Net terug van een busreis naar Toscane,voor het eerst verschrikkelijke gezwollen voeten. Hoe kan ik dit voorkomen in de toekomst?

Moet ik op mijn voeding letten??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

(Minimaal) elke 4 uur bewegen, een rondje lopen indien mogelijk, of in elk geval de kuitspieren spannen en ontspannen, een tijdje achter elkaar, of 'hakken-tenen': de voet steeds optrekken en weer loslaten. Dat helpt om oedeem, vochtophoping, te voorkomen.
Je kunt speciale panty-achtige kousen kopen die een steunende functie hebben, dat zijn steunkousen klasse 1, zie bijvoorbeeld hier: http://www.comfortkousen.nl/Vliegkousen-reiskousen-en-buskousen en hier: http://www.reiskousen.nl/reiskousen/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Veel water drinken en bleekselderij eten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer je gedurende langere tijd stilzit wordt de bloedsomloop namelijk trager en zakt al het bloed naar je benen en voeten.

Je kan gezwollen voeten voorkomen door het dragen van steunkousen. Steunkousen oefenen een constante druk op de voeten uit en verminderen hierdoor de zwelling van de voet en de enkel. Steunkousen moeten echter goed passen, anders kunnen zij juist een zwelling van de voeten veroorzaken. Het zorgen voor voldoende lichaamsbeweging is een andere vorm van preventie van gezwollen voeten.

Toegevoegd na 4 minuten:
In uw geval wsch het gevolg van onvoldoende beweging,buiten niet teveel zout eten(houd vocht vast)moet je niets aan je voeding veranderen.
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zout is je lichaam juist ook nodig als je vochthuishouding in de war is.
Je lichaam gaat (ook) vocht vasthouden als je te weinig drinkt. Je lichaam reageert dan door vocht vast te gaan houden omdat er niet goed aangevuld wordt. Maar idd als je zit zakt het bloed naar het laagste punt, je voeten op dat moment dan.
In een bus is het niet handig om veel te drinken, omdat je dan ook vaak moet plassen....(wc aan boord? dan natuurlijk geen probleem!) Dan is veel drinken echt de beste tip.
Bewegen tijdens de stop's is ook aan te raden, lekker even flink heen en weer lopen op de parkeerplaats en als je dan toch even gaat zitten, pootjes omhoog en masseren vanaf de voet richting de kuit.
Onder het rijden van de bus je benen als het kan zo hoog mogelijk houden (achterbank?!?)
Ik zou niet zo zeer vochtafdrijvers gebruiken voor of tijdens de rit, juist omdat je lichaam dan weer uit balans raakt. Juist iets met zout eten lijkt me beter, zodat je lichaam het vocht dat binnenkomt beter kan verwerken.
En het is lastig, maar als het geen medische oorzaak heeft is het onschuldig.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt met één aspirientje opgezwollen voeten en enkels voorkomen.
Het is dus handig om een aspirine te slikken voor een lange reis per bus of vliegtuig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou, mijn moeder heeft hier last van en komt er niet vanaf...
wat wel kan helpen is veel water drinken. een aspirientje heeft alleen zin als je ook echt pijn hebt aan je voet.
als het lang aanhoud kan je het best even langs de huisarts gaan. mijn moeder heeft toen een soort stretchhoes gekregen die ze om moet doen als ze een dikke voet krijgt. deze helpt aardig:D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door warmte en het steeds in de zelfde houding zitten kan je lichaam vocht gaan vast houden.
Probeer bij een evt volgende reis eens wat oefeningentje te doen.Rondjes draaien met je voeten/enkels.Probeer toch regelmatig een stukje te lopen of je voeten wat hoog te leggen.