worm in ontlasting

ik heb dus zo'n rare witte dunne worm van oftewel aarsworm bij me ontlasting gevonden gisteren het was er ook maar 1 maar is dat een reden om gelijk een wormenkuur te doen of daar even mee te wachten we hebben het wel in huis alleen in siroop vorm helpt dat net zo goed als van die pilletjes?

weet niet of het hier hoort en schaam me best maar komt denk ik ook doordat ik stage loop op een buitenschoolse opvang waar de kinderen het hebben

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Je moet wel zo snel mogelijk beginnen met actie te ondernemen. Wanneer je al siroop in huis hebt, de houdbaarheidsdatum is niet verstreken en je hebt er voldoende van dan zou ik gelijk beginnen.
Je hebt er 1 gezien, dat wil niet zeggen dat het er maar 1 was. Omdat het erg besmettelijk is is goede hygiëne van het grootste belang. Wanneer één gezinslid de worm heeft, zal echter wel het hele gezin behandeld moeten worden om te voorkomen dat men elkaar voortdurend opnieuw besmet.
Men wordt besmet door eitjes die op deurklinken, kastdeuren, speelgoed,… zitten maar ook wanneer men in contact komt met aarde. Van zodra iemand besmet is en eitjes op zijn/haar handen komen te zitten kan alles wat die persoon heeft aangeraakt als besmettelijk worden aangenomen. Omdat de eitjes zo klein zijn, kan men ze met het blote oog niet waarnemen.
Besmetting voorkomen;
Men kan vaak de handen wassen en zeker steeds na een toiletbezoek.
Niet krabben aan de anus wanneer die jeukt.
Nagels kortknippen om te voorkomen dat de eitjes zich er kunnen nestelen en zo eventueel in de mond terechtkomen.
Vaak de handdoek verversen omdat de eitjes lang kunnen overleven buiten het menselijk lichaam.
Kleren wassen op 60 graden zodat alle eitjes vernietigd worden.
Elke dag een verse, propere onderbroek aantrekken.
Plekken die men vaak aanraakt minstens 1 maal per dag wassen ( deurknoppen, kastdeuren, WC-bril,…). Dit vooral om nieuwe besmetting te voorkomen.
Apart washandje gebruiken voor boven – en onderlichaam. Elke dag een nieuw washandje gebruiken.

De aarsmade behoort tot de rondwormen, en is in Nederland de veroorzaker van de meeste worminfecties. 60% van de kinderen en 20% van de volwassenen is met de worm besmet. Met name kinderen lopen ze nogal eens op, bv. in crèches of kleuterscholen. Ze zijn een typische menselijke parasiet: besmetting vindt slechts plaats van mens tot mens.
Het is dus raadzaam om wanneer je op de buitenschoolse opvang of waar dan ook bent heel hyginisch te werk te gaan om te voorkomen dat je anderen besmet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja daar moet je wel meteen een kuurtje voor halen.
Gewoon bij de drogist, maar het kan ook via de huisarts.
Het kan verder geen kwaad, maar je kunt er behoorlijk jeuk van aan je anus krijgen en dat is lastig.
Het is niets om je voor te schamen, maar ik snap dat je het een vervelende kwaal vindt. Als je naar de drogist gaat hoef je er niet bij te zeggen dat het voor jezelf is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me erg verstandig om naar de huisarts te gaan. Die kan de juiste diagnose stellen en de juiste medicatie voorschrijven !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tja lijkt mij dat je er zo snel mogelijk van af wilt als je zeker weet dat het er 1tj is (bewoog het ?)

Misschien is het goed om het toch via de huisarts te spelen
deze kan dat wellicht ook de buitenschoolse opvang aanspreken zonder dat je privacy wordt geschonden
dat is ook wel handig anders raak je wellicht binnen de kortste keren weer besmet. blijf je aan de gang