Ziek geweest en nu geen eetlust meer, wat is hieraan te doen?

Ik ben maandag ziek geworden en heb vanaf toen elke dag maar 2 boterhammen gegeten, omdat alles er weer uit kwam via overgeven. Nou ben ik niet misselijk meer, maar heb ik nog steeds geen eetlust. Ik ben zo slap en heb het gevoel dat ik elk moment kan flauwvallen. Heb sinds maandag ook al geen ontlasting meer. Wat kan ik hebben en is er iets waar ik meer energie van krijg? Ik ben niet iemand die snel naar de huisarts gaat, dus ik dacht ik vraag het hier even.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
31.2K

Antwoorden (8)

Probeer om niks te eten, en goed te blijven drinken. Na een tijdje zou je lichaam de normale eetlust weer op moeten pakken. Gewoon uitzieken dus!

Beterschap!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje, maar ik ben net naar school geweest en moet nu werken tot 6 en daarna heb ik handbaltraining. Is het slim om dit te doen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat als je fysiek intensief werk moet verrichten ik het niet zou doen, en handbaltraining lijkt me vandaag ook niet goed. Je lichaam heeft juist haar reserve-energie nodig om weer beter te worden, en wanneer je geen energie aanvoert maar wel heel veel verbruikt gaat dat niet goed. Als je toch wil gaan werken en naar handbaltraining gaat raad ik je aan om toch nog even wat te eten, ook al is het maar een appel, en onthoud: veel drinken! x
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eén of twee dagen niet eten vind ik geen probleem als er voldoende vocht naar binnen wordt gewerkt maar in dit geval is dat een gepasseerd station. Je geeft een anorectisch, dus slecht advies. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Anorectisch vind ik eerlijk gezegd een beetje overdreven. Als je intensieve dingen uit moet voeren (zie mijn reactie hierboven) vind ik inderdaad ook dat je moet eten. Het punt is dat als ik zelf ziek ben en misselijk ben, eten de toestand alleen nog maar verergert. De eetlust zou vanzelf weer op gang moeten komen, dus als ze nu even niks eet is het geen probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Coen2012:Om een academische discussie te voorkomen ben ik het echt wel met je eens dat een dag of twee zonder voedsel normaal gesproken geen kwaad kan maar geloof me dat tekorten binnen een enkele dag al een negatieve rol van betekenis kunnen gaan spelen. Daarom kan 'niets eten' voor langer dan een dag of twee risicovol zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Keesvi, daar ben ik het volkomen mee eens. Ik had mijn antwoord anders moeten formuleren, ik begrijp dat dit onduidelijkheid heeft geschept.
De kunst is om wel te eten,
Ook al houd je niks binnen, toch worden er wel wat voedingsstoffen opgenomen door je lichaam.
Veel vocht drinken is ook belangrijk, en dan denk ik zelf aan: water of thee,
Als je iets te eten neemt neem dan een beschuitje of een rijstkoek, dat is licht en luchtig, en toch bordevol gezonde 'eigenschappen'

Drinken: Thee, water (zonder bubbels)
Eten: Rijstkoek, beschuitje, cracker

Als het nog langer duurt dan 1 weekje, zou ik naar de huisarts gaan.

Toegevoegd na 18 seconden:
Veel beterschap :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent waarschijnlijk nog aan het "uitzieken". Je lichaam wordt langzaamaan weer sterk en dit gaat nou eenmaal niet in een keer. Het is nog niet zo lang geleden dat je ziek bent geworden, het is dan ook niet raar dat je nog niet helemaal fit bent. Je ontlasting moet je wel in de gaten houden, probeer anders ook wat bananen te eten en vitamine pillen te slikken. Vitamientjes doen alleen maar goed!

