Kan ik vliegen als mijn oren verstopt zitten?

Ik ga binnenkort op vakantie met het vliegtuig. Een aantal maanden geleden heb ik een flinke oorontsteking gehad en dat is behandeld met antibiotica. Nadien duurde het nog heel lang voordat ik mijn gehoor 100% terug had (suizen), en weet nog steeds niet of dit nu volledig in oude staat is hersteld.
Toen ik vorige week mijn neus snuitte, klapperde mijn oor weer, dus het lijkt dat hij nog steeds niet helemaal open is.

Nu ben ik bang dat ik last ga krijgen met vliegen. Dus bij deze de vraag of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben. En war ik moet doen: uit laten spuiten o.i.d.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
22.3K

Antwoorden (7)

Voor de zekerheid uit laten spuiten bij de huisarts, je kunt beter het zekere voor het onzekere nemen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
NOOIT je oren uit laten spuiten, je maakt ze dan tegennatuurlijk schoon waardoor je ieder half jaar je oren uit moet laten spuiten door overtollige aanmaak van oorsmeer.
Ik denk dat je deze vraag beter aan je huisarts kan stellen want hij kan natuurlijk zien hoe je gehoor er nu uit ziet en je gelijk antwoord op je vraag geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het ook gehad. De laatste dag in turkije begon mijn rechteroor pijn te doen. Die nacht moest ik vliegen. Mijn oor deed op dat moment al pijn, en tijdens de vlucht werd het echt onhoudbaar. Het gebied onder mijn oor zette ook op en de vriendelijke stewardess zei dat ze me niet kon helpen en ik me gewoon rustig moest houden..

Nou wil ik niet zeggen dat het jou ook staat te wachten maar de kans is er wel. Het drukverschil heeft toch een behoorlijke impact op je oren.

Er zijn speciale doppen te krijgen die het drukverchil opvangen/verminderen. Deze kun je kopen bij de stewards/stewardessen of op het vliegveld zelf. Ze zien eruit als normale oordopjes. Google maar eens op: oordopjes tegen drukverschil. Dan kun je zien wat ik bedoel.

Ik heb ze nu zelf ook en ze werken echt goed. Alhoewel het natuurlijk nooit aan te raden is om te gaan vliegen wanneer je last hebt van je oren, of pas last hebt gehad. Maar soms kan het niet anders ;)

In ieder geval een prettige reis, en een fijne vakantie! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de reacties! Ben vandaag naar de dokter gegaan en deze gaf de volgende diagnose.
Van buiten is er weinig te zien, alleen beide trommelvliezen zijn een beetje ingetrokken. Het is belangrijk dat de buis van eustachius open gaat, hiervoor moet ik 5 dagen neusspray gebruiken. Daarnaast kan ik op de dag van vertrek neusspray gebruiken en net voor het landen inspuiten. Mijn vervolgvraag: deze ingetrokken trommelvliezen zijn het gevolg van de verstopping in de buis? Tweede deel: aan een kant waar ik het gevoel heb dat het dicht zit heb ik ook continu een lichte suis/ruis. Dit is denk ik sinds de oorontsteking 2 maanden geleden. De dokter gaf aan dat dit ook aan de verstopping lag van de buis. Maar dat er geen propjes achter het trommelvlies bevonden. Hij zei dat dit door neusspray weer over kan gaan, maar dat het net zo goed weer over een tijdje terug kan zijn. Is er dan verder niks aan te doen? En blijft deze suis/ruis aanhouden?
Ik had het ook, ben naar dokter geweest en die zei dat ik gewoon kan vliegen maar dan wel met een koptelefoon op om de druk rond je oren te verminderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat zei die.. Had er ook niet zo heel erg last van in het vliegtuig
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ben blij met je reactie, moet het echt een koptelefoonzijn of kunnen het ook gewoon "oortjes"zijn?
Uitspuiten heeft geen zin, want dat is de buitenkant. Waar het om gaat is de binnenkant van het oor (dus achter het trommelvlies). Dat staat in verbinding met de keelholte via de buis van Eustachius. Als die buis verstopt is, kan je moeilijk drukverschillen op je oren hebben, want de druk in de cabine neemt af, dus de druk aan de buitenkant van je trommelvlies neemt ook af. De druk aan de binnenkant van je trommelvlies kan alleen niet afnemen, want die buis van Eustachius is verstopt. Daarom kan je een probleem hebben bij het vliegen.

