Nee. Een longontsteking is vaak een complicatie van een andere aandoening (griep bijvoorbeeld). Die andere aandoening kan wel besmettelijk zijn, maar als X er een longontsteking van krijgt, hoeft Y dat niet ook te krijgen, ook al pikt Y misschien wel de griep op van X.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat geldt ook voor RS-virus en Q-koorts als veroorzakers van longontsteking. Dus als je longontsteking hebt, is het wel heel goed om goed te laten onderzoeken of er geen achterliggende redenen zijn waarom je die longontsteking hebt, want die achterliggende redenen kunnen wel degelijk erg besmettelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat lijkt me altijd verstandig bij een longontsteking, die krijg je (in normale gezondheid) toch minder makkelijk dan pakweg een verkoudheid.
Een longontsteking is besmettelijk omdat het een infectieziekte is. Maar dat wil niet zeggen dat de kans per definitie groter is om ziek te worden als je contact hebt met iemand die longontsteking heeft. De meeste infectieziekten worden namelijk veroorzaakt door ziektekiemen die we dagelijks met ons meedragen, ook als we niet ziek zijn. Die kunnen ons ziek maken als we een verminderde weerstand hebben en ze kans zien de weefsels binnen te dringen.

Een bijzondere vorm van longontsteking is tuberculose. Die geeft wel een verhoogde kans op besmetting omdat de tbc-bacterie normaal geen bewoner is van ons lichaam. Als drager van die bacterie hoef je niet ziek te worden en je bent dan ook niet besmettelijk maar je moet wel behandeld worden.