Toegevoegd na 34 seconden:
En natuurlijk veel vocht binnen krijgen. Drink thee en/of water
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, vitamines slikken heeft alleen een preventieve werking.
drink bouillon, en eet meerdere keren per dag kleine hoeveelheden, bijvoorbeeld fruit, brood, beschuit of crackers en een lichte avondmaaltijd, drink vooral water en bouillon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet weer wennen aan een regelmatig eetpatroon en normale hoeveelheden.
Probeer dus vaak kleine beetjes te eten, met een beetje gezond verstand: als je geen zin hebt in een hoofdmaaltijd, neem dan bijvoorbeeld een bakje yoghurt.
Besef dat je lijf nog herstellend is en dat intensief bewegen nu wel erg veel gevraagd is - als jij niet eet, kun je geen prestaties leveren. Probeer je dat wel, dan word je alleen maar slapper.
Even rustig aan dus, waarschijnlijk knap je snel weer op.
Maar eet wèl, of je nu eetlust hebt of niet. Dan herstel je het snelst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga fruit eten, groentesap drinken en groentesoep eten, bij voorkeur zelfgemaakt. Daarmee krijg je vezels binnen die de darmvulling en -werking bevorderen en ook nog eens zorgen voor de broodnodige vochttoevoer. Na vasten door ziekte of wat voor oorzaak dan ook is het zaak om naast vezels vooral voldoende eiwitten, mineralen en vitamines binnen te krijgen. Eieren, in wat voor vorm bereid maakt niet uit, helpen om tekorten aan essentiële aminozuren aan te vullen. Streven naar zo normaal mogelijk eten en drinken is altijd prima.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even afwachten, zou ik zeggen. Soms duurt volledig herstel weken of zelfs maanden langer dan het functionele herstel. Maanden zullen het niet zijn hoor, na een paar daagjes ziek-zijn, maar soms heeft je lichaam meer tijd nodig. Niets ernstigs.

Je bent niet meer misselijk, dus probeer wel te eten. Je lijf heeft voedingsstoffen nodig. Wel rustig aan, kleine beetjes, niet te zware kost: je bent wél nog herstellende. Probeer te luisteren naar je lichaam, dus rustig aan opbouwen. Drink in elk geval ruim voldoende, dat heeft je lijf nog meer nodig dan voeding. Verder kun je proberen wat eetlustopwekkende dingen te eten of drinken, zoals bouillon, vruchtensappen, en wat kleinere hapjes eten tussendoor.

En houd je ontlasting even in de gaten. Als je weinig eet, is het logisch dat je ook minder ontlasting hebt, maar als dit voor jou echt afwijkt van je normale patroon (als je bijvoorbeeld normaal gesproken elke dag wel ontlasting hebt) dan moet het toch wel één dezer dagen op gang komen. Verder: veel drinken, vezels eten, genoeg bewegen. Eventueel je buik wat masseren, soms helpt dat om het wat op gang te krijgen. Niet gaan zitten persen als je geen aandrang hebt, dat werkt alleen maar averechts. Voor éénmalig gebruik zou je eventueel een mild laxeermiddel bij de drogist kunnen halen als het niet op gang komt, maar als je net ziek bent geweest kan dat de darmen ook teveel irriteren, dus wellicht is overleg met je huisarts dan verstandiger. Doe dat sowieso als alle al eerder gegeven adviezen geen effect hebben, of als je klachten begint te krijgen van een vol gevoel of buikpijn doordat je darmen voller raken. Maar op zich is een paar dagen geen ontlasting niet zo gek hoor, zeker niet als je weinig hebt gegeten. Het komt bij verder gezonde darmen eigenlijk altijd weer vanzelf op gang, maar het is soms prettig of wenselijk om het een handje op weg te helpen als het lang duurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben zelf begin december ziek geweest een longontsteking. Behoorlijk afgevallen. Mijn eetlust is door de antibiotica ook geheel verdwenen. Heb weinig trek momenteel, maar moet naast mijn dagelijks medicijnen de anti-epileptica wel wat eten voor dat weer slecht gaat. Wie weet hier wat tips voor...?