Moet je een bloedblaar openprikken of laten zitten?

Met sporten heb ik een bloedblaar opgelopen. Ik heb er geen last van, maar vraag me toch af hoe je er van af komt, moet je hem net zoals bij een blaar openprikken of gaat ie vanzelf weg?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
15.2K

Het beste antwoord

Een bloedblaar die doorgeprikt wordt geeft een veel grotere kans op infecties dan een gewone blaar die doorgeprikt wordt.

Een bloedblaar die niet is doorgeprikt, geneest langzamer maar geeft wel minder kans op infecties. Het bloed stolt onder de huid, dit kan een bruine kleur geven. De kleur kan zelfs oplopen tot zwart, niks om je zorgen over te maken.
Na verloop van tijd wordt het bloed afgevoerd. Het velletje laat los en er wordt een nieuw stukje huid aangemaakt. Na enkele weken is er helemaal niks meer te zien van de bloedblaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Gewoon laten zitten, geneest/verdwijnt na verloop van tijd vanzelf. Als je hem nu open maakt creeer je daarmee een verbinding met de buitenlucht. Hierdoor kan er een infectie ontstaan...

Toegevoegd na 2 uur:
Jouw blaar is namelijk veel efficiënter dan de HansaPlast producten...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het beste is een blaar altijd open te prikken met een alcohol of met vuur ontsmet naaldje, dan laat je al het vloeistof uit de blaar komen, en ontsmet je het verder goed met ontsmettingsmiddel zoals alcohol.

Dan afplakken met een pleister zodat er geen dele van je sok etc. in de wond komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mag niet volgens het EHBO boekje.. Een blaar open prikken zorgt voor infecties.. Gewoon laten zitten en steriel afdekken zodat de blaar niet vies wordt als je m perongeluk open stoot oid.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het ontsmet krijg je zeker geen infecties, het gaat veel sneller weg als je het open prikt, dus die 5 minnetjes vind ik wel heeel erg overdreven.
Zoals je zelf al aangeeft heb je er geen last van. Dus dan lekker laten zitten, gaat vanzelf weer weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een blaar, wat voor één dan ook, laat je het beste met rust. Geneest altijd goed, en je loopt niet de kans dat er vuil in komt en het zo geïnfecteerd raakt. Dan heb je er veel meer last van en duurt het allemaal veel langer. Alleen als hij per ongeluk stuk gaat moet je 'm wel verbinden om te voorkomen dat er vuil in komt.