Hoe gaat een ingreep bij een moedervlek?

Hoi!

Ik moet binnenkort naar de dermatoloog voor een moedervlek. Hij is maar liefst 7,5 cm en erg onrustig dus grote kans dat ie eraf moet.

Heeft iemand ervaring met het laten verwijderen van een grote moedervlek? Hoe gaat dat te werk?

Thanks

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

De arts maakt nu een insnede. Bij voorkeur zal een ovaalvormig stukje huid worden verwijderd, omdat deze vorm het beste kan worden gesloten. Er zal altijd een randje gewone huid van 1-2 mm om de vlek mee worden genomen om zeker te weten dat alles is verwijderd.

De wond kan op verschillende manieren worden gesloten, afhankelijk van de grootte.
Met een pleister
Met hechtingen, soms onderhuids
Met een transpositie; als de ontstane wond moeilijk te sluiten is, bv door veel rek op de hechtingen, wordt een nabij gelegen stukje huid gedraaid of verschoven om zo de ontstane wond te dichten. Soms moet hiervoor een extra insnede worden gemaakt.
Met een huidtransplantatie; dit wordt alleen gebruikt als grote huiddefecten door de ingreep ontstaan. De hierboven beschreven verwijdering van de moedervlek zal dan ook meestal onder algehele narcose plaatsvinden.
Het huidtransplantaat wordt meestal van uw bovenarm of -been of achter het oor weggehaald.
De nieuwe huid kan worden vastgedrukt met gazen of een sponsje of worden ingehecht via een plastiek. De arts zal vooraf met u bespreken wat het beste cosmetische resultaat oplevert in uw situatie.

De totale ingreep duurt, afhankelijk van de grootte en diepte van de vlek 10 tot 50 minuten
Bent u plaatselijk verdoofd? Dan kunt u vrijwel direct na de operatie naar huis. U krijgt een controleafspraak mee naar huis.
..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het vervelendste vond ik zelf de jeuk toen de wond genas ;p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me duidelijk ditte, precies wat ik weten wou. thanks!

Andere antwoorden (3)

ik heb een aantal jaar geleden een moedervlek weglaten halen, alleen die was niet zo groot. hij was denk ik 1,5 cm maar hij zat op me huid. Ik werd toen plaatselijk verdoofd, en het werd weggesneden. En ik kreeg hechtingen. Ik heb alleen nu wel een litteken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met plaatselijke verdoving snijden ze hem weg. De vlek, en een stukje erom heen. Gezien de grootte van de moedervlek zul je gehecht worden.
Wat ze weghalen sturen ze naar het kab om te onderzoeken. Als ze slechte, onrustige cellen vinden moet je terug komen en zullen ze nog wat groter en dieper weg snijden. Dan ga je ook een vervolgtraject in.
Vooralsnog dus plaatselijke verdoving en hechtingen.
Bij mijn vriend moesten de hechtingen er 1.5 - 2 weken in blijven. (hij heeft heel veel moedervlekken en moet elke 3 maanden onder het mes, 7 vlekken per keer eraf).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zelf ook een moedervlek laten weghalen op mijn buik deze was ongeveer 3cm groot, het weghalen stelt niet veel voor een verdoving en ze snijden het eruit, en na 2 weken mochten mijn hechtingen er al uit, let wel goed op dat de wond helemaal dicht is als je hechtingen eruit mogen. toen mijn hechtingen eruit werden gehaald en ik sávonds op mijn buik in bed lag en me omdraaide scheurde de wond weer open, en helaas dit konden ze niet meer opnieuw hechten en kreeg ik er zwaluwstaartjes op nu heb ik dus een flinke litteken op mijn buik let hier dus goed op want mooi is anders;)