Te weinig sporten kan ervoor zorgen dat je bloedvaten dicht slibben. Wat voor gevolg kan dit hebben als zomaar hard gaat sporten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Sporten activeert het hart en daardoor verbetert de doorbloeding. Dat brengt met zich mee dat bloedvaten zich niet gaan vernauwen maar juist verwijden. Dit voorkomt uiteindelijk dichtslibben. De kans op hart- en vaatziekten neemt dus af.

Toegevoegd na 1 minuut:
Begin dan wel met een rustige training en niet gelijk vol er tegenaan. Dan kun je weer spierproblemen krijgen. Deze link gaat wel over 50 plussers maar misschien is het ook wel handig voor jou.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Te weinig lichaamsbeweging levert een slechte conditie op. In de wanden van slagaderen kan atherotische plaque ontstaan ten gevolge van ontstekingsprocessen door lichamelijke en geestelijke stress en bepaalde (verkeerde) voedingsmiddelen. Je stellingname voorafgaand aan je vraag is niet correct.

Niettemin is het nooit verstandig om al te hard van stapel te lopen als je gaat sporten. Bouw het altijd langzamerhand op want met sporten beschadig je sowieso spierweefsel. Dat is geen probleem als je dat laat herstellen en dat kan best keer op keer. Beschadig je teveel ineens of laat je de boel niet herstellen dan kun je gezondheidsproblemen verwachten.