Welke natuurlijke pijnstillers bestaan er?????

Hallo, ik ben een 23-jarige jongeman en ik kamp al heel lang, daarmee bedoel ik dan bijna zo'n 9 maanden met een chronische keelpijn, de laatste tijd is de pijn is iets wat minder waardoor ik weer voldoende kan eten maar de pijn is er nog steeds.

Ik heb de indruk dat ik vooral een droge keel heb en ook moet ik zeggen dat ik nog een klein amandelrestje heb (rechts) waarvan ik vermoed dat deze ook chronisch ontstoken ofwel chronisch ziek is.

20 maart is het zo ver want dan word ik geopereerd aan mijn neus en keel, de dokter zal mijn neusschelpen verkleinen waardoor ik beter zal kunnen ademen via de neus want naar het schijnt slaap ik regelmatig met mijn mond open en aangezien ik onder het mes ga; heb ik dan vriendelijk voorgesteld of ze dat amandelrestje ook kunnen wegnemen en dat zal dus ook gebeuren.

9 maanden geleden toen de pjin voor de eerste keer begon heb ik 3 verschillende antibioticum kuren gehad waarvan de resultaat soelaas was, het hielp niet! Kort daarna 2 keer corticosteroïden gebruikt, telkens 6 dagen afbouwend (Triamcinolone 4mg) en ik moet zeggen dat hielp maar eens gestaakt kwam de pijn terug.

Gewone Dafalgan en zelfs Dafalgan Forte 3x/dag helpt niet, alleen wat een klein beetje helpt is Ibuprofen 600mg (2 à 3x/dag) maar dat kan en mag ik niet lang gebruiken, slecht voor de maag :S

Ik vroeg mij af of er ook natuurlijke pijnstillers/ontstekingremmers bestaan zoals kruiden of iets dergelijks maar geen chemische producten...?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
P.S.: ik moet wel zeggen dat ik op een gegeven moment in een vicieus cirkel geraakte waardoor ik hyperventiltaie, paniek en angstig was. Ik kon op een gegeven moment zeer moeilijk ademen en ben ik gestart met 2 verschillende antidepressiva. Namelijk Sipralexa 10mg en Remergon 15mg. Als ik tips of adviezen krijg dan hoop ik dat jullie met deze medicijnen ook rekening houden. Alvast nu al heel erg bedankt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een nare situatie zeg :( heel veel sterkte in ieder geval!! En inderdaad kijk uit met natuurlijke en hopeopatische geneesmiddelen als je antidepressiva gebruikt!!
Cryofiel
12 jaar geleden
Neem gewone aspirine. De werkzame stof komt uit de bast van de wilg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@chelsea16, yep ik moet wel voorzichtig zijn want er kunnen met kruiden en antidepressiva ook wisselwerkingen zijn maar ik weet er weinig van daarom dat ik het ook vroeg :) @Cryofiel, aspirine is toch ook slecht voor de maag?????
Cryofiel
12 jaar geleden
Klopt. Maar dat was de vraag niet. Vraagsteller wilde slechts een natuurlijk middel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huh Cryo ik snap je laatste reactie niet :x
Cryofiel
12 jaar geleden
Vraagsteller stelt in zijn laatste alinea dat hij een natuurlijk middel wil, geen chemisch middel. Ik heb opgemerkt dat hij dan aspirine kan nemen. Dat is een natuurlijk middel: de werkzame stof is acetylsalicylzuur, en dat komt voor in de bast van de wilg, en in enkele andere bomen, planten en struiken.
Cryofiel
12 jaar geleden
Overigens vermoed ik dat de operatie van volgende maand zijn probleem zal oplossen. Hij ademt nu urenlang met open mond. Dat droogt de keel enorm uit. Die uitdroging geeft al een rauw, pijnlijk gevoel. Daarnaast is een vochtig slijmlaagje nodig om ziekteverwekkers goed te kunnen bestrijden; hij ademt dat vochtige laagje weg (droog), dus behalve een keel die sowieso al rauw en pijnlijk is, is hij ook nog eens extra gevoelig voor ziekteverwekkers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ahaa ik snap hem!! Haha dat van die aspirine wist ik niet! Interessant zeg!!! En ja je hebt gelijk, als je keel op een gegeven moment droog is dan blijft het pijn doen. + voor cryo!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Cryofiel, sorry maar je geeft verkeerde informatie! Wat jij bedoeld is "Salicylzuur" wat een natuurlijk middel is, maar niet "acetylsalicylzuur"! et was de Italiaanse onderzoeker Raffaele Piria de in 1838 ontdekte dat salicine een glycoside, een soort suikerverbinding, was. Hij wist het suikerachtige gedeelte van het salicine af te splitsen en verkreeg op die manier voor het eerst salicylzuur. In 1859 wist de Duitser Kolbe de chemische structuur van salicylzuur te achterhalen en het zelf ook te synthetiseren. In de hierop volgende jaren werd gewerkt aan het op industriële schaal produceren van salicylzuur. In 1874 lukte dat voor slechts een tiende van de prijs van het wilgenextract. Strikt (chemisch) genomen was dit commerciële product geen salicylzuur maar natriumsalicylaat. Al snel werd bekend dat het middel schadelijk was voor de maag en dat dit middel onverdraagbaar zoet smaakte. Teneinde de nadelige eigenschappen van salicylzuur te verminderen, ging men op zoek naar chemische varianten van salicylzuur. Salicylzuur bestaat uit een fenolgroep, ofwel een benzeenring met een hydroxylgroep, en een carboxylgroep. De carboxylgroep was eerder al eens vervangen door een amide. Een alternatieve methode is om iets aan de fenolgroep te veranderen. Charles Frederic Gerhardt acetyleerde in 1853 de fenolgroep en verkreeg zo voor het eerst acetylsalicylzuur. De stof was onzuiver en instabiel; in die tijd had men er geen interesse in.
Cryofiel
12 jaar geleden
Bijna goed... Het middel in wilgenbast is inderdaad salicylzuur. Dat werkt koortsverminderend en pijnstillend, maar heeft nogal wat bijwerkingen. Zoals je terecht schrijft, maakte men toen een variant, acetylsalicylzuur, dat nog steeds koortsverminderend en pijnstillend is, maar dat minder bijwerkingen heeft. Acetylsalicylzuur werd daarom lange tijd gezien als een chemische variant op een natuurlijke stof. Pas later ontdekte men dat ook acetylsalicylzuur in de natuur voorkomt. Weliswaar in kleinere hoeveelheden dan salicylzuur, maar toch - het is echt een natuurlijke stof.

