Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Hoe kan er voor zorgen dat de handjes van mijn dochter warm blijven?

Tijdens het uitlaten van de hond neem ik af en toe mijn dochtertje van 13 maanden mee in de buggy. Uiteraard heeft ze handschoentjes aan, muts, sjaal en warme kleertjes, en ze zit in een soort trappelzak dus je zou zeggen dat ze het lekker behaaglijk heeft. Maar na ong. 20 min begint ze te huilen en heeft ze pijn aan haar handjes. Als ik die dan voel zijn ze ook echt steenkoud, en helemaal rood, echt zielig!
Een kruik past niet in een buggy en ik heb ook al geprobeerd eerst sokjes om dr handjes te doen en dan pas de handschoentjes. Ben echt benieuwd of jullie een goeie tip hebben!

Weet jij het antwoord?

/2500

Laat je kind nou gewoon koude handjes hebben. Ouders willen hun kind veel te veel beschermen en dat maakt kinderen tegenwoordig steeds minder weerbaar. Wat geeft het dat een kind huilt omdat het koude handen heeft? Huilen is gezond. Troost je kindje maar als het huilt of gehuild heeft, daar heeft het veel meer aan dan kruiken, sokjes, en wantjes.

Buiten de eerste reactie 'korter wandelen' even iets constructiever.. De ergste afkoeling vind plaats door de koude wind die de weg vind naar de warmte van de babie. Je moet er voor zorgen dat de kou daar niet komt. Ik denk dat een winddicht dekentje zou kunnen helpen. Of eventueel een regeschermpje als je dat hebt. Dat stopt de wind, en afkoelen zal veel langer duren. Hou er wel rekening mee dat je babie nog niet in staat is genoeg warmte te maken om zich bij deze temperaturen lang warm te houden.

De handjes en armen ook in de zak stoppen. Als ze dat niet wilt, dan kun je ook gore-tex handschoentjes kopen. Deze zijn wind en waterdicht en zijn echt vele malen warmer dan gewone wantjes. Kinderen kunnen het echt heel koud hebben. Ik kan mij nog herinneren dat ik een jaar of drie was en als ik dan in de winter buiten liep aan de hand van mijn moeder, dan had ik het soms zo koud dat mijn botten pijn deden. Zo voelde ik dat. Die herinnering raak ik nooit kwijt. Wanneer je ouder wordt, wordt het makkelijker om jezelf warm te houden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100