Is er acuut gevaar als je nu een ei zou eten dat besmet is met Fipronil?

Acuut bedoel ik dat je gelijk ziek wordt of in het ergste geval dood gaat.
Ik eet namelijk gewoon eieren en ben niet gestopt of geminderd. Niet dat ik nu angstig ben hoor, daarom vraag ik het niet. Gewoon uit interesse hoe het nou precies zit en hoe schadelijk het is. Ik eet ongeveer 4 eieren gemiddeld per week, soms wel eens 5 of 6.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Nee, de hoeveelheid fipronil was niet acuut gevaarlijk. Althans, je zou heel veel eieren moeten eten om er ziek van te worden. Maar volgens de E.U. regels zat re té veel fipronil in de eieren, en moesten ze daarom uit de handel. De eieren die nu in de winkels liggen zijn volkomen veilig.
jc54
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt!
Nee. Het is absoluut niet gevaarlijk om Fipronil- eieren te eten.

Uit bron :
----Wie de bewuste eieren eet gaat weliswaar over de norm heen, maar de kans dat dit ook gezondheidsproblemen oplevert is klein, zeggen Ivonne Rietjens, Martin van den Berg (toxicologie, Universiteit Utrecht) en Martijn Katan (voedingsleer, Vrij Universiteit). Katan illustreert: ‘In Sri Lanka zijn er zeven gevallen van van mensen die probeerden zelfmoord te plegen met fipronil. Die dronken een heel flesje leeg en kregen miljoenen keren de dosis binnen die in de eieren zit. Zij werden beroerd, maar mochten tussen de twee en vier dagen later het ziekenhuis alweer verlaten’. "
Erna55
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt!