Hoe heten die doorzichtige bultjes die je op je ooglid kunt krijgen en ontzettend jeuken? (paddescheten?)

Waardoor ontstaan deze ellendige dingen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
22.6K

Antwoorden (5)

voor de Vlamingen onder ons:Ten onzent zijn, naar ik meen, vooral de benamingen ‘strontje’ of ‘paddescheet’ gangbaar, maar de variatie in Vlaanderen is verbluffend:
noem er hier een paar: zwijnspuistje, brandpuist, zeikertje, kerkstichel, padschijter, draddeltjesoog, preutoog, piepoog, pisoog, kersteikel, weegscheet, padoog, zwijntje.

Toegevoegd na 2 minuten:
Een strontje is een ontsteking bij de wortel (follikel) van een wimperhaar. Door een bacteriële infectie ontstaat een zweertje dat lijkt op een puistje of pukkel. Meestal hebt u meerdere strontjes tegelijkertijd of achtereenvolgend. Dit komt doordat de bacterie die aanvankelijk één haarwortel infecteert, zich verspreidt en andere haarwortels ook infecteert.
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plus voor de vele synoniemen :D ik lach me kapot! :D Verder goed antwoord!
Een strontje (hordeolum) is een ontsteking van een zweetklier of een talgklier in het ooglid. De ontsteking ontstaat plotseling. Ze noemen het ook wel een padscheet.

Wat zijn de verschijnselen?

Er ontstaat een (rode) soms pijnlijke zwelling aan de binnen- of buitenzijde van het ooglid, dicht bij de rand van het ooglid. Vaak wordt dit een puistje met een puskopje. Zodra het puistje doorbreekt, is de pijn over.

Hoe ontstaat het?

De uitgang van een zweet- of talgkliertje kan verstopt raken. Bacteriën kunnen in het kliertje terechtkomen. Deze bacteriën vermenigvuldigen zich en veroorzaken een ontsteking.

Adviezen

Houd een schoon washandje onder de warme kraan, en leg dit een paar keer per dag gedurende vijf tot tien minuten op het ooglid. Wanneer de huid week is, kan het puistje gemakkelijker doorbreken. U mag er niet in knijpen of op drukken.

Medicijnen

Medicijnen zijn over het algemeen niet nodig.

Hoe gaat het verder?

Meestal breekt het puistje na enkele dagen vanzelf open, waarna het indroogt en geneest.

Als de roodheid, pijn en zwelling niet afnemen of zelfs toenemen, kom dan opnieuw naar de praktijk Soms wordt het abcesje dan opengemaakt. Eventueel krijgt u antibiotica-zalf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt mij geen paddescheet ofwel een strontje. Een strontje jeukt niet en is niet doorzichtig. Een strontje is een acute ontsteking van een van de kliertjes in het ooglid. het is een pijnlijk rood knobbeltje op de rand van het boven-of onderooglid. Soms met een geel puntje en het is hard als een steenpuistje. Nadat het gerijpt is zal het openbarsten en dan komt er ook pus uit. Hier kan je ook antibiotische zalf voor krijgen.
Doordat je aangeeft dat ze transparent zijn en meerder denk ik dan ook dat het eerder verstopte zweetkiertjes zijn. Een soort van cystes van de zweetklieren.
De eccriene hidrocystomen zijn kleine (1-6 mm) met zweet gevulde dunwandige doorschijnende cysten. Soms is het er een en soms zijn het meerdere. Ze komen vooral voor bij vrouwen en bij voorkeur zitten ze rond de ogen of op de wangen. Vooral tijdens warm weer worden ze groter of worden het er meer.
Er zijn verschillende vormen van en wil je er vanaf dan moet je echt naar de dokter, want ze gaan niet vanzelf weg. Hij kan ze behandelen als je er last van hebt. Kijk maar eens op mijn bron voor meer info.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ze ontstaan door verwijding van de zweetklieren doordat de afvoergang geblokkeerd is.
amc
12 jaar geleden
Omdat je schrijft dat het 'doorzichtige' bultjes zijn denk ik eerder aan 'gerstekorrels' of Chalazion. Dat is een verstopt talgkliertje. De talg hoopt zich dan op, en zo ontstaat een zwelling.

In tegenstelling tot een 'strontje' waarbij er sprake is van een pijnlijk rood knobbeltje, is een chalazion een pijnloze, doorzichtige zwelling net boven of onder de rand van het ooglid.

Door het ooglid om te klappen kan een oogarts zien of er een chalazion (gerstekorrel) of een hordeolum (stiegje of strontje) aanwezig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij noemen het "wegenscheet" de officiele benaming is Ooglidrandontsteking (blepharitis).Doorgaans betreft het een bacteriële infectie.
Via je Huisarts kun je een oogzalf met antibiotica verkregen.Schoonhouden kun je het oog en de pusachtige afscheiding met lauwwarmwater en een heel klein beetje babyshampoo.