Ik ontwaak `s ochtends altijd met hoofdpijn. Hoe kan dit?

Ik heb GEEN verwarming aan op mijn kamer. Het raam staat altijd open (overdag en `s nachts)

Toegevoegd na 12 uur:
Dit is ongeveer 4 maand aan de gang, sinds ik verhuisd ben. Alcohol drink ik niet..helemaal niks. En aan mijn vocht kom ik ook wel op een dag, vaak zelfs meer.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
17.4K
tikrit
12 jaar geleden
Is je neus 'snachts verstopt? Dat hebben nl. heel veel mensen. (ik ook) Je staat dan met hoofdpijn op en na een half uurtje is het over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nu je dat zo zegt! ik heb altijd moeite om door mijn neus te ademen!
tikrit
12 jaar geleden
Misschien is dat het. Je hebt er neusspray voor, die je bij de huisarts kunt krijgen.
Fluticason-propionaat 50 microgram PCH.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien maar even werk van maken! bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou het kunnen dat het in jouw situatie door vochttekort komt?
Meer drinken kan al enorm helpen, zo'n drie glazen extra. Niet iedereen drinkt nl. 1.5 liter per dag: 10-15 glazen. Tel het voor jezelf eens op.
En vooral na een avondje met alcohol ervaar je klachten door vochttekort: niet fit, hoofdpijn ed. twee experimentjes:
-meer drinken: water ed. in totaal 1.5-2 liter
-geen alcohol
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe lang is dit al aan de gang en wat voor hoofdpijn heb je? En heb je er braakneigingen bij?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt het beste uit een plastic fles drinken omdat je dan veel sneller en meer drinkt. (Bijvoorbeeld een Power Drink fles).

Het beste antwoord

Aantal mogelijke oorzaken zijn al genoemd, dit zijn de dingen waar ik aan dacht:

-Koffie. Als je veel koffie drinkt, kun je 's ochtends last hebben van hoofdpijn als onttrekkingsverschijnsel van cafeïne. Je hoofdpijn gaat over na een half uurtje zeg je. Heb je dan toevallig koffie gedronken?
-Zelfde zou kunnen met alcohol, maar ik meen net te lezen dat je niet echt drinkt.
-Andere oorzaak die voor de hand ligt gezien het patroon van "overgaan na een half uur op te zijn", is spierspanningshoofdpijn. Een verkeerde lighouding dus. Spierspanning in zowel nek als kaken kunnen hoofdpijn veroorzaken. Ook een verkeerde houding trouwens: iemand gaf al het advies om eens naar je kussen te kijken, en dat lijkt me een hele goeie.
-Slaapstoornissen, en dan met name slaapapneu. Dit is een slaapgebonden ademhalingsstoornis, waarbij je adem af en toe stokt tijdens je slaap. Je krijgt dan minder zuurstof binnen en kunt daar hoofdpijn van krijgen. Hoewel slaapapneu vaak ook overdag klachten geeft, is het niet onwaarschijnlijk dat de ergste hoofdpijn weggaat als je een tijdje wakker bent en je weer normaal ademt. Als je erg snurkt, kan dat een aanwijzing zijn voor apneu, en is het zaak dat eens uit te laten zoeken.
-Eten/drinken? Kijk eens kritisch naar wat je eet en drinkt voordat je gaat slapen. Ook dit kan een rol spelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je reactie! Nee, de hoofdpijn gaat weg zonder koffie. En alcohol neem ik inderdaad niet. Ik ga dinsdag direct naar een goede zaak toe waar ze kussens verkopen! dit lijkt me de beste tip tot nu toe. Wat ik trouwens niet gemeld heb: Ik ben recent verhuis. Ik heb hetzelfde bed/matras/kussen als in de oude woning en pas sinds ik in de nieuwe woning woon heb ik last van hoofdpijn.
burgos
12 jaar geleden
Verhuizen geeft ook spanning he
en een andere omgeving, dus ,
hoofdpijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die min is niet van mij +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die recente verhuizing is wel relevante informatie. Alleen ben ik altijd een beetje voorzichtig met het toekennen van een oorzaak op basis van dit soort gegevens, dus ik zou niet direct zeggen dat er dan iets in het huist moet zijn dat je hoofdpijn veroorzaakt. Dat wordt natuurlijk wel waarschijnlijker. Maar je gewoontes zullen haast ook wel lichtelijk veranderd zijn na je verhuizing, dat gaat namelijk bijna vanzelf. Hoe recent was de verhuizing? Kan het iets zijn met verflucht, of andere factoren in inrichting of gebruikte materialen? Je zegt trouwens dat je altijd met het raam open slaapt, heb je al eens geprobeerd met het raam dicht te slapen? Gewoon, om zeker te weten dat het hier niet mee te maken heeft? Als je systematisch alle factoren in je slaapkamer langsgaat (raam, ventilatie, kussen, matras, lighouding, dekens/dekbed) dan vind je uiteindelijk misschien de boosdoener.
burgos
12 jaar geleden
Probeer is een nieuw kussen uit.
Zal echt wel schelen hoor.
en even wennen want een nieuw
kussen moet eerst 2 weken
gebruikt worden, dus niet na
1 nacht de moet laten zakken,Ha ha

