In hoeverre hebben vermoeidheid en terugkerende schimmelinfectie te maken met het candida-syndroom?

Ik heb sinds oktober 2009 last van terugkerende vaginale schimmelinfecties. de eerste keer werd ik behandeld met gyno-daktarin maar werd ik halverwege de kuur ongesteld en moest ik maar stoppen van de doktersass, dom natuuelijk, maar is niet terug ts draaien. Vaak kan ik een infectie voorkome, wanneer ik het aal voel komen, door extreem schoon te zijn. Sinds september vorig jaar heb ik last van vermoeidheid. Ik heb verschillende factoren veranderd in de hoop dat dat de oorzaak zou zijn. Uit een bloedonderzoek is niets gekomen. Nu las ik laasts iets over candidasyndroom met als klachten oververmoeidhheid, allergien en terugkerende infecties. Ik heb geen last van allergien. Kan ik nu op eigen initiatief een dieet volgen of moet ik mij eerst laten testen, omdat de symptomen ook voor een andere aandoening kunnen staan? En hoe gaat zon test? Hebben ze dat destijds niet in het bloedonderzoek kunnen zien?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je weet ws. wel dat het candida syndroom uit de de hoek van de alternatieve geneeswijze komt en er dus geen wetenschappelijke onderbouwing voor is. In de reguliere geneeskunde wordt het gezien als een fabeltje. Misschien moet je eens lezen op de site van de vereniging tegen de kwakzalverij wat er over candidiasis staat.(www.vtdk.nl). Natuurlijk moet je doen waar je vertrouwen in hebt maar ik zou geen dieet gaan volgen om een niet bestaand syndroom te 'genezen'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo alternatief is het candida verhaal ook weer niet.
Het zit er een beetje tussenin.
De manieren om het op te lossen kunnen wel zeer alternatief worden. Verder gebruiken goeie alternatieve artsen (ik bedoel daarmee degene die ook geneeskunde gestudeerd hebben en beide kanten kennen) juist geen antischimmelmiddelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, maar waarom een niet bewezen werkzaam dieet volgen voor een schimmelinfectie die nooit is aangetoond? Als je echt candida in je bloed hebt lig je binnen enkele uren op de ic.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Candida "leeft" o.a. in je darmen, niet in je bloed.
Als het evenwicht verstoord is kan het klachten opleveren.
"Candida in het bloed aantonen" is wel zeer alternatief, zover ga ik ook niet. Waarom dat dieet?
-Omdat het een gezond dieet is. (degene die ik in mijn hoofd heb)
-Omdat het niks kost.
-Omdat er resultaten mee behaald worden. Zeer lastig de werking wetenschappelijk aan te tonen als je geen tonnen aan euro's voor onderzoek hebt. Gezond eten kan ook iets anders oplossen. Een placebo effect is ook een effect. (vermoeidheid kan (gedeeltelijk) psychologisch zijn en een placebo kan dat genezen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat snap ik. Maar ja, om zelf bewust te kiezen voor een behandeling die ws. op placebo berust terwijl je daadwerkelijk klachten hebt, lijkt me vreemd. Dan neem je jezelf niet erg serieus. Ik denk dat de meeste mensen denken dat dat dieet er voor zorgt dat de schimmels minder goed kunnen groeien.
Schimmel/gisten die groeien in je darmen? Zal moeilijk gaan met de zuurgraad van je spijsverteringssappen. Hier valt niet veel aan te onderzoeken. Maar het blijft altijd een leuke discussie of je mensen zou moeten behoeden voor dit soort vage therapieen. In dit geval een vage therapie voor een vage diagnose. Ik vind van wel. Maar ieder zijn ding!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Schimmel/gisten die groeien in je darmen? Zal moeilijk gaan met de zuurgraad van je spijsverteringssappen." Wat bedoel je daarmee? candida infecties in de darmen zijn te zien met een endoscoop die achterlangs naar binnen gaat. Ga maar plaatjes bekijken op google, wel eerst je eten opeten. Dat is het niet alternatieve candida gedeelte.
Dan is het het alternatieve candida gedeelte wat over "minder zichtbare" candida gaat.
En dan is er nog een tussengebied: Hoeveel candida is slecht?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schimmel/gisten die groeien in je darmen? Zal moeilijk gaan met de zuurgraad van je spijsverteringssappen. Hier valt niet veel aan te onderzoeken. In je maag is de zuurgraad juist laag, in je darmen wordt je voedsel juist basisch door verteringssappen van de alvleesklier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zegt dat je een bloedonderzoek heb gedaan? Wat voor onderzoek was dat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij bloedonderzoek moet vooral gekeken worden of je suikerspiegels wel kloppen, veelvuldige schimmels komen vaak voor in samenhang met beginnende diabetes. En daar kun je natuurlijk ook heel erg moe van worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een normaal bloedonderzoek waarbij ze kijken naar de glucosegehalte, cholesterolgehalte, en of je pfeiffer of ziekte van lyme hebt enz.

