Wat kan de dokter doen tegen vermoeidheidsklachten?

Ik zal even mijn verhaal doen: ik ben erg vaak vermoeid, deze klachten zijn niet nieuw voor mij, ik kamp hier al enige tijd mee(lees:een paar jaar). Dit betekent niet dat ik constant moe ben, in de ochtend bijvoorbeeld gaat het wel. Maar in de middag en avond ben ik vaak erg moe en dit is vrijwel iedere dag. Natuurlijk heeft dit enorme gevolgen voor mijn dagelijkse bezigheden.

Als ik naar de dokter ga, wat zal die mij dan vragen en doen? Misschien prikken? En waar wordt er dan allemaal naar gekeken? Welke ziekten?

Ik ben absoluut geen doktersmens, ik ga niet voor ieder kwaaltje een afspraak maken met de huisarts.
(toen ik ongeveer 8 jaar was, was ik gevallen. Ik heb toen volgehouden dat ik niet veel pijn had en dat mijn pols alleen gekneusd is. Mijn ouders konden niets doen want ik stribbelde echt tegen, haha
Na 2/3 maanden vertrouwden ze het niet en ben ik toch naar het ziekenhuis geweest voor fotos, en wat bleek: mijn pols was gebroken en zonder gips helemaal goed gekomen) haha hieruit is dus te lezen dat ik echt volhoud als het om dokters of iets gaat :p

Maar ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft en mij kan vertellen wat ik kan verwachten

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (7)

Weet niet of je nog andere problemen (lichaamelijk) hebt maar dit klinkt als MS, kijk eens op google erover en als je meer herkent neem contact op met een arts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
MS? enkel met vermoeidheidsklachten, dat is wel erg uit de lucht gegrepen, zo kan je nog vele ziekten opnoemen waarbij vermoeidheid voorkomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn vele verschijnselen maar dit is er zeker een, ervaringsdeskundige
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit kun je alleen duidelijk uitkomen via een (goede) huisarts met inzicht of het ziekenhuis die de mogelijkheden hebben tot onderzoek, voordeel is wel dat ze het zien met een scan, dus daar voel je niks van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vermoeidheid is een te vage klacht om rechtstreeks aan welke ziekte dan ook te koppelen, vooral omdat het zo enorm veel voorkomt.
Ik zit zelf op het moment thuis met vermoeidheidsklachten.

Deze klachten zijn inderdaad lastig voor een dokter.
Maar ze kunnen er soms wel wat aan doen.
Als ik je advies mag geven, zou ik zoveel mogelijk op andere dingen letten, waar heb je nog meer last van? Is het alleen vermoeidheid of vallen nog meer dingen op? Dat kan de dokter helpen.

Zijn er dingen die veranderd zijn, in je leven of aan je lichaam?
Valt je haar uit, of voel je je hart kloppen? Ben je wel eens kortademig? Heb je pijn op plaatsen waar je het niet zou verwachten? Ik noem maar wat, het kan van alles zijn.
Probeer meer te vertellen dan alleen dat je moe bent (als je ook nog andere dingen hebt).

Je kan verwachten dat je dokter een bloedtest doet, inderdaad, kijken of je geen ijzer-tekort hebt of B12 ofzo.

Ik hoop heel erg dat de dokter je kan helpen, succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soms moet je je eigen principes opzij zetten, voor je eigen gezondheid. En als je er al een paar jaar last van hebt, wordt dat wel eens tijd. Dokter zal beginnen met bloedonderzoek ja, paar buisjes en er wordt een heel scala afgewerkt. Gewoon doen, misschien is het iets simpels wat met een medicijn over gaat, en dan baal je dat je niet eerder bent gegaan. Dus schraap je moed bij elkaar,
En ga niet zitten googlen op wat het zou kunnen zijn, want er is altijd wel een symptoom dat ergens bij past, dan maak je je alleen maar ongerust
12 jaar geleden
anneliez
12 jaar geleden
Dai is binnen een minuut gebeurd, heel wat korter dan de tijd dat je er tegenaan zit te hikken, en dan de tijd dta je al last hebt.
Eigenlijk hoef je niet zo trots te zijn dat je zo weinig naar de dokter gaat, het is gewoon gemaskeerde angst ;)))
(als grapje bedoeld, maar denk er maar eens over ;))
Ik ben ook geen dokter, heb alleen een jaartje geneeskunde gestudeerd. Een dokter zal eerst vragen stellen over je leven, je situatie nu, en wellicht je persoonlijkheid.
Ik kon me nog herinneren dat je eerder een vraag stelde over concentratie problemen, je legde uit dat je in het laatste jaar zat van je school en erg ambitieus bent.
Dit is allemaal erg goed, maar neem je wel genoeg rust?
Ik wil niet zeggen dat je dat niet doet, stress opzich kan je lichaam ook uitputten.
Probeer eerst na te gaan, of je zelf misschien voor de vermoeidheid zorgt.
Ik zou niet direct denken dat je iets onder de leden hebt, CVS en ziektes als pfeiffer komen wel bij jonge mensen voor, maar dan zou je niet alleen 's middags of 's avonds moe zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je dokter zal waarschijnlijk beginnen met een bloedonderzoek.
Vermoeidheid kan vele oorzaken hebben, van een te laag HB tot een traag werkende schildklier.
Veel afwijkingen zijn met een bloedonderzoek aan te tonen.

Het lijkt wel of het iets is om trots op te zijn als je niet naar de huisarts gaat.

We zijn in Nederland gezegend met een goede gezondheidszorg, je hebt maar één lichaam en één leven.
Alle reden om hier zorgvuldig mee om te gaan en raad te vragen aan een professional als er iets aan de hand is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan heb ik het verkeerd opgevat, ik dacht meer dat je trots was dat je zelden bij de dokter komt.
Waarschijnlijk, omdat ik me bij angst voor een dokter, niets kan voorstellen, heb er teveel gezien :)
maar het kan natuurlijk.
Sorry en succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoeft ook helemaal niet angstig te zijn. Het kan zijn dat je een bloedprik moet krijgen. Dat is alles. Verder moet je nog niet denken, want er hoeft misschien daarna helemaal niets meer gedaan te worden.
De dokter zal waarschijnlijk eerst vragen of je wel genoeg slaapt. In je vraag van een week geleden heb je geschreven dat je toen maar 4 uur per nacht sliep.

http://www.goeievraag.be/vraag/manier-rust-voelen.185717

De gemiddelde volwassen mens heeft 8 uren slaap per nacht nodig. Wanneer je meerdere dagen of weken na elkaar te weinig slaapt, creëer je een tekort dat zich steeds verder opstapelt.

Wat de dokter verder nog kan doen is je bloed prikken om eventuele tekorten (bvb ijzertekort) op te sporen.
Ook een slecht werkende lever kan vermoeidheid teweeg brengen of een sluimerend virus.
Maar vermoeidheid kan nog vele andere oorzaken hebben. Je arts zal je verder inlichten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moeheid is bijna altijd een teken dat er iets aan de hand is. Als ik jou was zou ik toch maar even naar de dokter gaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit antwoord verdient geen minnetjes, het is niet echt helpend, maar wel waar... +