Hoeveel zeggen je "vital signs"?

Vorige week was ik bij mijn arts en hij zei dat het een medisch wonder was dat ik nog leefde, na alles wat ik heb meegemaakt. Hier schrok ik nogal van. Een week eerder waren mijn 'vital signs' opgemeten en die waren eerder aan de levendige kant dan te laag.

Moet ik me zorgen maken? Kun je zomaar ineens doodvallen door lichamelijke uitputting (hartstilstand bv) terwijl je hartslag 60-80 regelmatige slagen per minuut is, temperatuur >37´C en je bloedbeeld en elektrolytenbalans in orde zijn?

Het enige wat afwijkt is mijn gewicht, wat veel te laag is. Maar wel al jaren stabiel.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben hier trouwens wel lid maar stel het liever anoniem. Reden moge duidelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, reden is niet duidelijk. Als je een nickname hebt, ben je toch sowieso anoniem?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar mijn nickname is niet anoniem. Niet mijn echte naam maar wel bekend bij vrienden en familie, en die hoeven dit niet via GV te lezen.

Antwoorden (3)

Ik vind het maar een rare opmerking van die dokter.
Maarja, wij weten helemaal niet wat de reden
van die opmerking is, omdat wij niet weten wat
jij allemaal hebt meegemaakt.

Zo'n onderzoek is er niet voor niets.
En als de uitslagen gunstig zijn, zou ik me maar niet
te veel zorgen maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aantal medische blunders, jarenlang een verkeerde medicijncombinatie slikken die meestal na een paar weken al fout afloopt, en nog een aantal dingen. Ook mijn lage gewicht. De arts die dat zei was trouwens een andere als die de onderzoeken liet doen. Die gegevens waren nog niet uitgewisseld dus dat wisten ze niet van elkaar. Daarom mijn verwarring. De ene (specialist) zegt dat ik elk moment neer kan vallen en eigenlijk meteen aan de apparatuur zou moeten (zonder iets te testen) en de andere (huisarts) zegt, na de testen, dat mijn lijf het verbazend goed volhoudt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aha: de arts zegt dat jouw lijf het "verbazend" goed
volhoudt!
Dan zou ik me wel zorgen maken. Want als je echt ondergewicht hebt en dat langdurig,
heb je natuurlijk nauwelijks weerstand als er iets
zou gebeuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor griep ben ik wel bang ja... verder pak ik nooit virussen mee als 'het heerst', maar ik weet niet of ik dan niet besmet ben of dat m'n lijf er gewoon niks tegen doet.
Met een veel te laag gewicht heb je veel minder weerstand als je tegen een virusje oploopt. Je bent erg kwetsbaar en ik denk dat hij daar op doelde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfs bij een machine die geheel is nagekeken kan er nadien iets volkomen mislopen.

Een mens bestaat uit zoveel 'wonderen' dat het in mijn ogen een groter wonder is als alles perfect verloopt gedurende een periode van soms wel meer dan honderd jaar.

Als een arts aangeeft dat jij een medisch wonder zou zijn, kan hij/zij dat dus met een gerust hart van elk mens beweren

Wat hij probeerde te zeggen is vermoedelijk dat jij iets mankeert en dat HIJ niet begrijpt waarom jij daarvan nog geen fatale gevolgen hebt ondervonden.

Eerlijk gezegd vind ik een dergelijke opmerking van zo'n arts nogal ruw en tactloos.

Minimaal moet jij dan doorvragen waarop hij die mening baseert..want je kunt zoiets maar niet in het wilde weg beweren.

Maar als je lichamelijk geen enkel alarm hebt ondervonden en er ook bij een onderzoek niets is aangetroffen..wil dat nog niet zeggen dat er niets aan de hand is.

Dus je vital signs..zeggen niet altijd alles..helaas..

Groet,

Ton