Wat er tegen te doen is: zorg dat je goed kauwgom kauwt, dat je veel slikt en zo. Dat helpt om de druk vanuit de binnenkant gelijk te maken met de druk aan de buitenkant.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de reacties! Ben vandaag naar de dokter gegaan en deze gaf de volgende diagnose.
Van buiten is er weinig te zien, alleen beide trommelvliezen zijn een beetje ingetrokken. Het is belangrijk dat de buis van eustachius open gaat, hiervoor moet ik 5 dagen neusspray gebruiken. Daarnaast kan ik op de dag van vertrek neusspray gebruiken en net voor het landen inspuiten. Mijn vervolgvraag: deze ingetrokken trommelvliezen zijn het gevolg van de verstopping in de buis? Tweede deel: aan een kant waar ik het gevoel heb dat het dicht zit heb ik ook continu een lichte suis/ruis. Dit is denk ik sinds de oorontsteking 2 maanden geleden. De dokter gaf aan dat dit ook aan de verstopping lag van de buis. Maar dat er geen propjes achter het trommelvlies bevonden. Hij zei dat dit door neusspray weer over kan gaan, maar dat het net zo goed weer over een tijdje terug kan zijn. Is er dan verder niks aan te doen? En blijft deze suis/ruis aanhouden?
Als je er veel last van denkt te hebben moet je bij je drogist naar earplanes vragen.
Earplanes worden door artsen aangeraden.
Er zit een membraam in wat er voor zorgt dat de druk achter je trommelvlies en in de cabine gelijkelijker veranderd. Earplanes zijn NIET bedoeld voor geluidsreductie.

Toegevoegd na 3 minuten:
Toepassingen

De EarPlanes dienen 1 uur voor de landing ingebracht te worden. Indien u ook last hebt van het stijgen kunt u de EarPlanes inbrengen wanneer u plaatsneemt in het vliegtuig. De EarPlanes kunnen verwijderd worden wanneer het vliegtuig de maximale hoogte heeft bereikt. Bij korte vluchten kunt u de EarPlanes inhouden.

Met de EarPlanes verminderen geluid met 20 decibel, dit betekent dat u uw medepassagiers, de stewardessen en meldingen uit de cockpit gewoon kunt blijven horen. Alleen de achtergrondgeluiden worden verzacht.

Aanbeveling: de EarPlanes kunnen meerdere malen gebruikt worden. Na gebruik opbergen in het doosje. Het keramisch filter kan verstopt raken door luchtvervuiling, stuifmeel, stof en vocht. Dit kan de werking verminderen.

EarPlanes zijn leverbaar in 2 maten:

•Volwassen

•Kinderen (1 tot 11 jaar)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is vervelend dat je oor dicht zit maar dat hoeft een vliegreis niet in de weg te staan,ter controle kun je een afspraak bij je Huisarts maken.
Verder zou je tijdens het stijgen en landen neusspray kunnen gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de reacties! Ben vandaag naar de dokter gegaan en deze gaf de volgende diagnose.
Van buiten is er weinig te zien, alleen beide trommelvliezen zijn een beetje ingetrokken. Het is belangrijk dat de buis van eustachius open gaat, hiervoor moet ik 5 dagen neusspray gebruiken. Daarnaast kan ik op de dag van vertrek neusspray gebruiken en net voor het landen inspuiten. Mijn vervolgvraag: deze ingetrokken trommelvliezen zijn het gevolg van de verstopping in de buis? Tweede deel: aan een kant waar ik het gevoel heb dat het dicht zit heb ik ook continu een lichte suis/ruis. Dit is denk ik sinds de oorontsteking 2 maanden geleden. De dokter gaf aan dat dit ook aan de verstopping lag van de buis. Maar dat er geen propjes achter het trommelvlies bevonden. Hij zei dat dit door neusspray weer over kan gaan, maar dat het net zo goed weer over een tijdje terug kan zijn. Is er dan verder niks aan te doen? En blijft deze suis/ruis aanhouden?