets verder, en zeggen dat ook suiker bijdraagt aan de verzuring van het lichaam, want bacteriën in de mond zetten suiker om in zuur (dat laatste stukje is overigens waar).

Wat ze er nooit bij vermelden is dat als kennelijk zoet kan worden omgezet in zuur, dat het lichaam dan natuurlijk ook zuur kan omzetten in iets dat niet zuur is.

Wat ze er ook niet bij vermelden is dat de zuurgraad heel belangrijk is voor het lichaam, en dat het lichaam daardoor veel, heel veel zelfs, en ook heel precieze, regelingen heeft voor de zuurgraad van bijvoorbeeld het bloed.

"Die zuur-regeling kan gestoord zijn", zeggen sommige dan. Wat ze "vergeten" erbij te zeggen is dat een minieme stijging van de zuurgraad van het bloed direct leidt tot het gevoel dat je buiten adem bent. Dat kun je zelf proberen: trek maar eens een sprintje. Je spieren produceren melkzuur, dat wordt afgevoerd door het bloed, en daardoor wordt het bloed zuurder. En zie: je begint direct te hijgen.

Ontzuur-therapeuten bieden wel eens "basische druppels" aan. Dat zijn druppels die basisch zijn. Basisch is het tegengestelde van zuur: doe basisch en zuur bij elkaar, en je houdt neutraal over.

Wat zulke therapeuten nooit melden is dat het enige effect van zulke druppels is dat het maagzuur een beetje minder zuur wordt. De maag zal dit natuurlijk direct compenseren door extra zuur te produceren.

Mocht je zoveel basische druppels gebruiken dat jij het wint van je maag, dan heb je dus een maag zonder maagzuur. Dat leidt tot *zware* spijsverteringsproblemen, want het maagzuur is een essentieel onderdeel van de spijsvertering. Daarnaast is het maagzuur een belangrijke barriëre voor allerlei bacteriën en andere micro-organismen. Het uitschakelen van die verdedigingslinie is sterk af te raden.

--

Om je vraag te beantwoorden:

Het lichaam zorgt zelf voor de juiste zuurgraad. Voor zover dat niet zo is krijg je zeer ernstige klachten die door een specialist bij de bron moeten worden aangepakt. Maar dan zit je al heel snel op het niveau van acute opname op de afdeling intensieve zorg.

Ontzuren door je voeding aan te passen of door een kuurtje te volgen is niet mogelijk; daarnaast is het niet zinvol.

