Als je sochtends oranje urine hebt en in de loop van de dag wordt het weer helder zijn dit dan afvalstoffen?

Het lijkt ook wat troebel. maar door het drinken van water wordt het weer helder.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
20.1K

Het beste antwoord

Ja, dat is zo.
In de nieren wordt uit het bloed water met afvalstoffen gehaald en zo dus urine gevormd die vervolgens via nierbekkens, urinewegen en blaas wordt uitgescheiden.
De geel-oranje kleur komt m.n. door de hoeveelheid bilirubine (galkleurstof) uit de lever. De hele nacht drink en plas je niet of nauwelijks maar je nieren blijven wel filteren dus 's ochtends meer en geconcentreerde urine. Om afvalstoffen uit het bloed te filteren is water nodig dus vandaar dat het ook heel belangrijk is om overdag voldoende(ong. 2 l) te drinken om je vitale levensfuncties op peil te houden. Te weinig vocht in je lichaam= te veel ophoping van afvalstoffen= jezelf eigenlijk vergiftigen.
Als je 's avonds om 20.00 uur nog donkere urine hebt, heb je dus te weinig gedronken. Afvalstoffen verlies je niet alleen door urine maar ook via ontlasting en via je grootste uitscheidingsorgaan: je huid via zweetklieren.
Misschien leuk om te weten: iemand die helemaal met goudverf is gebodypaint, dus afgesloten huid, kan dit een half uur volhouden waarna het lichaam begint te vergifigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je ochtendurine is over het algemeen geconcentreerder omdat je 's nachts waarschijnlijk minder veel drinkt en minder vaak naar het toilet gaat. Zodra je in de loop van de dag meer gaat drinken, zal ie lichter van kleur moeten zijn. Hieraan kan je ook zien of je genoeg drinkt: als het goed is zou dan je urine kleurloos en geurloos moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Menselijke urine is gewoonlijk transparant en lichtgeel tot felgeel van kleur. Je urine kan echter van geur en kleur veranderen door bepaalde voeding (rode bietjes e.a.), gebruik van bepaalde medicijnen, schommelingen van je bloedsuikerspiegel (diabetes mellitus e.a.), schommelingen van je hormoonhuishouding (zwangerschap e.a.) en schommelingen van je vochthuishouding (zweten, drinken e.a.).

Het veranderen van de kleur van je urine kan echter ook duiden op een onderliggende ziekte of aandoening. Zo kan urine licht, donker, troebel of kleurloos worden, of wit, grijs, bruin of zwart van kleur. In dit artikel bespreken we waar de afwijkende kleur van je urine op kan wijzen. Eerst bespreken we de tinten van urine (donker, licht & troebel), daarna de verschillende, afwijkende kleuren (wit, grijs, zwart, oranje, bruin, rood & purper)…

Bron:prettyhealty.nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zijn afgevoerde stoffen die je normaal sneller kwijt raakt, je plast niet tijdens je slaap (als het goed is).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Urine is een vloeistof met afvalstoffen die door mensen en andere gewervelde dieren wordt afgescheiden.

Urine is dus in principe al vooral afvalstoffen.

Normaal is de urine van de mens helder en geel van kleur. Veranderingen in de kleur van de urine worden vooral veroorzaakt door de hoeveelheid vocht die wordt uitgescheiden: geconcentreerde urine is donkergeel tot oranje, terwijl urine die wordt geproduceerd na veel drinken waterhelder kan zijn.

Dat is dus heel normaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus als het in de loop van de dag weer helderder wordt is er niets ernstigers dan een gebrek aan vocht.