Mijn tussenwervelschijf(en) zijn versmald, op t verwijsbriefje die ik kreeg van de dokter staat L3 en L4 wat betekent dit??

Toegevoegd na 3 uur:
Thanks voor de reacties allemaal!!!!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6K

Antwoorden (3)

L3 en L4 zijn de namen van de wervels. Zo weet de arts over welke het precies gaat.

Toegevoegd na 6 minuten:
De menselijke wervelkolom (ook wel ruggengraat genoemd) bestaat uit 33 of 34 wervels, met tussen elke twee wervels een tussenwervelschijf (behalve tussen Atlas en Axis). Dit geldt voor 99,9% van de mensen; in uitzonderlijke gevallen komt ook wel eens een zesde lendenwervel voor.

Van boven naar onderen:

7 nekwervels (cervicale lordose, C1 t/m C7)
12 borstwervels (thoracale kyfose, T1 t.m T12)
5 lendenwervels (lumbale lordose L1 t/m L5)
het heiligbeen, een vergroeiing van 5 wervels (sacrale kyfose)

In jouw geval gaat het dus om de 4e en 5e wervel in het onderste gedeelte.

Toegevoegd na 9 minuten:
Op een röntgenafbeelding kan een arts zien welke tussenwervels versmald zijn, zoals in onderstaande foto.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
L4 & L5 zijn specifieke benamingen voor je wervels.

L wil zeggen lumbaal. Oftewel lumbale wervelschijf L4 & L5.
Dit zijn overigens je laagste wervelschijen en bevinden zich helemaal onderaan je rug.

Je hebt bijvoorbeeld ook T. Dit betekend Thorocaal en bevind zich ter hoogte van je borstkas.

Voor meer informatie kan je het volgende plaatje bekijken:

Toegevoegd na 1 minuut:
Het zou dus kunnen betekenen dat de versmalde tussenwervelschijven zich bevinden tussen je laagste wervels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kort door de bocht betekent het dat je je rug, die door overbelasting en verkeerde (til)bewegingen in de loop der jaren flink op zijn donder heeft gehad, vanaf nu beter moet behandelen!

Het is een verwijsbriefje voor het een of ander, je hebt echter nog niet vermeld waarvoor. Dit kan verder onderzoek zijn, zoals een MRI of Fysiotherapie of Mensendieck/Cesar oefentherapie...(?)
Je bent uitgenodigd om dit bij de reacties toe te voegen, om een betere indruk te krijgen. Ook ben ik benieuwd of bij je wortelcompressie en uitstraling is vastgesteld, gerelateerd aan de versmalling van de schijf tussen wervels L3 en L4.

Vanaf je heiligbeen naar boven gerekend is gaat het dus om de 2e en 3e wervel. Je heiligbeen is S1, dan komt L5, L4, L3 naar boven geteld.

Pijnuitstralingen - bron http://www.encymed.com/ency_nl/h/hnp.htm

L3-L4: voor-zijkant van bovenbeen en knie -> voor-binnenkant onderbeen -> binnenzijde voet en grote teen. Tintelingen in bovenbeen. Gevoelsstoornissen kunnen optreden in het gebied van de uitstraling
L4-L5: achter-zijkant heup -> buitenste zijkant knie -> scheenbeen -> boven en onderzijde middelste deel voet -> 1ste, 2de, 3de en 4de teen (met de grote teen als de 1ste teen). Tintelingen in het hele gebied van de uitstraling of alleen meer richting de voet.
L5-S1: bil -> achterzijde bovenbeen -> achter-zijkant onderbeen -> boven en onderzijde van de buitenrand van de voet. Tintelingen in onder-zijkant van de voet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Minnaartje: erg zwak om in dit geval een min te geven en dit niet te motiveren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen min van mij. De vraag ging meer over wat L3 en L4 betekent, maar je geeft duidelijke informatie over wat de versmalling zelf betekent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je, en dat wist ik bij voorbaat, want dat is niet jouw stijl! :)
Ik heb in dezelfde molen gezeten, dus kan daar wat van mijn ervaringen delen met Jojoz. Ben benieuwd of er chronische pijn mee gemoeid gaat en of hij oefentherapie heeft voorgeschreven gekregen - die overigens voor mijn heel goed werken (met name Cesar).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jammer dat Jojoz niet meer antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel sterkte. Met Mensendieck leer je ook op je houding te letten om zo je rug te ontlasten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind mezelf ook niet oud, maar ja, we moeten ermee verder. Mensendieck/Cesar gaat je echt helpen! Een oefenbal is ook aan te bevelen, door erop te zitten helpt je door de kleinste spiertjes in je rug te oefenen om je rug beter in balans te brengen! En het voorkomt dat je rug in de kramp schiet en maakt los.
Voor wat het waard is, dit is de beste, die ik ook bij mijn therapeut gebruik:
http://www.premed.nl/catalog/partdetail.aspx?PartNo=01881
http://www.gymnic.com/ (voor Heb er 2 uitgeprobeerd en dat scheelt je weer zoeken.
Je lichaamslengte is bepalend voor de diameter, 65 cm is gemiddeld. Succes en soepelheid gewenst!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar kan je mensendieck therapeut je alles over vertellen!