Wat te doen tegen oorpijn?

Ik heb echt verschrikkelijke oorpijn. Weet iemand wat ik hier tegen kan doen? Misschien een aspirine?
Graag snel antwoorden want het is echt heel vervelend!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.3K
Amadea
12 jaar geleden
Dan heb je vermoedelijk een ontsteking. Daar moet echt een dokter naar kijken en wellicht antibiotica voorschrijven. Ik ken iemand die slechthorend is geworden als gevolg van een onbehandelde oorontsteking!

Het beste antwoord

voetbad

Als eerste stap is een warm voetbad aan te bevelen. Waarom? Oorpijn ontstaat als er door verdikking en verhoogde bloedtoevoer naar het oor (de lichaamseigen reactie op ontstekingen), druk op het trommelvlies ontstaat. Door een warm voetbad wordt de algehele doorbloeding van het lichaam gestimuleerd. De druk op het oor neemt hier door af en kunnen tegelijkertijd gifstoffen, voortkomend uit een ontsteking, worden afgevoerd.

Verder is een voetbad rustgevend.
"Warm voetbad" betekent wél, dat de voeten én kuiten in het water moeten staan. Het beste gebruikt men hiervoor een grote emmer. Een teiltje is vaak te vlak. Na het voetbad – voeten goed afdrogen en snel dikke sokken aantrekken. Op deze wijze blijven de voeten warm.

Warme olie

Meestal helpen een paar druppels warme olie in het oor. Neem hiervoor Sint Janskruid-olie of een goede olijfolie. Verwarm een kleine hoeveelheid in een waterbad. Betekent: Zet het schaaltje (ik gebruik altijd een eierdop) met de olie in een pannetje met heet water en verwarm op deze wijze de olie. Let op: Niet te heet laten worden!

Wegbree tinctuur (plantago)

Een zeer goede werking tegen de ontsteking van het middenoor. Meng 5 druppels wegbree tinctuur met een koffielepel olijfolie. Met een pipet eens elke 2 uur een aantal druppels in het oor druppelen.

Citroensap

Licht verwarmde citroensap - 1 - 2 druppels in het oor - heeft een antibiotische werking.

Let op: in het eerste moment kan een pijnscheut komen!

Lijkt mij een slechte tip, persoonlijk.

Fysiologische zoutoplossing

Kant en klaar bij de apotheek/ drogist te krijgen. NIET in het oor druppelen, maar 4 - 6 keer per dag in de neus.

Waarom in de neus? Het verbindingskanaal tussen middenoor en keel zit vaak dicht (vocht of zwelling) Door de neusdruppels gaat de tuba auditiva of wel buis van eustachius vaak weer open. Dit neemt druk weg en zorgt er voor, dat eventueel aanwezig vocht, kan afvloeien.

Uienkompres

De genezende werking van de ui is al vele eeuwen bekend. Bij een uienkompres maakt u gebruik van de reinigende, kiemdodende, slijmoplossende en pijnremmende werking van de ui.

Neem 2 - 3 uien, snijd ze in dunne plakjes, leg ze op een bakblik en verwarm ze in de oven.

Leg de goed warme uienplakken op een grote stoffen zakdoek. Maak er een pakje van en leg dit u op het oor.

Fixeer het pakje met een sjaal of muts. Dit compres moet ca. 2 - 3 uur werken.

U kunt dit meerdere malen per dag herhalen - Let er op dat de uien elke keer compleet moeten word
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Mijn antwoord is mss nogal redelijk lullig maar een bezoek aan de huisarts is zeker aan te raden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan hier alleen maar in meegaan daar is de huisarts voor,zeker niet zelf gaan lopen rommelen met je lichaam.
Je weet niet wat de oorzaak is immers en die man/vrouw heeft er voor geleerd en zijn wijsheden niet verkregen d.m.v. google en goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, idd. En toch krijg ik 2 minnen. Vreemd.
Kinderen kunnen best ziek zijn van een oorontsteking. U kunt uw kind paracetamol geven tegen de pijn en met een neusspray van zoutoplossing kunt u proberen om het verdikte slijm in de buis van eustachius te doen verminderen zodat deze weer opengaat. Vaak duurt een oorontsteking een dikke week en na een paar dagen wordt de pijn en koorts al minder. Het is niet schadelijk mits het niet te vaak voorkomt.

Als volwassene kunt u ook tegen pijn paracetamol gebruiken en een neusspray om het slijmvlies te doen slinken.

Dus ja je kan paracetamol nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een paracetamol oid kan eigenlijk nooit kwaad,tenzij je er allegisch voor bent bv. Als het aanhoud zeker naar de huisarts gaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oorpijn altijd serieus nemen, zeker als het oor loopt en of er koorts bij is, in de laatste gevallen moet je naar de huisarts, anders kun je bij de drogist druppels tegen oorpijn, pas op, niet tegen oorsmeer, kopen en eventueel aanvullen met paracetamol
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt van die speciale druppeltjes die je elke dag in je oren moet doen totdat de pijn over is. Ik weet alleen niet of je die bij de gewone drogist kan kopen of ermee naar de huisarts zou moeten gaan.