wat is een klapvoet en doet het pijn?

Volgens de huisarts heb ik een hernia in de onderrug.
Sinds ik dat heb heb ik uitstralende pijn naar been en voet,echter ga ik regelmatig ook door mijn voet heen,hij klapt naar binnen zo af en toe met lopen en ik heb mega pijn in de voorkant van mijn van.
Zijn dit typische klapvoet klachten??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

Als je een hernia hebt is een van de kenmerken uitval. Dat wil zeggen dat je naast pijn in de benen soms ook niet kan staan of dat je voet dus dienst weigert.
12 jaar geleden
Een klapvoet ontstaat door een zwakte van de voetheffers.
Als een klapvoet ontstaat na rugpijn komt dit voort uit een compressie van zenuwwortel L5 (5e lendewervel). Daardoor gaan alle zenuwen die hun oorsprong vinden in deze wervel minder goed functioneren. Dat is dus de zenuw die uw voetheffers aanstuurt.

Een klapvoet is te herkennen aan het feit dat bij het lopen de voet het laatste stukje valt en niet rustig neergezet kan worden. Hier komt de naam ook vandaan. Het lopen op de hielen met de tenen los lukt dan niet meer.

In het eerste jaar na de rugklachten kan de klapvoet nog bijtrekken daarna zijn de restverschijnselen vaak blijvend. Daarom is het belangrijk om zo snel mogelijk te beginnen met gerichte training in coördinatie en spierkracht. De zenuw wordt daardoor zo veel mogelijk gestimuleerd om te herstellen.

Voor deze training kunt u het beste bij een fysiotherapeut terecht.

Bekijk filmpje hierover op onderstaande link.

Toegevoegd na 26 seconden:
http://www.youtube.com/watch?v=SeSIQxXmGQE