Ademen door de neus door 1 neusgat tegelijkertijd?

Ik las in de cosmopolitain dat we maar door 1 neus gat tegelijkertijd ademen en dat het automatisch na een paar uur wissels met het andere neusgat. Is dit zo? En hoe kan dit?

Als ik mijn vinger onder m'n neus houdt dan merk ik dat er inderdaad uit 1 neusgat geen, tot bijna geen lucht komt. Wie o wie weet hier iets over?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
14.4K

Antwoorden (3)

Ha, die Jorsoof;

Misschien als je rustig en onbewust adem haalt wel, maar als ik bewust en heel diep in- en uitadem gaat dat toch echt door beide neusgaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het heeft te maken met de wisseling van activiteit door de verschillende hersenhelften. De ene paar uur gebruikt de ene hersenhelft meer bloed en daarna de andere. Doordat er meer druk op het bloed aan die kant staat zwellen de neusslijmvliezen aan die kant ook wat meer op. Als je vrij nauwe neusgaten hebt kan de adem door dat ene neusgat bijna of helemaal stoppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit word de neuscyclus genoemd. Beide neusgaten zijn bij normale inspanning niet gelijktijdig in gebruik. De neuscyclus duurt bij de meeste mensen een uur of 7 à 8. In die tijd zijn beide neusgaten ieder 3 à 4 uur achter elkaar in gebruik.

Adem in en uit en hou een spiegel voor je neusgaten. Je ziet dan de condensvlekken uit de twee neusgaten verschillend in grootte zijn. Merkwaardig, is het niet? We zien met beide ogen, horen door beide oren, maar we ademen voornamelijk door een van beide neusgaten. Dit blijft gemiddeld tussen de een en drie uur overheersen en daarna neemt het andere neusgat de leiding over. De yogi’s uit het oude India waren vermoedelijk de eersten die dit subtiele ritme ontdekten. In het Westen werd er pas tegen het einde van de vorige eeuw voor het eerst over geschreven. Kort geleden is de neuscyclus ontdekt als onderwerp van wetenschappelijk onderzoek. Onderzoekers onderzochten op advies van de bekende yogi Bhajan het verband tussen de neuscyclus en de wisseling in activiteit van de hersenhelften. En wat blijkt? De neus is inderdaad een soort van barometer voor onze hersenen. Praktisch gezien kunnen we op deze manier onze hersenen stimuleren logisch of realistisch te denken of juist meer intuïtief bezig te zijn.

Beide hersenhelften hebben namelijk verschillende kwaliteiten. De linkerhelft is vooral goed in rechttoe, rechtaan zaken als taal en rekenen. De rechterkant is vooral goed in kunstzinnige zaken. Dit betekent dat je beter je belastingformulier in kunt vullen in de uurtjes dat je linkerhelft dominant is en dat je meer van een kunstexpositie geniet wanneer je rechterkant ‘aan’ staat. Met de spiegeltest kunt je op elk moment vaststellen welke hersenhelft overheerst. Je kunt de passieve hersenhelft activeren door je neus te dwingen van gat te veranderen. Door ons ademhalingspatroon kunnen we onze stemming en houding beïnvloeden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessant!! Haha maar wat ik even niet snap, als je door links adem werkt je linker hersenhelft dan of juist je rechter ??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oja, + :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord incl. Bron. Hartelijk bedankt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@chelsea: zou ik ook graag willen weten, welke helft wanneer/bij welk neusgat werkt. Erg interessant trouwens, weer wat geleerd!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord! +je
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welk neusgat werkt hoort bij welke hersenhelft? Links bij links, rechts bij rechts, of net andersom?? Weet iemand dat al?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het gevonden, linker neusgat hoort bij rechter hersenhelft en andersom. http://michmyer1.tripod.com/Wisselwerking.htm "Maar denk eraan dat als u rechter neusgat actiever is, uw linker hersenhelft aan het werk is, en omgekeerd."