De enige zin van een "ontzurings-kuur" zit hem in de mogelijke overgang naar een gezonder voedingspatroon die bij sommige ontzuringsmethoden wordt aanbevolen. Met "ontzuren" heeft dat niets te maken
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het grootste deel van bovenstaande informatie klopt, maar er missen een paar belangrijke dingen.
De ph in je lichaam is een evenwicht van meerdere stoffen, hierdoor veranderd het niet snel.
Gooi wat zuur in je bloed en de verandering in ph zal klein zijn. Je lichaam moet echter wel hard werken om alles weer normaal te krijgen, je wordt niet voor niks moe van sporten. (niet alleen om deze reden)
Maar het constant verwijderen van zuren uit je lichaam is veel werk voor je organen. Daarnaast is de zuurtegraad van je urine redelijk eenvoudig te beïnvloeden met voeding: Koop ph-strips en meet de zuurtegraad van je urine.
Ga gezond eten en meet enige tijd later nogmaals. Zeker voor iemand die ongezond eet, zal er flink verschil te meten zijn. ps. "toevallig" gaan ongezond eten een zuur vaak samen.
Cryofiel
12 jaar geleden
De afvalstoffen van het lichaam kunnen sterk verschillen in samenstelling. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor de geur van je ontlasting. Er is echter geen enkele reden om je voeding zo aan te passen dat je ontlasting altijd dezelfde geur heeft. Hetzelfde geldt voor de urine. Het lichaam moet nu eenmaal afvalstoffen kwijt. Dat doet het lichaam op de makkelijkste manier. Als de makkelijkste manier is een zure afvalstof uit te scheiden, dan scheidt het lichaam een zure afvalstof uit. Als het juist makkelijker is een neutrale of een basische afvalstof uit te scheiden, dan scheidt het lichaam een neutrale of een basische afvalstof uit. Houd er rekening mee dat afvalstoffen niet altijd in die vorm vanuit het bloed naar de urine cq ontlasting worden getransporteerd. In werkelijkheid vinden er vele omzettingen plaats. Door die omzettingen zou het best kunnen zijn dat het lichaam juist merkt dat het bloed net een tikje te *basisch* is, en dat het dus druk doende is het bloed zuurder te maken. Om dat voor elkaar te krijgen, is het best mogelijk dat er basische stoffen moeten worden verwijderd, maar dat dat het makkelijkste kan door die basische stoffen om te zetten in zure stoffen. Wat je dan op je pH-strookje ziet is dat je urine op dat moment tamelijk zuur is, terwijl het lichaam juist druk bezig is minder basisch en dus meer zuur te worden. Kortom, de wisselende zuurgraad van de urine heeft niets te maken met de actuele zuurgraad van het bloed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben je nou dingen aan het verzinnen?
Want als je zou kunnen aantonen dat de nieren dit kunnen dan heb je een promotie binnen.
Cryofiel
12 jaar geleden
Hoe kom je erbij dat ik dingen zou verzinnen? De nieren scheiden stoffen af die afgescheiden moeten worden. Als dat zuren zijn, zijn dat zuren. Dat geldt net zo goed als het bloed zelf feitelijk te basisch is. Je moet het lichaam niet zien als een verzameling losse elementen. Die "losse" elementen vormen in werkelijkheid één geheel. Terwijl de nieren (in dit voorbeeld) zuren uitscheiden en het bloed daarmee basischer maken, zijn andere onderdelen van het lichaam bezig het bloed juist weer zuurder te maken. Alles heeft invloed op al het andere - zo werkt het lichaam nu eenmaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik doel op je omzettingen verhaal.
Daar lijkt mij nogal wat fantasie in te zitten.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zuur-base-evenwicht_%28bloed%29 Tevens is het zeer onwaarschijnlijk te basisch te zijn, dan zit je aan een redelijk extreem dieet. (voor gezonde mensen) Zeker is een lichaam een zeer complex geheel, maar sommige onderdelen werken redelijk simpel. Bloed -> nieren -> urine.
Dat is een onderdeel wat redelijk simpel werkt. ph is ook niet ingewikkeld, er wordt slecht de concentratie van 1 stof gemeten. Te zure urine = te zuur bloed (bloed blijft doordat het gebufferd is altijd binnen een strakke marge, zo niet dan is het inderdaad helemaal mis) Urine heeft die buffer een stuk minder waardoor de ph sneller lagere waardes aanneemt.
Cryofiel
12 jaar geleden
Voordat ik inhoudelijk reageer, zou het fijn zijn als je de (ogenschijnlijke?) tegenstrijdigheid verklaart. Misschien lees ik iets anders dan je bedoelt, hoor, vandaar dat ik nog even niet inhoudelijk reageer. Wat ik bedoel: aan de ene kant zeg je dat het bloed gebufferd is, waardoor de zuurgraad binnen zeer smalle marges constant is. Aan de andere kant zeg je "te zure urine = te zuur bloed" - iets waarvan je net hebt gezegd dat dat niet mogelijk is. Ik zou een toelichting op prijs stellen.
Ritsuka
12 jaar geleden
+ van mij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
OK, maar weet je wat een gebufferde oplossing is? (scheikunde) Zie ook die wiki link. Even aangenomen dat de ph van bloed tussen de 7.35 en 7.45 moet liggen. (wat dit getal precies is maakt nu niet uit)
