Vraag over Spiertrekkingen in rust

Ik heb last van onwillekeurige spiertrekkingen door heel mijn lichaam. Ik heb dit voornamelijk wanneer ik ontspannen zit. Ik heb hier zo een drie maanden last van. Ik ben bij de HA geweest en deze constateerde stress. Het komt en het gaat maar het nog niet echt weg geweest. Is dit inderdaad onschuldig zoals de HA zegt? Ik maak me druk over spierziektes enzo. Is dit een symptoom zoals ik het beschijf? Of moet je het dan constant hebben? Ik heb voor zover bekend geen krachtsverlies.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
54.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij hebt toch al eens eerder een vraag hierover gesteld...
http://www.goeievraag.nl/vraag/stressvolle-periode-lichamelijke-klachten-spiertrekkingen.149034

Antwoorden (4)

Ik heb het ook en dan vooral in mijn benen. Alleen krijg ik het als ik erg onrustig ben. Voor zover ik weet is het geen spierziekte en is het inderdaad onschuldig. Maar mijn HA had gezegt dat als het aan blijft houden dat ik terug moest komen voor een onderzoekje. Bij mij ging het vanzelf weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan me je zorgen voorstellen. Willekeurige spiersamentrekkingen kunnen symptoom zijn van een spierziekte, maar zijn zeer zelden het eerste symptoom.

Zonder andere klachten zal de huisarts dan ook geen verder onderzoek (laten) doen. Je moet je voorstellen dat het iets heel onschuldigs kan zijn. De hik is ook een zogenaamde 'myoclonus', zie link.

Als je je zorgen blijft maken, zullen je klachten sowieso niet verdwijnen. Misschien stelt een second opinion je gerust. En ga, als je ook andere symptomen krijgt, direct terug naar de huisarts.
Tot slot: probeer tijd voor ontspanning op te eisen. Als je klachten dan verminderen, maak je je ook weer minder zorgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel mensen vinden spiertrekkingen vervelend en denken dat het slecht is.
Maar het is juist een lichaams eigen methode om spanning in de spieren los te schudden en het is dus ook POSITIEF.

De stress die is geconstateerd heeft ook altijd de eigenschap dat dit zich gaat vastzetten in het lichaam en dat geeft een verhoogde spanning in de spieren. Je lichaam is dus momenteel bezig om die spanning weer uit het lichaam te krijgen. Zoals ook het lichaam een schaafwond kan genezen.

Houdt het dus niet tegen en laat het toe. Je wilt je lichaam stimuleren om dit te blijven doen. Als het dus voorkomt, sta dan ook even stil en voel na in die plekken. Bedank je lichaam dat het zich wil herstellen.

Als je het als negatief blijft beschouwen, dan zal je lichaam dit ook negatief inzetten en bouw je juist meer spanningen op in je lichaam. Je mentale toestand maakt dit onderscheidt en je lichaam volgt je mentale toestand.
Niet voor niets komt het bij ook meer voor als je aan het ontspannen bent. Je bent mentaal aan het ontspannen en ook je lichaam wilt daar zich gaan ontspannen.

DIT IS ALLEMAAL POSITIEF!!!!

---

PS: Deze vraag is al vaker gesteld hier op GV...

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.goeievraag.nl/vraag/spiertrekkingen.55892

http://www.goeievraag.nl/vraag/stressvolle-periode-lichamelijke-klachten-spiertrekkingen.149034
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is normaal dat je spiertrekkingen hebt na een stressvolle periode. Vele mensen hebben daar last van. Luister maar naar je huisarts, hij heeft daarvoor gestudeerd.
Je kan misschien eens proberen om je wat te leren ontspannen en minder te piekeren.
Hieronder een website daarover: