In de regel kan het geen kwaad. Als je van de inspanning gaat transpireren is het zelfs goed voor je. Je lichaam geeft wel aan wanneer je je teveel inspant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe niet maar bedenk dat koorts enorm veel energie van je lichaam vergt. Je daarbij inspannen vermeerdert de vraag naar energie nog eens. Maar matige inspanning is altijd beter dan helemaal niets doen. Daar ga je de spierafbraak mee tegen die bij koorts al gauw optreedt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt er ook aan in welke conditie het lichaam is.
Ik heb bijv. Een lichte hartaandoening en mag bij koorts absoluut niet te actief zijn, omdat dit tot hartkloppingen e.d kan leiden.
Aldus mijn huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gevaarlijk niet. Wel dubbel inspannend. Koorts is een signaal van je lichaam om even een stapje terug te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is in de media een relatie gelegd tussen sterfgevallen bij sporters en het niet goed uitzieken van griepachtige ziekten. Daarnaast is ziek zijn een signaal dat het lichaam de kans wil nemen om even niets te moeten. Wat is inspanning oor jou?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zal iig de genezing vertragen/belemmeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lichte werkzaamheden niet. Zoals bijvoorbeeld een afwasje. Je zal wel veel eerder moe worden omdat het lichaam al de energie steekt in het vernietigen van een virus in je.

Het verhaal wordt anders al je willens en wetens zware arbeid gaat verrichten. Het lichaam zal dit in eerste instantie niet toestaan, maar met een flinke portie oppeppers en pijnstillers kan je het toch forceren. Dan betreed je een gevaarlijk terrein.

Eerst het volgende, waarom koorts?

Als er een virus in het lichaam zit dan treed je afweer in werking. Veel bedreigende virussen zijn afgestemd op onze lichaamstemperatuur van 37 graden. Als die hoger wordt dan verzwakken ze. Het lichaam gaat ze dus dwars zitten door de temperatuur omhoog te jagen. Tevens gaat het lichaam zelf anti virussen kweken die juist beter functioneren bij een hogere lichaamtemperatuur. Daarom moet je ook nooit koortsremmers gebruiken zonder eerst je huisarts te raadplegen, zeker bij kinderen! (dat even voor de meelezers)

Het is bekend dat een mens onderkoeld, of te koud kan worden. Wat minder bekend, maar net zo gevaarlijk, is oververhitting van het lichaam. Daarom zweten we ook, om het lichaam te koelen tot weer die 37 graden.

Met koorts zwaar werk doen is dus hetzelfde als op een gloeiend hete zomerdag in de volle zon zwaar werk te doen. Je hebt de kans om in oververhitting te geraken met als gevolg dat je flauwvalt. Bij koorts is de temperatuur minder snel terug te brengen omdat het lichaam de hogere temperatuur wil handhaven wegens ziektebestrijding.

Er zit dus een risico aan.