naar de kno-arts zonder verwijsbriefje?? HELP..!!

mijn dochtertje van 21 maanden, is supervaak verkouden en heeft vaak last van der keel en oren. het consultatiebureau en een avondarts heeft gezegt ga met haar naar de kno-arts. maar mijn huisarts wil geen verwijsbriefje geven, omdat hij het zelf nog een paar x wil zien omdat dit een nieuwe huisarts is, we zijn verhuist dus hebben nu een nieuwe huisarts. maar kan ik dan gewoon zonder verwijsbriefje naar de kno-arts, want vind het zo zielig voor mijn dochtertje omdat ze er echt heel erg last van heeft om het nog een paar x af te w8 omdat hij een nieuwe huisarts is. en hij is trouwens pas 4 maanden onze nieuwe huisarts en ze heeft al 3x een flinke verkouheid gehad en een x oor en keelontsteking maar hij vind het niet genoeg. hij wil het nog een paar x zien. is dat niet raar voor een huisarts...??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
14.6K

Antwoorden (6)

Je kan niet zonder verwijsbrief naar de KNO arts.

Direct een andere huisarts zoeken lijkt mij het verstandigste. Je hebt geen vertrouwen in je huidige huisarts.

Toegevoegd na 5 minuten:
Je kunt trouwens ook vaak bij het consultatiebureau een verwijzing krijgen. Maar dit is niet altijd zo helaas.

Je kan ook een second opinion vragen bij een andere huisarts, dit consult moet je dan echter wel zelf betalen. En ook dan loop je het risico niet verder te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je huisarts heeft niets te willen. Hij *moet* je die verwijzing geven. Hij kan zeggen dat hij het niet zinvol vindt, waarop jij kan zeggen "doe het toch maar".

