Waar dient cranberry voor?

ik ben een vrouw en moet sedert 5 weken veel plassen ik heb geen blaasontsteking en geen last van iets alleen dat urineren zo een 15 keer per dag denk ik en net voor ik uit huis ga en bv voor ik naar bed ga terwijl ik 10 minuten gelen reeds geurineerd had is cranberry goed om dit te verhelpen?dit weerhoudt mij om lange wandelingen te maken stel je voor dat ik onderweg moet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7K
Ritsuka
12 jaar geleden
Heb je dit bij de huisarts laten testen?
Drink je veel?
Heb je toevallig ook veel dorst? Misschien eens laten testen op diabetes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
daar is wel sprake van (suikerziekte) maar daar ligt het niet aan dat heb ik al 6 jaar en het is stabiel 6.4mmol/L
Ritsuka
12 jaar geleden
En heb je bij de huisarts laten testen op blaasontsteking?

Het beste antwoord

Cranberry kan je ondersteunen bij het bestrijden van blaasontsteking.
Maar jij zegt dat je dat niet hebt.

Ik hoop dat je dat hebt laten onderzoeken en er niet alleen maar vanuit gaat omdat je misschien geen pijn hebt bij het plassen, maar alleen vaak moet plassen. Het komt namelijk ook voor dat blaasontsteking geen pijn doet bij het plassen maar dat je het wel hebt.
Wanneer het geen blaasontsteking is kan er ook iets anders zijn waardoor je je plas moeilijk op kan houden, daar kan je soms iets aan doen door met bepaalde spieroefeningen het gebied rondom de blaas te trainen de plas op te houden.
Hoe dan ook, ik zou het eerst laten onderzoeken, soms is het simpel te verhelpen en kan jij weer onbezorgd naar buiten.
Als niets anders helpt kan jij jezelf aanwennen met een tena lady of een andere opvang voor de urine te dragen. Dat wil je natuurlijk liever niet maar het is een mogelijkheid om je vrijheid te behouden.
Maar echt: eerst laten onderzoeken zodat je erachter komt wat het nu eigenlijk is.
Wie weet is een kuurtje al voldoende om het euvel te verhelpen.
Sterkte.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankuwel Kristal ik kan wat met dit antwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Zeker eerst naar de huisarts om te laten testen; een blaasontsteking hoef je niet te merken.
Kristal
12 jaar geleden
Fijn Troetroe! Ik hoop dat je er gauw weer vanaf komt! Dank Wen :-)

Andere antwoorden (1)

Cranberry kan helpen bij blaasontsteking omdat het de urine iets kan verzuren en omdat de antioxidanten in de cranberry's zouden kunnen helpen.
Als jij zeker weet dat je geen blaasontsteking hebt (laat het testen want je hoeft geen verdere verschijnselen te hebben!!), dan zou het ook kunnen dat je een overprikkelde/overactieve blaas hebt.
In je blaas wordt de aangemaakte urine verzameld, de blaas wordt dichtgehouden door een kringspier. Iets verderop zit nog een kringspier - stel dat je al wat urine 'doorlaat', dan houdt die 2e kringspier het vaak net lang genoeg op om de wc te halen.
Maar die eerste kringspier kan geïrriteerd en/of overprikkeld zijn. Het gevolg is dat bij elke druppel (of paar druppels) urine in de blaas, je het seintje krijgt: 'Plassen! Nu!'.
Als je elke keer niet zoveel hoeft te plassen, of niet met een 'sterke' straal, zou dit het probleem kunnen zijn.

Zie hier voor meer uitleg: http://www.antoniusziekenhuis.nl/1822865/1850369/overact_bekkenbod (als je Googlet op overactieve blaas of geprikkelde blaas, vind je meer).
Ga niet op eigen houtje oefeningen doen, want dan kun je het erger maken. En laat eerst bij de huisarts een blaasontsteking uitsluiten.

Ik heb dit zelf gehad, ik werd er gek van, kon niet dóórslapen omdat ik steeds moest plassen, durfde nauwelijks meer van huis want sja, als ik die plee maar haalde, en omdat ik er geen hulp voor zocht, werd het steeds erger, waardoor ik een tijd later zo ver was dat ik mijn urine niet meer kon ophouden als ik zelfs maar in de buurt van de plee was (in de bus naar huis al aandrang, naar huis lopen met pauzes om even flink te knijpen, sleutel in de deur steken, en hoppa...).
Geloof me, dat wil je niet.

Een bekkenfysiotherapeut kan samen met jou, op grond van je verhaal, uitzoeken wat het probleem is, en oefeningen voorschrijven die het probleem verhelpen.
Ik kreeg oefeningen om mijn bekkenbodem goed te ontspannen, en jawel: ik kon weer slapen! Ik kon weer gewoon plassen, zo vaak als anderen, niet meer 20 keer per dag kleine beetjes! Ik vond en vind het een verlossing, dus ik raad je echt aan: zoek hulp.
Cranberry's helpen hier niet tegen.
Ik ben al met al een half jaar bezig geweest, soms elke week een half uurtje bij de fysio, soms om de week, en thuis oefenen. Het was het waard.

Stel dat het bij jou iets anders is, dan zul je ook moeten achterhalen wat de oorzaak is, in overleg met de huisarts. Dus eerst daarheen, en als die niets vindt, je laten verwijzen naar bekkenfysio.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankuwel Hippo
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
alles is heel herkenbaar ,ik heb net goed doorgelezen
Kristal
12 jaar geleden
+1 Hippo
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
troetroe: als dit inderdaad het probleem is, dan is het goed op te lossen.