Wanneer kan ik het beste naar de huisarts gaan?

Ik heb sinds gisteren last van gevoelige, opgezette lymfeklieren, met name onder mijn ogen aan beide kanten en onder mijn rechteroksel. De enige keer dat ik het eerder heb gehad, had ik een keelonsteking, dus toen was de oorzaak wel duidelijk. Nu voel ik me verder echter niet ziek, dus ik vroeg me af of het nut heeft om nu al naar de huisarts te gaan of dat het beter is om te wachten tot ik echt ziek word en er gericht antibiotica tegen de infectie ingezet kan worden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Een opgezette lymfeklier wil nog niet zeggen dat er een ontsteking is, lymfe voeren namelijk alle niet lichaamseigen stoffen af, het kan dan ook fijnstof zijn die niet op een normale wijze in je lichaam is binnengedrongen die je lymfeklieren doen laten opzwellen.

Pas met koorts en met een duidelijke klacht kan een huisarts iets doen, een voortijdige antibioticakuur uitschrijven kan zelfs funest zijn, denk hierbij aan de bacteriën die reeds resistent zijn tegen antibiotica.

Wacht dus nog maar even rustig af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Voorkomen is beter dan genezen. Het feit dat je lichaam een signaal uitzendt, wil zeggen dat er wat aan de hand is; je ziet er niet normaal uit!

Ga naar de huisarts zo spoedig mogelijk. Better safe than sorry!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wacht even af. Opgezette lymfeklieren geven aan dat je lichaan het vechten is om 'aanvallen op je lichaam te bestrijden'.
Als je na het weekend nog last hebt kun je even langs de huisarts. Inderdaad: Liever iets te snel dan te laat. Blijkbaar maak je je nu al zorgen.

http://kennisring.nl/smartsite.dws?id=55940

Toegevoegd na 39 seconden:
En zorg intussen gewoon goed voor jezelf: rust & vitaminen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou beter meteen gaan, voor de zekerheid. Zo kan je een voorschrift krijgen.