Wel is het normaal dat je een afspraak maakt, hij je dochter onderzoekt, en je dán de verwijzing geeft. Je kunt dus niet telefonisch een verwijzing eisen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, je niet af laten schepen. Sommige zijn wel heeeeeel moeilijk, daar moet je tegen kunnen. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het zo, SuzyQ, dat jouw wil wet is in de spreekkamer van de dokter? Ik heb nu even geen puf om de WGBO er op na te slaan maar hoewel er best wel een aantal dingen over de omgang van gezondheidszorgers met hun patiënten duidelijk geregeld is dacht ik dat die wet op dit punt toch ietsjes genuanceerder in elkaar stak Voor alle duidelijkheid heb ik op grond van dit verhaal ook vraagtekens. Een nuance is al dat er iets anders aan de hand kan zijn dan alleen maar problemen met de luchtwegen, bijvoorbeeld een weerstands- of immuniteitsprobleem. Dan lijkt me een verwijzing naar de kinderarts meer voor de hand liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een arts mag die verwijzing alleen weigeren als hij kan uitleggen waarom een bezoek aan een specialist niet zinvol is. De patient zelf nog een paar keer willen zien omdat het een nieuwe patient is, valt daar niet onder. Vivian staat sowieso heel sterk in haar wens omdat een bezoek aan de KNO-arts is aangeraden door het consultatiebureau en een avondarts. Wat betreft de vraag of een verwijzing naar een andere specialist zinvoller is: zou kunnen, dat kan ik niet beoordelen. Maar vivians huisarts geeft blijkbaar ook geen verwijzing naar een kinderarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles in het werk stellen om de gezondheid van je patiënt te bevorderen betekent echt niet dat een arts naar de pijpen van die patiënt moet dansen. Momenteel zit er een internetgeneratie in de spreekkamer die al gauw denkt het allemaal beter te weten dan dat simpele huisartsje. Als ik alleen al zie wat voor notoire onzin er hier soms op GV wordt verkocht dan houd ik mijn hart vast voor een gigantische toename zinloos medisch handelen, o.a. voor verwijzingen naar specialisten waar hoogstens wat vals-positieve of -negatieve resultaten uitkomen. Maar die patiënt komt wel weer terug in de spreekkamer van de huisarts en voelt zich dan waarschijnlijk dubbel belazerd. En dan praat ik nog niet eens over de kosten die we met zijn allen moeten ophoesten. Dat laat onverlet dat een arts te allen tijde goed met zijn patiënt moet communiceren. Dat is wel verplicht. Daar zijn we het over eens, evenals de vragen die Vivians verhaal in dit opzicht oproept.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In veel gevallen zou ik het met je eens kunnen zijn. Daarom ben ik altijd heel terughoudend in het beantwoorden van medische vragen. Negen van de tien gevallen raad ik mensen aan om naar de huisarts te gaan, dát zou immers hun eerste lijn van medische hulp moeten zijn. Ik vind het ook zorgelijk dat bij een medische vraag mensen soms over elkaar heen lijken te vallen met diagnoses, en zelfs roepen welke tests je door een arts zou moeten 'laten' doen. Soms lijkt de helft van de internetters de vraagsteller een vreselijke ziekte aan te praten en de andere helft de vraagsteller ervan te overtuigen dat er helemaal niets aan de hand is, zonder expertise, laat staan de persoon zelfs maar gezien te hebben. Maar in dit geval gaat het niet om vivian zélf die het beter denkt te weten dan de huisarts. Ze heeft het advies gehad om met haar dochter naar een KNO-arts te gaan. Niet van anonieme internetters, maar van een arts, en van het consultatiebureau, dat zo te lezen de geschiedenis van het meisje beter kent dan de huisarts. Bovendien kan de huisarts niet eens een duidelijke reden geven waarom een verwijzing niet zinvol zou zijn, anders dan dat hij het meisje nog niet zo vaak heeft gezien. De arts hoeft niet naar de pijpen van de patient te dansen, maar het is net zo belangrijk om te bedenken dat ook een arts niet feilloos is. Het zou de medische geschiedenis moeten zijn die belangrijk is, niet hoe vaak de patient in je eigen spreekkamer is geweest. En intussen zit vivian met een ziek kind, met professioneel advies om een specialist te bezoeken, en een huisarts die weigert haar daarbij te helpen. Kun je je voorstellen hoe dat voor een moeder moet zijn? Wie moet zijn geloven? De avondarts, en het consultatiebureau waar ze al het hele leven van haar meisje komt, of de huisarts die niets zinnigers zegt dan 'nog een paar keer zien'? Natuurlijk is de huisarts de poortwachter voor meer specialistische medische hulp, en bestaat zijn taak niet uit het maar uitschrijven van iedere verwijzing, zinnig of onzinnig, waar de patient om vraagt. Maar in dit geval vind ik het alleszins gerechtvaardigd als vivian een verwijzing eist. En als de huisarts geen goede reden kan geven waarom die verwijzing niet zinvol is, is hij verplicht die te geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doorgaans zal een huisarts zich niet halsstarrig opstellen bij vragen om doorverwijzing maar als het echt onzinnig lijkt dit rustig uitleggen, omkleed met redenen en gewoon zeggen dat het hem/haar niet zinnig lijkt. Dat is de manier waarop dat poortwachterschap gestalte zou moeten krijgen. Als de indruk bestaat dat die huisarts eigenzinnig bezig is, een kind aan zijn lot overlaat en adviezen van andere behandelaar/instanties in de wind slaat dan is er iets mis, tenminste met de communicatie tussen de arts en de ouders. Daar zijn we het volledig over eens. Dan nog ken ik nog steeds maar een kant van het verhaal waardoor ik al te stellige uitspraken zal proberen te vermijden. Uiteindelijk denk ik dat ons meningsverschil hierover zelfs qua nuances erg klein is. Ik respecteer jouw afgewogen, invoelende en soms tactvol confronterende antwoorden zeer. Geldt ook voor bovenstaande overwegingen.
Bel gewoon een KNO in het ziekenhuis of poli op, leg uit dat je je zorgen maakt en dat cb en andere arts aangeraden hebben afspraak te maken, maar dat je huisarts weigert een verwijzing te geven, meestal krijg je dan wel gewoon een afspraak hoor.
Ik kon ook gewoon zo bellen naar de poli hier.
Veel succes met je kleine meissie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor medisch specialisten heb je een verwijzing van de huisarts nodig. Dat legt een zekere verantwoordelijkheid bij die huisarts. Er kan veel behandeld worden door de huisarts en je bent niet per definitie in betere handen bij een medisch specialist. Het probleem vind ik daarom niet zozeer dat die huisarts niet doorverwijst maar waarom het jou niet duidelijk is WAAROM dat niet gebeurt. Heeft hij bijvoorbeeld uitgelegd waarom hij er anders over denkt dan het CB en die avondarts?

Toegevoegd na 1 week:
Mijn bedoeling was om die huisarts zich te laten afvragen wat er precies met je dochtertje aan de hand was. Een kind dat herhaaldelijk verkouden is kan heel goed een weerstandsprobleem hebben. Dan ligt een verwijzing naar de kinderarts misschien eerder voor de hand dan naar de KNO-arts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij vindt dat jij doorverwezen wilt worden, dan mag een huisarts niet bepalend zijn. Je kunt er dus op staan en blijven zitten in zijn werkkamer totdat hij de verwijzing heeft gegeven. Jammer dat die strijd nodig is.
Jij maakt je zorgen om jouw kind. Als hij het niet doet, neem contact op met het consultatiebureau en vraag of zij een oplossing weten hoe bij een KNO-arts te komen.
Wat is de behoefte van de huisarts om het nog enkele keren af te willen kijken? Ik begrijp zijn argument niet en jij waarschijnlijk ook niet omdat het niet wordt uitgelegd.
Succes met het vinden en krijgen van de juiste hulp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jouw motivering moet voor de huisarts ook een reden zijn. Jouw ongerustheid ook om je naar de specialist te verwijzen.
De huisarts is niet je baas!