Een verstuiking geneest bijna altijd vanzelf; ook als de enkelbanden gescheurd zijn. Wel kan de enkel na een verstuiking een paar maanden gevoelig of wat dikker blijven.

Begin zo snel mogelijk met koelen na de verstuiking. Dan wordt uw enkel niet zo dik en krijgt u minder pijn. Houd de enkel bijv. een kwartier onder de koude kraan of leg er ijsblokjes tegenaan. Om te voorkomen dat de huid bevriest, kunt u een washandje om het ijs doen of uw sok aanhouden.
Als uw enkel toch dik en pijnlijk is geworden, is een korte periode rust de beste behandeling.
Loop zo min mogelijk tot de ergste zwelling weg is. Dit duurt meestal 2 tot 3 dagen.
Uw voet omhoog leggen vermindert de zwelling.
Probeer, om stijfheid te voorkomen, uw enkel regelmatig te bewegen.
Probeer snel of het lopen weer gaat, maar doe bij pijn kalm aan. Evt. kunt u een stevige zwachtel aanbrengen die niet veel rekt.

Naar de huisarts:
Als de enkel flink gezwollen is.
Als lopen of staan meteen na de verstuiking erg moeilijk of helemaal niet gaat.
Als pijn of zwelling na 2 tot 3 dagen helemaal niet minder wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Haha hoe bedoel je .. ?

Wil jij je zelf een verstuikte voet veroorzaken ?? ..
Tja, ik zou niet weten hoe,

En een dokter hoeft niet altijd te komen nee, Als je niet belt komen ze ook niet :D

Toegevoegd na 14 minuten:
Sorry, Ik snap nu je vraag pas !!! .... Ik dacht dat je jezelf een verstuikte voet wou verzorgen,

Sorry ;) ... En succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het beste is om regelmatig met je been omhoog te zitten.
En je zou een pijn stiller voor de pijn kunnen nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je enkelbanden kunnen beschadigd zijn, en dus zou ik zeker naar de dokter gaan.
Die kan bepalen of je voet ingetaped dient te worden, en je eventueel doorverwijzen naar de fysio. In de tussentijd je voet omhoog leggen en koelen als er een zwelling optreedt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een aantal manieren om de zwelling van een verstuikte voet/enkel te beperken:

- Je kunt hem 4 à 5 keer per dag koelen met ijs (doe wel een doek of een washandje om de ice pack heen, zodat de huid niet bevriest). Eventueel kun je hierna een elastisch verband of zwachtel er omheen doen.
- Beweeg je enkel veel. Draai bijvoorbeeld rondjes met je voet. Hierdoor wordt de doorbloeding beter, waardoor de zwelling verminderd en het voorkomt stijfheid.
- Leg je voet zo vaak mogelijk hoog.

Als je naar een paar dagen nog niet goed op je enkel kunt staan en lopen (of bij erge pijn, stijfheid, instabiliteit, blokkade van het gewicht), is het beter om even naar de huisarts te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Praten we hier over een verstuikte voet of juist de enkel?
Probeer rustig aan je voet/enkel te bewegen en na vier dagen kun je overgaan op balansoefeningen om weer controle over je enkel te krijgen.