Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Wat is de beste zelfhulp bij een burn out?

Weet jij het antwoord?

/2500

Heel in het kort: 1. Erken en het herken het bij jezelf 2. Zoek professionele hulp (bijvoorbeeld je huisarts) 3. Neem rust, veel rust 4. Onderzoek bij jezelf hoe de burnout heeft kunnen ontstaan 5. Neem maatregelen om de burnout in de toekomst te voorkomen

Aangezien een Burn-out over het algemeen ontstaat door een té lange stressperiode kan ik je het volgende adviseren: Kom in contact met een life-coach, hij/zij zal je helpen met het structureren van je leven. Nadat hij/zij ervoor heeft gezorgd dat je je leven op de rit hebt en een minder stressvol leven leidt, kun je beginnen aan de enige hulpbron die je echt kan helpen: "jezelf". Luister naar je lichaam en neem voldoende rust. Zelf kom je er wel uit! Succes! Bert

Allereerst heel veel succes, want ik dacht dat ik binnen een maandje er wel overheen was en nu 10 maanden verder begin ik pas weer mezelf te worden. Niet twijfelen, maar je vandaag nog inschrijven bij de sportschool en je drie avonden in de week verplichten om te gaan! Daar krijg je weer een beetje energie en zelfvertrouwen van. De volgende stap erkennen dat je ziek bent! Lastig, maar als je toegeeft aan je lichaam gaat het sneller over. Vervolgens goed naar jezelf kijken, waarom en wanneer is het fout gegaan. Zoek een maatschappelijk werker, via de dokter en ga in een praatgroep.

De eerste stap die je kunt zetten om van de depressie af te komen is er aan toegeven. Accepteren dat je "opgebrand" bent betekent niet dat je bij de pakken neer gaat zitten. De bedoeling is dat je op een andere manier actief wordt. Stap 1 t/m 11 Het spreekt eigenlijk allemaal vanzelf. Verdere uitleg vind je in de bron. Gun uzelf de tijd. Geef aandacht aan wat er van binnen gebeurt. Praat erover. Probeer zoveel mogelijk lichamelijk bezig te zijn. Ga niet tegen heug en meug dingen doen waar je nog niet aan toe bent Vermijd zoveel mogelijk om te piekeren Neem besluiten zonder meteen een oplossing te willen hebben Stap uit de slachtofferrol Probeer goed te eten en te drinken, ook als je weinig eetlust hebt Goed slapen is belangrijk Probeer u te ontspannen Lees voor meer informatie en de achtergronden en oorzaken:

Bronnen:
http://web.inter.nl.net/hcc/codemas/

Hoewel jij erdoorheen zit, inmiddels dit volledig erkent, gaat het leven gewoon door. Sommige zaken blijven je aandacht vereisen en misschien zelfs opeisen. De moeheid dwingt je tot het stellen van prioriteiten. Waar wil ik beslist de aandacht aan geven, zodat ik de rest van de tijd kan slapen, ontspannen en herstellen van de vermoeidheid? Na het stellen van je prioriteiten, breekt een fase aan van het maken van de juiste keuzes, zodat je een volgende vermoeidheids-periode kunt voorkomen. Voor iedereen die ooit in deze overspannen situatie komt, zijn de verschillende fases verschillend van lengte. Vraag jezelf af welke activiteiten je beslist wilt afronden en welke activiteiten je op de lange baan schuift of op een lager pitje zet. Waar het op neer komt, is dat je minder gaat doen. Met minder doen, hou je meer energie over voor leuke, gezellige dingen die positieve energie opleveren. Om ervoor te zorgen dat je aan het einde van de dag altijd energie overhoudt, is het belangrijk om jouw keuzes continu te bewaken. Zorg ervoor dat je je houdt bij de keuzes die je hebt gemaakt in plaats van dat je wederom doorschiet in teveel doen, omdat je iemand bent met vele interesses en ambities.

Bronnen:
http://www.sochicken.nl/jezelf/leren_van_e...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100