Ik heb mijn rug vertild. Ik mag van de dokter niet werken, maar rust nemen. Mag mijn baas zeggen dat ik moet werken als ik wel kan uit eten?

Omdat ik niet mag werken door mijn rug heb ik mijzelf ziek gemeld. Ik kan wel gewoon andere dingen doen zoals uit eten. Maar nu zegt mijn baas dat als ik uit eten kan, ook kan werken. Ik werk in een restaurant (grote gele M). Mag ik dat weigeren?

Toegevoegd na 13 minuten:
Het punt is dat ik niet lang kan staan, daarbij heb ik van de dokter ook nog is spierverslappers gekregen, dus tillen gaat gewoon niet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Je baas mag zeggen wat hij wil..maar of jij je daar iets van aan moet trekken is een tweede..

Ik neem even aan dat je baas geen arts is..en dus niet deskundig op dat gebied.

Ik zou eens naar je arts stappen en hem/haar voorleggen welk standpunt je baas inneemt.

Wellicht kan hij/zij er een telefoontje aan wagen om je baas enige redelijkheid te bezorgen.

Het is natuurlijk erg grof als je baas beweert dat wanneer je kunt eten..je ook kunt werken.

Bovendien kàn en mag hij/zij jouw eventuele graad van arbeidsongeschiktheid helemaal niet bepalen..

Groet

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als mijn personeel zich ziek meld maar wel uit eten gaat, volgt er zeker weten een gesprek. Dat kan natuurlijk niet. Ziek is ziek. En kun je niet zwaar tillen, dan is er nog altijd wel iets van aangepast werk. Uitpakken of zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag je baas om een afspraak met de arbo arts. Er zit een groot verschil tussen een dag werken en op een stoel zitten eten (ook al is dit buiten de deur).

De arbo arts zal aan je baas en jou doorgeven of je al dan niet kunt werken. Als jij zegt dat je ziek bent heeft je baas dit te accepteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zou ik contact opnemen met je bedrijfsarts en het hem voorleggen. Het is tegenwoordig wel gebruikelijk dat je andere werkzaamheden doet, als het mogelijk is natuurlijk. Je kan misschien niet veel staan en lopen, maar misschien kan je wel administratieve taken op je nemen, om maar iets te noemen. Je wordt geacht hieraan mee te werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
_ Als een werknemer van de huisarts het advies krijgt om rust te nemen om een spoedig herstel te bevorderen, dan hoeft diegene niet met de werkgever in discussie na de ziekmelding.
Wel kan de werkgever controles uitoefenen op de naleving van de plichten van de werknemer tijdens diens
ziektewetperiode.
Ergo, de werkgever moet geen plaatsnemen op de stoel van de arts.
Als iemand het daadwerkelijk in zijn/haar rug heeft, dan is dat wel degelijk aan die persoon te zien.
Dan kan die persoon thuis (in de ziektewetperiode) zich ook niet optimaal bewegen.
Alleen als de werkgever de werknemer (tijdens ziekteverlof)een land ziet omploegen of zich te buiten gaat aan excentrieke dansstijlen in de disco, heeft de laatste een probleem.

Thumbs down van mij dus.......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat mag hij zeggen.

Maar jij hoeft daar niet naar te luisteren,maak een afspraak bij de arbo arts en kijk eens wat die te melden heeft,want bij rugpijn is bewegen meestal beter als helemaal niets doen en uit eten is niet te vergelijken met werken.Werkgevers hebben er wel vaker last van dat zij het beter menen te weten dan artsen omdat het geld kost als jij ziek bent,er zijn bij de mac vast en zeker protocollen voor ziekte van werknemers en daar heeft jouw baas zich gewoon aan te houden.