Wat moet je doen als iemand flauwvalt?

Mag je die persoon optillen of moet je hem/haar wakker schudden? Of moet je niks doen en afwachten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als ik al deze vreemde en halve antwoorden zie, dan vind ik dit absoluut een goede vraag!

Het beste antwoord

Wanneer die persoon flauwvalt en hij is weer wakker moet je in ieder geval hem 10 minuten laten liggen! (ookal wilt ie opstaan) want als ie toch opstaat wordt het veel erger...

En na die 10 minuten moet ie effe in ieder geval zitten op een stoel.....en daarna moet je zijn kleding losser maken.... En daarna moet ie effe wat water gaan drinken.....

(en dit is wat ik allemaal geleerd heb op school! ;)

Toegevoegd na 4 minuten:
Maar wanneer die gene niet wakker wordt dan is het verstandig om het alarm nummer 112 bellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Iets onder de tong leggen, deze persoon kan zijn tong inslikken in zijn slaap.. (bijv een potlood).
-James (dat is alles wat ik weet lol)..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en denk je dan dat de persoon zich niet in het potlood kan verslikken, James?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat verhaal van die tong hoort bij een epileptisch insult. Waarbij het óók niet zinvol is overigens - tegen de tijd dat je merkt dat iemand een grote aanval heeft, ben je al te laat om schade aan de tong te voorkomen.
Gevaar dat de tong wat naar achteren zakt is er alleen bij bewusteloosheid, daarom hebben we de stabiele zijligging.
Een kussen of iets anders zachts voorzichtig onder het hoofd van die persoon leggen. En eventueel, als er een strakke broekriem zichtbaar is, die losmaken. Verder gewoon rustig wachten tot de persoon weer wakker wordt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Of bij een strakke das/vlinderstrik: die losmaken.
Amadea
12 jaar geleden
als eerst zijn naam roepen en paar keer schudden.
als het niet werkt moet je zijn kin omhoog drukken.
luister door de mond of die ademt.
bel meteen 112 of vraag aan iemand om 112 te bellen.
luister om de minuut naar de ademhaling
als er iets raar gebeurt moet je reamineren
als de ambulance er is laat je het aan hun over.

hopelijk heb ik je goed geholpen.
groetjes JungleMuffins
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Controleer eerst de vitale functies: hartslag en ademhaling. Als die in orde zijn, leg de persoon dan in de stabiele zijligging op de vloer. Op deze manier ligt de persoon ontspannen en kan hij niet stikken in zijn eigen tong. Controleer nogmaals de ademhaling door je hand op de rug, tussen de longen, te leggen en controleer nogmaals of je een hartslag voelt (aan de pols of in de hals). Als dit allemaal zo is, dan mag je de patiënt rustig een poosje zo laten liggen, totdat hij vanzelf weer bij komt. Wakker schudden heeft geen zin, want het is geen slaap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel Kaylee, helaas zijn er nog teveel mensen die het ongeveer weten, maar net niet precies genoeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volledig antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij echt flauwvallen zal die tong niet verslappen, dat risico is groter bij bewusteloosheid.
Allereerst proberen vast te stellen waardom / waardoor deze persoon is flauwgevallen. Knellende kleding (stropdas, riem) losmaken. Draai het hoofd voorzichtig met het gezicht jouw kant op (dit om de luchtweg vrij te houden en indien de flauwgevallen persoon moet overgeven hij / zij hier niet in kan stikken) Verder zou je deze persoon nog in de stabiele zijligging kunnen plaatsen. Denk wel aan je eigen veiligheid dus in hele drukke situaties kun je het "slachtoffer" ook naar een rustiger plaats dragen en dan doe je daar de handelingen zoals net beschreven. Nb. Geef het slachtoffer na het bijkomen geen vloeistoffen te drinken maar maak de lippen nat met water, meer niet. Let op: Bij personen met Diabetes ligt het allemaal weer anders!!!

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik vergat erbij te vermelden dat je ook de ademhaling en de bloedcirculatie moet controleren. En zonodig iemand met een EHBO/Reanimatie certificaat met reanimatie moet laten starten. Bel in dat geval altijd 112 en geef aan dat het om een REANIMATIE gaat, en geef de juiste locatie en hoelang de reanimatie al bezig is door aan de centralist(e)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je al wéét dat de oorzaak van het bewustzijnsverlies flauwvallen is, dan kun je het beste de benen omhoog tillen, of een kussentje onder de benen leggen. Het vallen op zich zorgt er al voor dat er meer bloed naar de hersenen gaat, maar het omhoog tillen van de benen helpt hier nog meer bij.

Dat is dus als je weet dát er sprake is van flauwvallen. Flauwvallen komt doordat - om diverse redenen - de bloedcirculatie naar de hersenen tijdelijk tekort schiet, bijvoorbeeld door een lage bloeddruk. Met het omhoog tillen van de benen help je het lichaam om weer meer bloed naar de hersenen te krijgen. Normaal gesproken zou iemand dan binnen een paar minuten (hooguit een minuut of tien) bij moeten komen. Afwachten kan ook, maar door de benen omhoog te tillen, komt iemand sneller bij. Vaak komen mensen echter alweer bij voordat je de benen hoger kunt leggen. Als het lang duurt voordat iemand bijkomt, kun je hem of haar beter in de stabiele zijligging leggen, omdat je daarmee ademhalingsproblemen voorkomt. Dan controleer je voor de zekerheid ook pols en ademhaling, verwijder je knellende kleding, leg je iets over hem of haar heen (bijv. een deken of een jas) en waarschuw je een arts.

Als je NIET weet waarom iemand bewusteloos is, dan moet je diréct ademhaling en hartslag controleren, knellende kleding verwijderen, eventuele verdere eerste hulp verlenen, in stabiele zijligging leggen, en de spoeddiensten waarschuwen (in Nederland dus 112 bellen). In dat geval ga je natuurlijk niet eerst afwachten of iemand uit zichzelf bijkomt en een kussen onder de benen leggen, maar wanneer iemand bijvoorbeeld bekend is met flauwvallen, of onderuit gaat bij het zien van bloed, op het toilet, of een ander vrij duidelijk beeld, dan is het een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in de stabiele zijligging leggen. http://www.youtube.com/watch?v=TizcwE_J9iw

als je zeker weet dat iemand flauwgevallen is gewoon laten liggen daarna en glaasje water pakken voor als hij/zij ontwaakt.
als je twijfelt 112 bellen.