Antwoorden (5)

Over welk dieet heb je het precies en hoe ver wil je er in gaan? (een linkje is handig)
In het algemeen is het een gezond dieet.
Je bent vooral (snelle) koolhydraten aan het vermijden en je mag een paar dingen niet meer.
De enige reden waarom dat ongezond zou kunnen zijn is als je ondergewicht hebt, maar ook dan alleen maar als je vergeet andere dingen te eten.

Het is niet aan te tonen in het bloed, alleen als je zeer ernstig ziek bent. Een infectie is te zien, maar ik denk dat je geen zin hebt in inwendig onderzoek (ook niet nodig hoor).
Heb je nog andere schimmel klachten (nagels, tussen tenen, tong, roos) Verder is het een diagnose gebaseerd op symptomen, die inderdaad ook op iets anders kunnen duiden, maar die andere kan je wel testen. (o.a. B12 tekort)
Ook in die andere gevallen is er niks mis met dit dieet.

Toegevoegd na 1 dag:
Met "niet aan te tonen in het bloed" bedoel ik via traditioneel bloedonderzoek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet waarschijnlijk dat candida de oorzaak is van jouw vermoeidheid. Dat is een verhaal uit de alternatieve wereld, waar candida vaak als 'bron van alle kwaad' wordt gezien, en waar de meest onwaarschijnlijke mythen rondzingen over 'endemische candida' die dan in de organen en zelfs in het bloed zou zitten (dat kán overigens wel, maar als dat gebeurt moet je me spoed naar de Intensieve Zorg worden overgebracht, als je daar al niet lag - anders heb je nog een dag of twee om afscheid te nemen van je dierbaren).

Wat wel mogelijk is, is dat je door een *andere* oorzaak zwakker bent dan normaal.

In die zin zou een dieet dus kunnen helpen - niet om de candida te bestrijden (een dieet heeft geen invloed op de vagina), maar om je lichaam - als geheel - aan te sterken.

Vermoeidheid kan duiden op een infectie. Dat is met een bloedonderzoek aan te tonen.

Vermoeidheid kan ook duiden op een allergie. Denk dan aan bepaald fruit of bepaalde groenten, die je in deze periode van het jaar veel eet en in andere periodes niet. Als je daar licht allergisch voor bent, belast je daarmee je lichaam, wat zich kan uiten in vermoeidheid en een lagere weerstand. Een andere mogelijkheid is zoiets simpels als huisstofmijt, waar je nu meer last van hebt als je nu minder buiten komt dan in de zomer.

Tenslotte is er nog de stressfactor, of de wat algemenere "ik voel me ergens niet lekker bij" factor. Als je te vaak en te lang het gevoel hebt dat je wordt geleefd, dat dingen voor jou worden bepaald zonder dat je er zelf invloed op hebt, dan levert dat stress op. Stress ondermijnt het immuunsysteem én zorgt voor een gevoel van vermoeidheid.

Tot slot nog het "extreem schoon zijn" dat je noemt. Pas daarmee op - afhankelijk van de manier waarop je zo "schoon" bent, kun je jezelf meer kwaad doen dan goed. Het lichaam is prima in staat om zich schoon te houden zonder allerlei zeepjes en andere middeltjes nodig te hebben.

