Waarom kan je een whiplash alleen in je nek hebben, en een zweepslag overal?

En dat terwijl zweepslag en whiplash precies hetzelfde betekenen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (2)

Enigszins verwarrend is de relatie tussen de term 'whiplash' en de term 'zweepslag' omdat ze nogal eens door elkaar worden gebruikt.

Als we het in de medische wereld hebben over een whiplash betekent dit een beschadiging in de nek of bovenkant van de rug als gevolg van een auto-ongeluk. Bij een Whiplash kunnen ook de wervels een probleem zijn.

De term zweepslag wordt meer in algemene vorm gebruikt voor een scheurtje ín of verrekking ván de spier. Een zweepslag kan in alle spieren optreden maar komt het meest voor in de kuit en bovenbeenspieren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat begreep ik, maar whiplash en zweepslag is gewoon precies hetzelfde alleen een andere taal, dus dan snap ik niet waarom ze die woorden gebruiken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan was het wellicht handiger als de vraag in de rubriek "taal" was gesteld ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar heb je een punt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Daanouwerkerk: Whiplash en zweepslag is inderdaad precies hetzelfde als je het vertaald. Misschien is het gebruik van de Engelstalige benaming zo gegroeid omdat men een onderscheid wou maken tussen het nekletsel (wervels) en een spierscheur bvb in de kuit.
Ben wel benieuwd welke uitleg dokters daaraan zouden geven :)
De zweepslag zoals wij die noemen wordt zo genoemd omdat het een letterlijk knallende pijn is, alsof je door een zweep wordt geslagen. (uit ervaring, niet prettig)

De Engelse term ervoor, de whiplash in de nek, wordt zo genoemd omdat bij een aanrijding jouw hoofd en nek de beweging maakt alszijnde een lange zweep. Die krommende en golvende beweging. Alsof jouw hoofd op het uiteinde van een slaande zweep zit.