Cardiomyopathie is een verzamelnaam voor ziekten van de hartspier. Meestal wordt er een vergroot hart mee bedoeld dat veroorzaakt wordt door een onderliggende hart- of andere ziekte.

Een prognose is al moeilijk te geven als je de precieze omvang van de ziekte, de oorzaken en de rest van de gezondheidstoestand van de patiënt goed in kaart hebt. Zeker als een aandoening pas ontdekt is kun je nog alle kanten op met behandelingen die goed of minder goed kunnen aanslaan. De arts die iets dergelijks constateert moet er verdere uitleg over geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een mens weet ik het niet, maar ik ben er onlangs achter gekomen aangezien mijn hond ging kuchen (en de dierenartsen eerst dachten dat hij een stukje boomschors ofzo in z'n luchtpijp irriteerde) dat hij dilatoire myocardiopathie heeft, omdat ik een thoraxfoto heb laten maken. De cardioloog maakte een ECG ( hartfilmpje) en een echo en nu blijkt dat hij daarnaast ook nog eens een hartritmestoornis heeft en sluiten z'n hartkleppen ook niet meer doordat z'n hart ( met name de linkerkamer) zo vergroot is. Zo groot, dat hij klem zit tussen borstkas en middenrif. Hij krijgt 4 verschillende soorten medicatie 3x per dag. Z'n tong en tandvlees zijn vaak blauw/grijs verkleurd door zuurstoftekort. Het is verschrikkelijk! De dierenarts en hartspecialist (veterinaire cardioloog) durven geen uitspraken te doen betreffende hoe oud hij ong. zal worden. Hij is nu net 7, de helft van de normale leeftijd. Het wordt iig geen 12 maanden meer zeggen ze, maar hij kan ieder moment door hartfalen overlijden. Hij slaapt nu bij me in bed want ik durf hem niet alleen te laten omdat ik er dan het liefste bij wil zijn. :-( Ik wens je heel veel sterkte met die persoon. Knuffel!