Is de geur van hyacinten schadelijk voor mensen?

Ik had een mandje hyacinten.. maar de geur was zo sterk dat ik me niet lekker voelde..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
29.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
;) Wat komt dit verhaal me bekend voor. De ene koopt een mandje voor op kantoor en kan er niet tegen, het gaat van de ene collega naar de ander, dan naar de vergaderkamer en uiteindelijk naar de tuin...... De geur is zo sterk en indringend, dat iedereen hoofdpijn krijgt en zich niet lekker gaat voelen.

Het beste antwoord

Sommige mensen zijn enorm allergisch voor hyacinten. Ze worden benauwd of worden misselijk, dus ja het zou heel goed kunnen dat je je niet lekker voelde door de hyacinten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja dat kan heel goed. Kijk maar eens op de site, een eind scrollen want ze staan onder de vroegbloeiende bloesems.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat gaat niet over de geur, maar over de stoffen in (de huid van) de bol.
Dat ligt er natuurlijk aan hoeveel je in dat mandje heb zitten én of de ramen gesloten zijn in de ruimte en of je wel ventileerd. Zelf doe ik altijd een raam op een kiertje, temeer vanwege de sterke lucht van deze bloemen én omdat hyacinten na verloop van tijd nóg sterker gaan ruiken als het afgelopen is met bloeien en ze dus gaan verrotten.

Op zich is de lucht NIET schadelijk voor de mensen, daar krijg je weinig van, maar de plant zelf is wél giftig, maar dat is alleen als je hem op zou eten...

"Alle delen van de plant en in het bijzonder de bollen zijn giftig bij inname en veelvuldige aanraking.
Vroeger werd het witte sap als lijm gebruikt met heel wat ongevallen. De etherische olie wordt gewonnen door extractie van de bloemen. Het is een rood-bruine tot bruin-groene stroperige olie met een zoete bloemige geur. De olie is antiseptisch en kalmerend en wordt niet in de aromatherapie gebruikt, wel als parfum.
Vergiftiging door de hyacint laat zich merken door jeuk (contact), braken en hevige diarree (inname) met dehydratatie als gevolg (wat bij kinderen fataal kan aflopen)."

Toegevoegd na 7 uur:
ter toevoeging: ik schreef als je hem alleen op zou eten, maar bij mijn stukje die ik overgenoemen heb staat ook "bij veelvuldige aanraking", dus dat telt ook mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik was altijd dol op hyacinten, haalde ze ook altijd in de winter in huis. Tot ik me realiseerde dat ik ook altijd aan het niezen was als ik ze in huis had, en dat ik hoofdpijn kreeg in de kamer waar ze stonden..
Dus nu beperk ik me tot, in de tijd dat ze als snijbloem worden aangeboden, er even aan ruiken. Dat levert benauwdheid en een enorme niesbui op, maar dat heb ik er wel voor over ;-)
Ik heb overigens geen hooikoorts.
Maar hyacinten kunnen letterlijk en figuurlijk bedwelmend zijn. Vermoedelijk is het niet schadelijk als in 'schadelijk voor de gezondheid', maar de bedoeling van bloemen is natuurlijk niet dat je er last van hebt...