Ontlasting zacht houden (tips daarvoor in de eerste bron). Je kunt ook even naar de huisarts, die kan dan een zalf voorschrijven met een verdovende / pijnstillende werking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed idee en succes ermee!
Kijk ook eens bij deze vraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/fissura-ani.108757

Ga er in elk geval even mee naar de dokter, want als je het niet behandelt kan het een langdurig verhaal worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb dat ook weleens. Wat ik altijd doe is er wat nivea crème of vaseline of iets in die richting op doen. Na een of twee dagen is het kloofje weg ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wil niet vervelend doen, maar je kunt de huid het beste droog houden en totdat je bij de huisarts bent geweest geen zelfzorgmiddelen gebruiken. Hygiëne is wel erg belangrijk. Na de stoelgang kun je de anus met lauw water wassen en daarna droogdeppen (niet wrijven).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaseline, van ouds her. Prima tip
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaseline kan de huid zacht houden zodat de boel niet verder inscheurt, maar is niet genezend. Nivea zou ik in geen geval gebruiken bij een anaalkloofje.
Kleine kinderen hebben dat heel vaak. Gebruik zinkzalf en je pijn en jeuk zullen snel minder zijn. Als je komende dagen wel poept dan kan je jezelf schoonmaken met billendoekjes daarna zinkzalf
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat mij altijd helpt is calendulazalf. Dit is op natuurlijke basis en mag je ook op open wondjes smeren.

Zie:
http://www.gezondheidsplein.nl/oordeelmee/75/Calendula.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt er dun wat zinzalf of sudocrème op aanbrengen.
Dat kan helemaal geen kwaad. Wat je ook nog kunt doen is vaseline aanbrengen rondom je anus vlak voordat je ontlasting hebt. De ontlasting heeft dan als het ware een soort van glijmiddel, waardoor deze er makkelijker uitkomt en het niet zo pijnlijk is. Helpt de zinkzalf niet afdoende, dan kun je er inderdaad de huisarts even naar laten kijken. Of natuurlijk eerder als je je er zorgen over maakt of als het erg hinderlijk is voor je.
Probeer ook wat aan de oorzaak van het kloofje te doen. Mogelijk is je ontlasting te hard, waardoor het kloofje ontstaan is. Zorg er daarom voor dat je voldoende vezels eet, veel (water) drinkt en voldoende beweegt. Dit zorgt ervoor dat je ontlasting zacht wordt / blijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De ontlasting ophouden maakt het probleem alleen maar erger door verharding. Probeer de ontlasting zacht te houden door voldoende te drinken en eventueel met laxeermiddelen. De pijn kun je verminderen met lodocaïnezalf via een recept van je huisarts.