Andere antwoorden (3)

Wellicht kruip je te diep onder de dekens, in zo'n koude kamer ? Dan kun je wat zuurstoftekort krijgen, en dat is een notoire oorzaak voor migraine-achtige hoofdpijn. Zorg dus dat je hoe dan ook met je kop boven de dekens blijft liggen. Ook als je daarvoor je kamer iets minder koel moet maken.

Een andere oorzaak kan zijn dat je wakker wordt met een te laag bloedsuikergehalte. Vaak is dat vooral het geval als je laat op de avond niet meer eet , en vrij laat opstaat. Iets eten - met suiker - helpt dan vrij snel.

Als je bijna iedere morgen met hoofdpijn opstaat, is het zeker zaak op zoek te gaan naar de oorzaak. Het is dan ook altijd verstandig een hoofdpijndagboek bij te houden, waarin je dagelijks schrijft wat je eet, drinkt en doet, hoe laat en hoe bijvoorbeeld het weer is, en andere omstandigheden die invloed kunnen hebben en een patroon kunnen vormen.

Ook overmatig gebruik van koffie, roken en alcohol kunnen invloed hebben. Speel / experimenteer daarmee. (En overmatig hoeft voor sommige mensen al helemaal niet extreem veel te zijn. Ook bijvoorbeeld 2 bakken koffie kan in individuele gevallen al teveel zijn).

Gebruik je dagelijks pijnstillers ? Denk dan eens aan medicijnhoofdpijn ; het kan namelijk een bijverschijnsel zijn van dagelijks gebruik van pijnstillers, hoe lullig dat ook klinkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uitgebreid antwoord! Ik kan zeggen dat ik het altijd warm heb, dus slaap vaak met de deken (half) af. Het is niet extreem koud in de slaapkamer, een graad of 15 schat ik zo. Laat opstaan is (helaas) ook niet het probleem, dit is helaas niet mogelijk :) Roken en drinken doe ik niet (wat ben ik saai :O ) Maar koffie drink ik wel, dit zou ik kunnen minderen. Verder gebruik ik ook geen medicijnen. Als ik op sta dan is het ook binnen een half uurtje weer helemaal weg. Bedankt voor het antwoord.
Het zou kunnen zijn dat je te weinig drinkt overdag. 'S nachts moet je een lange tijd overbruggen en transpireer je zodat je veel vocht kwijtraakt.
Daarnaast is het ook de moeite waard te indekken of je 's nachts veel knarst of klemt met je gebit. Helemaal wanneer je dagelijks last hebt van hoofdpijn zonder oorzaak is het de moeite langs een gnatoloog te gaan. Dat is iemand die kijkt naar de stand van je gebit of het voldoende aansluit ed
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel van de mensen die s,morgens
opstaan met hoofdpijn is 80%
schuld van het kussen waar je op
slaapt, dan is je slaaphouding
verkeerd,dan gaan de spieren in
je nek verkrampen, en daar krijg
je hoofdpijn van.
Ga is op zoek naar zo,n speciaal
kussen voor je nek( laat je goed
adviseren) in een beddenzaak.
Een goed kussen is van groot belang,
en wat je er nog bij kan doen, is zo,n
pittezak kopen die doe je in de magnetron
en dan leg je die s,avonds voor je naar
bed gaat lekker in je nek,ontspant de
spieren, die pittenzak is bij zo,n gezonds-
heids winkel te koop.
suc6