Waarom kan er bij een dotter operatie niet gewoon het overtollige 'vet' weg gehaald worden ipv de hele ader op te rekken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Bij een vernauwde slagader is er geen sprake van vetophoping dat je even kunt wegzuigen. Er is meestal sprake van aderverkalking, maar ook dit begrip is wat vaag.

Het begint soms met kleine beschadigingen aan de wanden van de binnenkant die bekleed zijn met gladde (epitheelcellen. De schade wordt hersteld, maar is een zwakke plek waar ook cholesterol kan afzetten en een plaque vormen. Later kan hier ook kalk worden afgezet, vandaar de term aderverkalking.

De plaque zit niet los en kan je niet verwijderen of oplossen. Een arts kan een omleiding maken, byepass of proberen de slagader weer wat op te rekken.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik zeg per ongeluk "slagader oprekken", maar ik bedoel meer dat hiermee de doorgang zelf weer vrij wordt gemaakt, zoals in onderstaande afbeelding ook te zien is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Goed antwoord zeg!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan. Overigens bedenk ik me dat als je het vet/kalk los gaat schrapen dit wel deeltjes zijn die ergens anders vast kunnen komen te zitten in de haarvaten. Ook niet gewenst natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een dotter behandeling wordt de ader niet echt op gerekt, maar het cholesterol wordt door de ader heen naar buiten gedrukt, en het lichaam voert het verder af. Er bestaat een kans dat de ader inzakt, omdat er wel iets mee gebeurt om dit te voorkomen plaatst men tegenwoordig op de plaats waar gedotterd is een stent. Die de kans dat de boel inzakt tegen gaat. Een dotterbehandeling is geen operatie, Er wordt via de lies of pols een opening gemaakt in een kransslagader en via deze wordt een katheter naar binnen gebracht met daar op een ballon of een stent. Ook andere behandeling kunnen op deze manier gedaan worden. Zou men een wond maken in de ader dan kunnen er stolsels ontstaan en dit wil je ten alle tijden voorkomen. Na het plaatsen van een stent moet er ook altijd medicatie worden geslikt om dit te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Biga: Goede opmerking. Ik gaf daarom ook al aan dat ik niet bedoelde dat de ader wordt opgerekt. Ik probeerde vooral antwoord te geven op de vraag waarom je het vet niet "gewoon" weg kunt halen. Weet je zeker dat het cholesterol door de vaatwand heen wordt gedrukt?

Andere antwoorden (1)

Atherosclerotische plaque bevindt zich niet op de vaatwanden maar erin. Het zijn ophopingen van atheroombrij, een soort pus, die bestaat uit dode cellen, vet, cholesterol, macrofagen en bindweefsel, in feite het afvalproduct van ontstekingsprocessen. Die prut wil je niet ineens vrij in de bloedsomloop hebben om erger te voorkomen. De bedoeling van dotteren is dan ook om de doorgang van de aangetaste slagader te verwijden door die uitstulpingen wat weg te duwen. Soms wordt er een stent geplaatst om een bloedvat te helpen open te blijven.