Nu ik geen brood meer eet, voel ik me minder moe. Kun je allergisch zijn voor brood? En wat is een alter natief voor ontbijt?

Allergie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.6K

Antwoorden (8)

mogelijk kun je niet tegen het gist in het brood.
een optie is zuurdesem brood eten. de moeite van het uitproberen waard.
een alternatief voor het ontbijt is brinta, met (magere of halfvolle) melk e/o suiker/honing en wat (room-)boter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, dank voor je reactie, ga het proberen.
Een alternatief is bijvoorbeeld brinta ik eet het zelf ook vaak het zijn gewoon granen enzo het is melk die je opwarmt in de magnetron,dan brinta en eventueel wat suiker. Klaar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, dank voor het meedenken. Ben niet zo dol op de magnetron.
brood is niet heel licht verteerbaar, misschien heeft het daarmee te maken.
ik eet sinds een paar weken quinoa als ontbijt, dit staat bekent om z'n goede voedingswaarden, en is erg licht verteerbaar. met banaan en noten en krenten. ik voel me echt super fit de laatste tijd. (verkrijgbaar bij natuurwinkel)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank, ga ik zeker uitproberen, is hrt een soort musli?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee het is eigenlijk een zaad. je kan even op internet kijken. het moet wel gekookt worden, maar het is zeker de moeite waard (voor mij tenminste, ik wil niets anders meer)
Kristal
12 jaar geleden
goed idee !
Ja. Allergie voor brood blijft vaak onbekend. Naar schatting 5-15% van de gevallen zijn geregistreerd bij de huisarts, dus zijn de officiële cijfers veel te laag.

Allergische reacties op brood kunnen verschillende oorzaken hebben:
Zo bestaat er tarwe-allergie, die vaak verward wordt met glutenallergie.
In het geval van tarwe-allergie is speltbrood een mogelijke oplossing. Speltbrood is verkrijgbaar bij natuurwinkels, biologische bakkers en sommige andere winkels. Je moet er wel voor opletten dat het zuiver spelt is. Vaak wordt er toch nog vermengd met tarwe, heb ik al ondervonden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Spelt is het 'oergraan', en werd veel eerder gebruikt dan tarwe. Er zijn meerdere argumenten waarom spelt veel beter is dan tarwe. Lees meer in de bron:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank, ik ga me er zeker in verdiepen!
Ja je kunt allergisch zijn voor 1 of meer ingredienten in brood, drinkontbijt is ook een optie, let dan wel op de ingredienten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, dat ken ik, ik krijg daardoor een minder verzadigd gevoel, ik zal het nog eens proberen. Dank voor je reactie.
Het zou kunnen komen door een glutenintolerantie of een tarweallergie. Er bestaat speciaal glutenvrij brood, en bij biologische winkels/natuurwinkels hebben ze geloof ik ook verschillende soorten brood zonder tarwe.

Een alternatief voor brood is (soja)yoghurt met graanvlokken, eventueel met fruit, gebroken lijnzaad en stukjes nootjes.
Er bestaan allerlei soorten graanvlokken, zoals havermout, speltvlokken, quinoavlokken, boekweitvlokken, amaranthvlokken, roggevlokken, etc.
Quinoa, boekweit en amaranth zijn glutenvrij.
Je gooit ze gewoon in de (soja)yoghurt en laat ze dan even een paar minuutjes staan om zacht te worden. Lekker ontbijt.

Je kan de vlokken ook koken, dan krijg je iets vergelijkbaars als havermoutpap.
Gewoon gekookte granen en pseudogranen kan je natuurlijk ook eten, met groente, noten, zaden etc. Gewoon een 'avondmaaltijd' als ontbijt zeg maar. Naast de eerder genoemde granen en pseudogranen zijn er ook nog rijst, gerst, gierst, kamut, teff en misschien nog wel meer. Granen en graanvlokken kan je kopen bij biologische winkels/natuurwinkels. Havermout kan je ook bij supermarkten kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waauw, ben onder de indruk van jouw kennis, dank voor de goede suggesties! Ga me zeker verdiepen en iets proberen!
Je kunt inderdaad een allergie hebben voor ingredienten die in brood zitten.
Voordat je nu zelf allerlei dingen gaat mijden, kun je beter eerst langs je huisarts gaan.
Het is inderdaad al heel fijn dat jezelf ontdekt heb dat je minder moe ben als je geen brood eet.
Bij een glutenintolerantie zoals hierboven vermeld heb je ook andere verschijnselen, en als huisarts dat vermoed, kan dat in je bloed worden vastgesteld.
Aanrader om eens door te lezen is onderstaande site.
Ook van een andere voedselallergie kun je namelijk vermoeid zijn.
Dus gewoon even afspraak met huisarts maken, weet je waar je mee bezig ben
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koolhydraten staan er om bekend dat zij vermoeidheid veroorzaken. Vooral het bekende middagdipje schijnt hiervan een oorzaak te zijn.

Lees deze link is:

http://www.natuurlijk-welzijn.org/artikel/177koolhyd.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 daar moest ik ook gelijk aan denken aan de koolhydraten, er bestaat ook koolhydraat arm brood.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoe zou dat smaken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is lekker hoor, smaakt niet erg veel anders dan een gewone boterham.