Toegevoegd na 2 minuten:

Nog een puntje: zorg dat je partner zich ook "normaal goed" reinigt. Geen zeep en borstels, maar minimaal dagelijks met water, óók onder de voorhuid en in alle plooien van de voorhuid. Een man kan namelijk candida op de penis hebben zonder er last van te hebben, maar intussen jou bij elke vrijpartij herbesmetten.

Toegevoegd na 3 minuten:

Nog wat achtergrondinformatie, van "beide zijden":
http://www.goeievraag.nl/vraag/candida.293039
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik raad je aan om dat dieet niet te doen,heb het zelf zes weken gedaan en werd er alleen nog maar slechter door dan beter,ik doe het nooit weer!
Het is ook nog eens heel duur dat brood enzo noem maar op!

Toegevoegd na 10 uur:
Google maar eens op candida albicans,ik ben toen bij een natuurgeneeskundig iemand terecht gekomen en die zei dat ik candida albicans had,dat ik een dieet moest volgen met vies brood,dure pillen,en ik mocht bijna niets meer eten,alleen noten en rauwkost en voor de rest weet ik eigenlijk niet meer,maar ik wil hier alleen maar mee zeggen,kijk uit want er zit veel kaf tussen het koren!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mag ik vragen welk dieet je gevolgd heb? (een link naar een website of zoiets)
Want als het slechter wordt van de diëten die ik ken, dan klopt er iets niet.
Heb je alleen een dieet gedaan of ook medicijnen/middelen erbij gebruikt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zuurdesem brood.. van een goeie bakker, of bij een natuurwinkel prima te eten, zelfs lekker.
Bijna niks meer eten: dan at je of eerst ongezond waardoor de verandering nogal extreem was of je hebt een slecht dieet gekregen. Er mag namelijk best veel vind ik.
Dure pillen? Ik blijf nieuwsgierig.
Wat "cryofiel"zegt dat als er candida in je bloed wordt aangetroffen dat je dan op de IC zou liggen en e.d. vind ik onzin. Bij mij is door dokter Koolsbergen via een levend bloedanalyse candida albicans aangetroffen in het bloed. Ik kreeg toen een dieet waarbij ik geen gist en schimmels, zoals champignons bv. en suiker mocht.
Ik bleek ook allergisch voor gist te zijn.
De meeste mensen die candida albicans hebben hebben ook vaak voedsel- en/of inhalatie allergieën maar hoeft niet. Je kan er zelf iets aan doen om die vaginale schimmelinfecties te voorkomen. Je moet het milieu daar (weefsel) zuurder maken, oftewel de zuurgraad verhogen, door bv. hoge dosis vit.C te slikken en je zeker niet met zeep wassen want dan tast je de zuurgraad aan en die zuurgraad is je bescherming tegen het binnendringen van bacteriën, virussen en schimmels in de huid of slijmvliezen. Hééél vroeger deed men Yoghurt in de vagina inbrengen.
Wil je meer weten over candida, kij dan eens op www.candida.nl.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het een en ander kan juist heel goed met elkaar in verband staan, je kunt namelijk doodmoe worden van een candida infectie, echt doodmoe en ellendig. Ik heb er alle ervaring mee gehad mmaar gelukkig gaat het weer goed met me. Het candida dieet is prima om te doen, je mijdt namelijk alle slechte suikers, de goede mag je uiteraard wel nemen maar geen wit meel producten meer en en zuurdesem brood ipv gewoon brood. Ik vond het echt niet erg. daaraanst gewoon veel groenten eten etc. Ik merkte daarvan al snel resultaat zeker toe ik op advies van een therapeute ook de imunofit erbij ging gebruiken want die is spuer goed tegen de vermoeidheid. Het gaf me al snel meer energie, dat was echt een wonder voor me indertijd. Ook heb ik veel biogarde gegeten indertijd want daar zitten die goeie melkzuurbacterienen in. Alles bij mekaar is het allemaal goed te doen en heb ik nooit meer een terugval gehad maar ik ben me dan ook wel heel bewust geworden van wat ik allemaal eet. Liefs, C