Je lichaam zal daar naar streven. Bij een gebufferde oplossing kan je veel zuur doen voordat de ph serieus gaat veranderen.
Als de bloed ph onder die 7.35 zakt, houdt dat dus in dat er ergens veel zuur toegevoegd is, of veel base weg is. Waar 0.1 in het bloed veel is, is een verschil van 0.1 in urine bijna niks.
Een bloed ph van 7.0 is al te zuur. Terwijl dat een neutrale ph is zit er toch teveel zuur in het bloed. Ondanks dat er maar een klein verschil in bloed ph is zal je lichaam toch veel zuur weg moeten zien te werken.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ja, ik weet wat een gebufferde oplossing is. Ik heb er ooit aan kunnen rekenen. (Nu zou ik die kennis weer helemaal op moeten poetsen...) Je gaat ervan uit dat de enige manier om te zuur bloed minder zuur te maken, het weghalen van zuur is. Een soort "wet van behoud van zuur". Zo is het echter niet. Er zijn legio reacties tussen neutrale stoffen die een zure stof opleveren. Of juist een basische stof. Zo kun je het bloed ontzuren door er een neutrale stof uit te halen. Dit gaat zelfs zo ver dat je - in principe - het bloed zuurder zou kunnen maken door er een zuur uit te verwijderen. Of door er basische stoffen aan toe te voegen. Het is maar net welke chemische reacties er optreden. Er bestaat dus geen "wet van behoud van zuur". Het niet opgaan van die wet impliceert dat je de variërende zuurgraad van de urine niet mag gebruiken om gevolgtrekkingen te doen omtrent de zuurgraad van het bloed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is vast niet de enige manier, het is wel de manier waarop je lichaam het normaal gesproken doet. Als je ergens een base aan toevoegt en de oplossing wordt zuurder, in het is dat geval dan eigenlijk wel een base?
(dit is geen scheikunde vraag, want daar staan de definities vast)
Cryofiel
12 jaar geleden
Ja, dan is het nog steeds een base. Die base gaat echter een chemische reactie aan. In die reactie verdwijnt de base en ontstaat een zuur. Op die manier kun je een oplossing zuurder maken door een base toe te voegen. Chemische reacties kunnen ook "vanzelf" een neutrale oplossing zuur maken. Of een zure oplossing basisch maken. Of welke andere verandering van zuur naar basisch of andersom bewerkstelligen. Neem als voorbeeld melk (neutraal) die door bacteriën (neutraal) wordt omgezet in yoghurt (zuur). Dat gebeurt *zonder* iets zuurs toe te voegen, en *zonder* iets basisch uit de oplossing te verwijderen. Het hele verhaal dat je zou kunnen "ontzuren" door zure stoffen uit je lichaam te verwijderen staat hiermee op losse schroeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die base vraag was filosofisch.
Allemaal leuk, maar het blijft erom gaan wat er in de praktijk in het lichaam gebeurt. Als je met eten (of druppels, of wat dan ook) de zuurtegraad van je urine kan veranderen, dan gebeurt er zeker ook iets in het bloed. Voor zover mij bekend gebeuren er hierbij geen gekke dingen. Of het nodig is is een andere vraag, voor gezonde eters denk ik niet.
Eet je al 30 jaar slecht, dan denk ik dat je lichaam de strijd wel eens aan het verliezen kan zijn. O.a calcium uit je botten wordt dan gebruikt, maar die voorraad is ook beperkt.
Cryofiel
12 jaar geleden
Met druppels kun je de zuurgraad van je lichaam niet veranderen. Het is biochemisch onmogelijk (dat is de theorie), en er is nooit enig effect gemeten (dat is de praktijk). Theorie en praktijk komen dus prachtig met elkaar overeen. Dat er iets in de urine verandert, betekent niet per definitie dat er iets in het bloed is veranderd. Vaak zal dat wel zo zijn, maar het hoeft dus niet. De samenstelling van de urine kan bijvoorbeeld veranderen doordat de nieren meer of minder van een bepaalde stof uit het bloed wegfilteren. Dit is (onder andere) hormoongestuurd; het is een uiting van het complexe regelmechanisme dat door het gehele lichaam actief is. Terwijl de samenstelling van het bloed hetzelfde blijft, kan de samenstelling van de urine dus toch veranderen. Ook de zuurgraad van de urine is, zoals al eerder vermeld, niet 1-op-1 gekoppeld aan de zuurgraad van het bloed. Zoals uit niet-zure melk zure yoghurt kan ontstaan, kan (in principe) uit niet-zuur bloed zure urine ontstaan. Iets vergelijkbaars treedt op in de longen. De longen scheiden een neutraal gas uit (kooldioxide). Het resultaat is dat het bloed minder zuur wordt. Je zou dus kunnen zeggen: als je je bloed wilt ontzuren, moet je de frisse lucht ingaan en eens goed ademhalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nu maak je er weer een ingewikkeld verhaal van, maar de nieren werken redelijk simpel. Ze gooien overschotten eruit, hormonen doen hierbij niet zoveel, behalve de nieren een beetje aansporen harder te werken.
Je yoghurt-urine vergelijking slaat nergens op, nieren filteren, doen verder weinig en al helemaal niks bacteriologisch.
