Ik heb constant een suis in mijn oor, heb ik tinnitus?

Of is er een kans dat het nog weggaat? ik heb het nu ongeveer een half jaar en maak me er zorgen om.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Als je het nu al een half jaar hebt ben ik bang van wel.
Ik ben natuurlijk geen arts alleen ervaringsdeskundige.
Helaas kan een arts het ook niet meten, dus die moet ook op jouw verklaring afgaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak je geen zorgen. Het gaat hoogstwaarschijnlijk niet meer weg, leer er mee leven en wen eraan. Ik heb het al jaren. Meestal stoor ik mij er niet aan. Leuk is anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ben je al naar de huisarts geweest?
mogelijk ben je al geholpen als je oor wordt uitgespoten.
zo niet, dan wordt je verwezen naar een kno- arts.

ikzelf heb het twee jaar gehad, toen verdween het spontaan.
maar laat er even naar kijken, dan weet je meer.
Rieneke1
13 jaar geleden
De medische term voor oorsuizen is: 'tinnitus aurium'. Deze term is afgeleid van Latijnse woorden: 'tinnire' betekent bellen of rinkelen; en 'aures' betekent oren.

Iemand met tinnitus of oorsuizen hoort geluiden als fluiten, suizen, piepen, brommen en zoemen. Deze geluiden kunnen variëren van hard tot zacht, van hoog tot laag, van continu tot af en toe. Ze kunnen hoorbaar zijn in één oor of in beide oren.

Tinnitus leidt bij een aantal mensen tot problemen, bijvoorbeeld persoonlijke problemen, problemen op het werk en/of in de sociale omgeving. Naast de hinderlijke geluiden is ook vaak het gehoor verminderd, waardoor anderen minder goed te verstaan zijn. Deze klachten hebben invloed op het welzijn.

Een vorm van tinnitus, de 'disco-tinnitus' is bij veel mensen bekend. Deze vorm van tinnitus ontstaat als het oor een tijd is blootgesteld aan veel lawaai. Dit heeft tot gevolg dat een ruis of fluittoon te horen is na het lawaai, vooral in een rustige omgeving. Na een dergelijke sterke stimulatie komt het gehoorsysteem moeilijk tot rust. Deze geluiden verdwijnen meestal na rust. Wie zich blijvend aan te veel lawaai blootstelt, loopt het risico dat de tinnitusklachten niet verdwijnen.

De term 'tinnitus' staat echter meestal voor hinderlijke geluiden van binnenuit die niet te negeren zijn. Die geluiden zijn als het ware 'schijngeluiden'. Ze ontstaan doordat het gehoororgaan of de zenuwbanen - zonder dat er geluiden zijn - signalen doorgeven die in de hersenen de betekenis 'geluid' krijgen. Beschadigingen in het laatste gedeelte van het gehoororgaan of veranderingen in de zenuwbanen of de hersenen zijn er de oorzaak van. Ook spiertjes rond het oor die zich samentrekken of problemen in het middenoor kunnen tinnitusklachten veroorzaken. Andere oorzaken van tinnitus zijn afwijkingen aan bloedvaten in het hoofd of een hoge bloeddruk, die een kloppend of tikkend geluid in het ritme van de hartslag veroorzaken.

Even langs de huisarts voor een verwijzing naar een KNO-arts.Die zal bekijken of je medisch behandeld kan worden.