het is een wormvormig aanhangsel, nutteloos!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
want?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat leren wij op school wisl. Dat staat in onze biologieboeken..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oke. En wát staat er dan?
Even iets meer achtergrond info lijkt me wel zo relaxed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In mijn middelbare schooltijd is dat wat mij si verteld en ik durf met 100% zekerheid te vertellen dat t ook echt in het boek stond. Het is net zoiets als je staartbotje. Door evolutie is zijn er delen in ons lichaam niet meer nodig. Dat ik op school zat is inmiddels 10 jaar geleden ongeveer. Zoals hier onder al te lezen is zit dat ding er misschien niets voor niets blijkt uit nieuw onderzoek. Ik mag hopen dat ze inmiddels de boeken hebben vernieuwd. Maar markdevries mag ook wel zijn antwoord onderbouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is zeker niet nutteloos!
Je bedoelt waarschijnlijk het wormvormig aanhangsel. Het nut hiervan is niet duidelijk. Waarschijnlijk heeft het geen nut, maar (ik citeer Wikipedia): in 2007 opperde een viertal onderzoekers dat het wormvormig aanhangsel mogelijk de functie heeft van een veilige haven voor bacteriën van de normale darmflora, van waaruit na een episode van infectueuze diarree de darm weer met de eigen flora kan worden gekoloniseerd zodat er een sneller herstel kan optreden.
Anders gezegd: als je diarree hebt gaan de goede bacteriën naar het wormvormig aanhangsel om daar te schuilen. Ze gaan dan niet met de diarree naar buiten. Als je weer herstel bent (dus geen diarree meer hebt), dan komen de goede bacteriën weer naar buiten om je darmen weer snel gezond te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind die theorie erg aannemelijk klinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De theorie is echter onbewezen. Er is wel al geopperd dat gegeven het vaak het ding ontsteekt er toch wel een enorm evolutionair voordeel tegenover moet staan (een onbehandelde appendicitis is vrijwel altijd dodelijk). Ik doe het zelf al een tijdje prima zonder en met mijn een forse hoeveelheid andere mensen dus voorlopig lijkt dat voordeel nog wel mee te vallen.
Hij blijkt dus wel nut te hebben!
Hij vormt een voorraadkast voor goede darmbacteriën van waaruit de darm opnieuw voorzien kan worden van goede bacteriën als deze uit de darm verdwenen zijn, bijvoorbeeld na een langdurige aanval van diarree. Dit oppert R. Bollinger (Duke University, Durham) in het vakblad Journal of Theoretical Biology. De goede hygiëne in de westerse wereld heeft de appendix wel minder belangrijk gemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Let wel: hiermee is nog niet aangetoond dat dit DE functie van dit orgaan is, de onderzoekers hebben alleen geopperd dat dit een mogelijke functie van het wormvormig aanhangsel is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja idd. Maar denk wel dat ie iets doet :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens! +
Het helpt ons afweersysteem bij het bestrijden van infecties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat wordt wel vermoed maar is vooralsnog onbewezen.
De blindedarm is in de medische wereld een mysterieus stukje darm.
Als aanhangsel van de dikke darm heeft dit kleine "dingetje" in het verre verleden waarschijnlijk een functie gehad.
Tegenwoordig wordt aangenomen dat het ‘nut’ van de blindedarm samenhangt met het immuunsysteem.
Het zou een rol spelen bij het natuurlijke afweersysteem van het menselijk lichaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als eerste is het belangrijk te weten wáár de blinde darm zich bevindt. Er is vaak een spraakverwarring tussen blinde darm en wormvormig aanhangsel (appendix). Dit is NIET hetzelfde!

De blindedarm (caecum) is een blind eindigende zak van de dikke darm die zich bij de mens rechts onder in de buik bevindt. Het laatste deel van de dunne darm (het ileum) eindigt namelijk niet in het begin van de dikke darm maar mondt zijdelings uit in het caecum, een centimeter of 10 van het uiteinde. Dit blinde distale uiteinde is nu de blindedarm.

De primaire functie van de dikke darm is het opnemen van water en zouten uit het verteerde voedsel. De spieren in de wand van de dikke darm kunnen de inhoud kneden om de vochtopname te verbeteren.

De 'blindedarm' waarover in de volksmond gesproken wordt is echter een ander orgaan, namelijk het wormvormig aanhangsel (de appendix vermiformis).

Toegevoegd na 1 minuut:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wormvormig_aanhangsel

Bij een blindedarmontsteking is het dit lichaamsdeel dat ontstoken is, en niet de eigenlijke blindedarm. Voor zover bekend heeft het wormvormig aanhangsel geen functie in het menselijk lichaam, al zijn de lymfocyten erin natuurlijk deel van het immuunsysteem maar die zijn op talloze andere plaatsen ook ruim voorradig.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ dit is het enige juiste antwoord.
Er bestaat een groot vermoeden dat de blind darm vroeger wel nut heeft gehad .
Omdat de mensen vroeger het eten veel meer rauw aten dan nu .
En toen wel een functie had .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het heeft helemaal geen nut het is gewoon een aanhangsel dat iedere mens heeft