Dat iets in principe kan doet er ook niet toe. Uitzonderingen zijn leuk, maar niet interessant in dit soort vraagstukken, zo maak je er drijfzand van waar nooit iets uit zal komen. Waar komt het zuur van maagzuur vandaan? Door co2 uit het bloed te halen en daar zuur van te maken. Dus door maagzuur te ontzuren haal je co2 uit het lichaam. Co2 is geen neutraal gas als het onderdeel uitmaakt van een evenwicht. Je zou niet alleen kunnen zeggen eens de frisse lucht in te gaan, dat zeg ik al lang voor deze draad in de reacties:
"niet de stad in maar het bos in" Voor de zekerheid: Ik zeg nergens dat iemand zomaar druppels moet gaan nemen. (jij zegt ook niet dat ik dat zeg hoor) Dat is iets voor een arts, zo eentje die medicijnen op WO niveau gedaan heeft en waarschijnlijk een met een alternatieve specialisatie.
Cryofiel
12 jaar geleden
Sorry, het lichaam IS nu eenmaal ingewikkeld. Zo te lezen heb je de bedoeling van mijn yoghurt-vergelijking gemist. Ik heb nergens willen zeggen dat de nieren iets bacteriologisch doen. Ik wil slechts aangeven dat de "wet van behoud van zuurte" niet opgaat. Het zuur van maagzuur komt voor zover ik weet niet uit CO2. Maagzuur bestaat voornamelijk uit zoutzuur (HCl). Daar komt geen CO2 bij kijken. Maagzuur ontzuren, wat jij lijkt voor te stellen, is nadelig (tenzij je een maagafwijking hebt). Maagzuur heeft een nuttige functie; als je die functie gaat tegenwerken, breng je het lichaam schade toe. Gelukkig zal de maag de ontzuring snel compenseren en de maaginhoud zuur houden, maar er zijn natuurlijk grenzen. Laat het in stand houden van de zuurgraad nu maar aan het lichaam over. Of je het nu over het maagzuur of over het bloed hebt: het lichaam regelt dat zelf allemaal heel goed, veel beter dan wij dat zouden kunnen. Vooral afblijven dus, dat is het beste voor je gezondheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lichaam wel, onderdelen soms niet. "Dit zuur komt van CO2 dat vanuit het bloed de cel intreedt." http://nl.wikipedia.org/wiki/Maagzuur Lekker stellig om te zeggen dat iets nadelig is, ik heb het niet over ontzuren, hooguit via het maagzuur de rest beïnvloeden. Binnen grenzen natuurlijk wordt er CO2 uit het bloed gehaald,waardoor het bloed dus zou ontzuren, of dit significant is, geen idee. Ik zal eens iemand vragen wat die druppels precies horen te doen, want eerlijk gezegd kan ik er weinig over vinden. Die iemand is trouwens een echte arts, alles up to date om zich huisarts te mogen noemen, gespecialiseerd in dit soort gedoe, zal alleen wel even duren.
(als je een linkje hebt graag, ook al ben je het niet met de info eens, ik ook kom genoeg alternatieve site's tegen die ik ook helemaal niks vind) Ik vind dat laatste advies een beetje makkelijk. Dat mag je pas geven als je een geneesmiddel voor fibromyalgie weet, want daar begon de vraag mee.
Cryofiel
11 jaar geleden
Het zuur van maagzuur komt van HCl. Voor de productie ervan is CO2 als tussenstap nodig. Het eindproduct is HCl. Maar weet je, ik denk dat we in kringetjes ronddraaien. We hebben allebei ons punt naar voren gebracht. Mijn punt is dat je het lichaam niet kunt ontzuren door er wat zuur uit te halen of er wat base aan toe te voegen, maar dat het veel complexer is dan dat. Ik heb dat met voorbeelden onderstreept. Jouw punt is dat je wel degelijk met het verwijderen van zuur of het toevoegen van base de zuurgraad zult beïnvloeden. Voor de zoveelste keer hetzelfde zeggen lijkt mij niet zinvol. Ik stel daarom voor deze discussie te beëindigen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zuur van maagzuur komt niet van HCl. o.a HCl is het zuur, het komt van CO2, H20 en Cl-
CO2 is geen tussenstap het is de eerste stap, zonder CO2 geen (of nauwelijks) maagzuur. Dingen met voorbeelden onderstreept is leuk maar je geeft nergens bronnen, dus niemand kan zien wat jij daarvan verzint en wat ervan klopt.
Mijn belangrijkste punten onderbouw ik met bronnen, waarvan je die over maagzuur blijkbaar niet eens (goed) gelezen hebt als je CO2 een tussenstap noemt. Als je als argument stelt dat het allemaal zo ingewikkeld is dan kan je er beter niks over zeggen,
wat dat betreft inderdaad beter om er maar mee te stoppen dan.
Cryofiel
11 jaar geleden
Zucht... Een eerste stap is ook een tussenstap. Zoals je hierboven demonstreert draaien we in kringetjes rond. Stoppen dus, voordat het onaangenaam wordt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een 1e stap is alleen een tussenstap als er meerdere stappen zijn.
Maar dat maakt van CO2 nog geen tussenstap.
Het is de basis, de reactie met H2O is een tussenstap. Stoppen is prima, maar dan moet je niet nog ff de maagzuurproductie gaan verdraaien.
Cryofiel
11 jaar geleden
STOPPEN!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je capslock staat aan.
Ritsuka
11 jaar geleden
Lezen is moeilijk blijkbaar, stop gewoon..
Zoals elders al gemeld: volg gewoon een paar voedingsregels:

- Vermijd zoetigheden, want daar krijg je honger van. Vermijd ook zoetstoffen (worden in de varkensfokkerij gebruikt).
- Drink geen zoete dranken.
- Drink veel water (vult de maag en vertraagt de spijsvertering).