Je neus zit vrij ver van je hart en romp af, dus de temperatuur zal altijd wat lager liggen dan de 'core' temperatuur. Dat geldt trouwens ook voor je handen en je voeten, bijvoorbeeld. Daar komt bij dat er in je neus geen grote bloedvaten lopen, maar alleen hele fijne bloedvaatjes. Het puntje van je neus is een stukje vel over kraakbeen en bot, dus daar lopen alleen nog wat bloedvaatjes die in de huid lopen, en verder niets. Zulke dunne vaatjes kunnen nooit zoveel bloed transporteren dat het puntje van je neus echt goed warm blijft. Dat betekent dat je neus altijd wat kouder is, en dat zeker wanneer de omgevingstemperatuur lager is, je neus als eerste echt koud aan gaat voelen. Net zoals je oren bijvoorbeeld, die zijn ook echt doorbloed, maar evengoed snel koud.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit komt omdat als je het koud hebt, je lichaam het bloed meer naar de belangrijke punten voert zoals je buik met ingewanden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hersenen vragen erg veel bloed, dus de uiteinden: de neus en oren worden het minst doorbloed, daardoor voelen zij het eerst koud aan.
Je kunt dit vergelijke met je lichaam:
Organen vragen veel bloed, daardoor heb je het eerst koude handen en voeten.