Antwoorden (5)

Als er sprake is van een ontsteking zou je kunnen gorgelen met kamillethee en kamillethee kunnen drinken. Hier worden ontstekingsremmende eigenschappen aan toegekend, en ik kan uit ervaring zeggen dat het goed helpt bij ontstekingen in de mond en keel.

En verder natuurlijk de standaard-tip: thee met honing drinken om te verzachten.

Als het niet perse natuurlijk hoeft te zijn, zou je ook kunnen vragen aan je arts om eens na te gaan of je geen geïrriteerde bovenste luchtwegen hebt. Hier helpen inhalatiecorticosteroïden goed bij (dus Pulmicort o.i.d.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn er wisselwerkingen bekend met kamille(thee) en die 2 antidepressiva die ik neem? Want ik dacht dat kamille ook rustgevend werkte? En ik vraag mij dan hierbij af of ik deze wel mag gebruiken met die 2 antidepressiva?
Heb je je vragen mbt pijnstilling al eens aan je arts voorgelegd? Er zijn wel ander pijnstillers (chemisch, dat wel) dan alleen paracetamol en ibuprofen. Ook weet ik niet wat de reden is dat je de ibuprofen niet langdurig mag gebruiken. Heb je maagklachten? Gebruik je er al wel een maagbeschermer bij? Het moet natuurlijk medisch gezien allemaal verantwoord zijn, maar er zijn middelen voor de risico's op maagproblemen van ibuprofen en dergelijke middelen, een stuk kleiner maken.

Je vraag is of er natuurlijke pijnstillers of ontstekingsremmers zijn. Ontstekingsremmers ga je niet vinden denk ik: je hebt al corticosteroïden en antibiotica hebt gebruikt, en er zijn bij mijn weten geen natuurlijke middelen die qua werking daarbij ook maar in de buurt komen. Wel zou je kunnen spoelen en gorgelen met kamillethee, dit werkt verzachtend en ook zuiverend. Maar dat moet je meer zien als ondersteuning, het kan de middelen die je noemt, niet vervangen.

Natuurlijke pijnstilling is al makkelijker, maar ook dat krijg je niet in de vorm van een pilletje. Een kruid dat o.a. pijnstillend werkt, is cannabis. Maar gezien de gebrekkige controle op de kwaliteit en bijwerkingen daarvan, is het in de meeste gevallen veiliger om bij pijn te kiezen voor een chemisch middel als paracetamol of ibuprofen, in plaats van het natuurlijke middel cannabis.

Maar de meest krachtige natuurlijke pijnstiller is endorfine. Dat grijpt aan op dezelfde receptoren als morfine, en is dus een sterk middel. Je kunt dit niet gebruiken in pil- of capsulevorm, maar je kunt wel dingen doen die je lijf stimuleren om dit aan te maken. Endorfine komt bij bij o.a. sporten, het eten van chocola, ontspanning, seks, en allerlei activiteiten waar we van genieten. Nu is het niet gezond om kilo's chocola te gaan eten, maar sporten, seks of activiteiten gericht op ontspanning, kun je wel een beetje plannen op een manier dat je maximaal profiteer van de aanmaak van endorfine.

Als je je ontspant, voel je ook minder pijn. Sommige mensen hebben baat bij meditatie of specifieke ontspanningsoefeningen. Daarnaast werkt afleiding heel goed. Mensen denken vaak dat je minder pijn ervaart als je je richt op iets leuks, omdat je even wat minder aan de pijn denkt, maar uit onderzoek blijkt dat de pijn écht minder wordt als je iets doet waarbij je je aandacht richt op iets anders dan de pijn. Bij voorkeur natuurlijk op iets leuks, of iets wat je ontspant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerst en vooral vreselijk bedankt voor de snelle en uitgebreide reactie hoor, echt dat doet me een plezier... Sommige zaken ga ik zeker in het oog houden ;) Andere tips en adviezen zijn uiteraard ook welkom hihi :) Welgemeende groetjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toppie antwoord :)
Ik heb hiet al eens meer antwoord
op gegeven. Gewoon gorgelen met zout water.
Dat is een ideaal middel en het kost niets.
12 jaar geleden
je zou een shiatsu massage kunnen nemen, en dan iemand die ook kruidenkunde kent.
er zijn heel wat behandelingen die goed zijn voor je, pijnstillend, ontspannend en zelfhelend...
:o)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marijuana is een prima natuurlijke pijnstiller voor chronische pijnen. Roken raad ik niet aan met keelpijn, dus dan is eten de beste oplossing. Even koken in een pan met water en boter (half uurtje is genoeg) uitfilteren, af laten koelen en de boter zal naar boven komen drijven. Daarna kun je er cakes e.d. mee bakken die goed te eten zijn (in een cake merk je het minste van de smaak)
Andere recepten en filmpjes over koken met weed staan op de link