Blaasprobleem, wie weet wat het is? (zie omschrijving)

Een jaar geleden werd ik wakker en voelde ik de prikkel niet meer om naar de wc te gaan.. Zo van de een op de andere dag. Het is niet zo dat ik in me broekplas, juist het tegenovergestelde. Er is in het ziekenhuis gemeten dat er 800ml in me blaas kan zonder dat ik dan voel dat ik naar de wc moet.
Het ziekenhuis en dokter hebben geen idee wat het is en hebben me dan ook weer naar huis gestuurd en daarbij gezegd dat ze hopen dat ik het ooit weer zal voelen. Zelf ga ik nu iedere drie uur naar de wc en dat houd ik dan bij met me mobiel.. Komt dit iemand bekent voor? Of weet iemand wat het is? Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Afhankelijk van de vloeistoftoevoer produceert een gezond persoon in 24 uur ongeveer 1000 tot 1500 ml urine, die twee tot zesmaal per dag wordt uitgescheiden.
Dus om de drie uur gaan plassen lijkt mij niet echt nodig.

De blaas van een volwassen mens kan (theoretisch) zo'n 1500 ml urine bevatten, in de praktijk zal bij de meeste mensen de blaas nooit voller dan 800 ml worden.

Je hebt dus geen anurie: dat is als je niet kan plassen.

In de blaaswand zitten receptoren die het plasgevoel uitlokken, oproepen.
Het kan best dat die receptoren door wat voor oorzaak dan ook beschadigd zijn geraakt.

En verder is het specialisten werk.

Ik zou toch na een jaar weer een onderzoek vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oorzaken hangen een beetje af van je leeftijd en geslacht.

Bij meisjes ziet men soms dat de plasbuis-uitgang teveel naar voren gericht is. Ze plassen meer vooruit dan naar beneden. Dit kan een reden zijn om geen plasdrang te hebben.

Beschadiging van de zenuwen kan dat ook tot gevolg hebben (bv. door paardrijden, fietsen, een ongeval, geweld)

Andere oorzaken zijn gelegen verder in het verloop van de zenuwbanen of hersenen: problemen met de rug (een hernia bv) of zaken als multiple sclerose. In beide gevallen ga je meer klachten hebben dan uitsluitend ontbreken van de plasdrang.

Het kan ook een psychische component hebben waarbij je om één of andere reden je lijf negeert. In dat geval heb je wellicht ook andere problemen, zoals geen (of vaak afwezige) dorstprikkel.

Elke drie uur naar de wc gaan is misschien een beetje teveel van het goede. Elke 4 à 6 uur is ook prima, denk ik.

Ben je al naar een uroloog en/of neuroloog geweest?
En heb je nog andere rare dingetjes (desnoods met je zicht of gewrichten) ?