Ik kreeg een stikgevoel alsof er een bal in mijn keel zat. Is dit een astma aanval?

Hoii,
ik heb sinds 2009 astma en er best veel last van gehad. maar na een tijd niet zo, dus ik stopte mijn medicijnen te gebruiken ,omdat ik keelpijn kreeg en hoestaanvallen.
Sinds vandaag,
ik zat rustig achter me computer en wilde net opstaan toen ik opeens geen adem meer kreeg, ik kreeg zo'n stik gevoel en het gevoel alsof er een bal in me keel zat. is dit een astma aanval? ik heb nog noooit zoiets gevoeld, en ik neem wel vaker een tijd me medicijnen niet in

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

Ik denk niet dat het met je astma te maken heeft, want ik heb sinds een paar maanden iets wat er nogal op lijkt, denk ik Bij mij gebeurt alleen altijd 's nachts - ik word er dan wakker van. En ik heb pertinent geen astma.

Maar ik snak dan echt naar adem en moet heel erg mijn best doen om in te ademen. Mijn keel zit compleet dicht, slikken is heel moeilijk, en als ik dat toch probeer voelt het aan als schuurpapier. Is dat ook wat jij vandaag had? Bij mij helpt het als ik een paar slokjes water neem. Ik heb dus tegenwoordig altijd een flesje water naast mijn bed staan.

Ik ben echter geen deskundige, misschien kun je toch beter toch een afspraak maken met je behandelend arts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry voor de tiepfauten (ik hoop dat het toch wel duidelijk is, wat ik wilde zeggen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat lijkt me dan toch astma-'gerelateerd'. Zo, in 1 keer goed getiept :))) Ik zou het aan je arts vragen. Beterschap!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat jij hier beschrijft ( die gene met typ fouten hehe ) klink wat mijn man heeft ! Na veel onderzoek is gebleken dat het komt door op je rug liggen en hard en veel snurken. Daardoor wordt je keel droog en komt je tong achter in je mond. Door die droogheid is het vel zeg maar in je keel gevoelig geworden waardoor het pijnlijk kan zijn met slikken en voelt het opgezet aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wow... dat zou dan dus betekenen dat ik snurk.. en flink ook! Whahahaha nooit geweten! Bedankt saskiaandme. Ow.. en heb je misschien ook tips om het te verhelpen? Groet, Nathalie (..ja, vrouw ja. oooooh wat erg hahaha!)
Waarschijnlijk had je minder last van je astma OMDAT je je medicijnen gebruikte. Dan gaat het best en heb je het gevoel dat je wel zonder kunt, maar als je stopt, word je langzaamaan toch steeds weer benauwder. Stoppen met je medicijnen is dus dom, tenzij je arts/longverpleegkundige dat adviseert. Als je denkt dat je last hebt van je medicijnen, overleg dan met die personen (daar zijn ze voor!), want misschien is een ander middel beter voor je.
Bij een astma-aanval is het meestal zo dat je makkelijk kunt inademen maar het gevoel hebt dat je nauwelijks kunt uitademen.
Wat jij beschrijft klinkt mij meer in de oren als een soort hyperventilatie, of misschien heb je in een houding achter de computer gezeten waardoor je niet goed kon dóórademen.
Ben je ongerust, overleg dan met je huisarts. En maak een afspraak om eens te praten over je medicijnen, en om van die 'blaastestjes' te doen.