Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat was eigenlijk de werking van de oude coca cola (met cocaine)?

vroeger bleek men echte cocaine in coca cola te doen, in de begin jaren van het merk. ik wist aanvankelijk helemaal niet eens dat je cocaine kon drinken. ik weet ook niet eens wat de normale werking van deze drug is, bijvoorbeeld bij snuiven. mij is verteld dat iemand dan een kick krijgt maar de verdere details hierover weet ik niet, hoelang dit aanhoud, bijwerkingen, andere extras.
maar wat gebeurde er precies met iemand die in de jaren 1900 cola dronk met cocaine erin ? was de werking dan eender, en is het dan wel of niet verslavend(er) als iemand het drinkt ?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Even een stukje geschiedenis.
Het begon in 1860 met Vin Mariani, een populaire wijn die bestond uit cocaïne, suiker, rode wijn en brandewijn. Toentertijd werd deze wijn gezien als een wondermiddel dat een verkwikkende en versterkende werking had op je lichaam en hersenen.
Deze wijn werd onder andere geïmiteerd door een apotheker genaamd JS Pemberton. Hij zei dat zijn cocaïnewijn je genas van hoofdpijn, hysterie en melancholie.

In 1886 kwam er echter een alcoholverbod, waardoor Pemberton de rode wijn verving door bruiswater.
Geen grap, de alcohol werd verboden en niet de cocaïne. Zo ontstond Coca Cola.

Pas in 1904 werd het ‘wondermiddel’ cocaïne uit de cola gehaald, omdat het een slechte naam kreeg.

Dus ja Coca Cola bevatte vroeger cocaïne.
Het werd door een apotheker gemaakt omdat het toentertijd als goed werd gezien voor lichaam en geest.
De cocaïne kwam van de coca-bladeren.
Tegenwoordig worden die bladeren nog gebruikt, maar de cocaïne eruit gehaald.

Terug naar jouw vraag.
De combinatie waarmee het begon, alcohol en cocaïne, versterkte het stimulerende effect.
Toen de alcohol verboden werd, was het stimulerende effect al minder.
Maar het stimulerende effect was sowieso niet tot nauwelijks verslavend, omdat het gedronken werd. Het kwam niet rechtstreeks in de bloedbaan.
Jellinek zegt zelfs dat het kauwen op diezelfde cocabladeren nauwelijks verslavend is met nauwelijks lichamelijke schade. Een antropoloog vergeleek het kauwen op deze bladeren met het drinken van een kop sterke koffie.
Als je cocabladeren kauwt, komt de cocaïne heel langzaam in het bloed.
Snuif je het, is het effect veel heftiger.
Spuit je het in je bloedbaan is het risico nog groter.
Vergelijk het drinken met het kauwen, maar dan aangelengd.
(Lees meer...)
2 maanden geleden
KleinDuimpje
2 maanden geleden
Ha, ha, ha,
Ik weet gewoon wie deze min heeft gegeven.
Terwijl in mijn antwoord wel staat welk effect de cocaïne in coca cola had. En, in mijn antwoord staat ook de werking van toen vergeleken met nu.
Ofwel, mijn antwoord geeft antwoord op de vraag en niet wat de vraagsteller al wist, de geschiedenis van coca cola met cocaïne tot nu zonder.
Tja.
ronron1212
2 maanden geleden
Geen antwoord op de vraag
KleinDuimpje
2 maanden geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Echolalie
HeerVoldemort
2 maanden geleden
Gestelde vraag:
Wat was eigenlijk de werking van de oude coca cola (met cocaine)? Wel een antwoord.

Andere antwoorden (1)

Coca-Cola bevatte oorspronkelijk echte cocaïne. Toen apotheker dr. John Stith Pemberton Coca-Cola in 1885 uitvond, gebruikte hij cocaïne als een van de hoofdingrediënten. Dit kwam van een extract van de coca-bladeren, wat de "Coca" in de naam verklaart. Cocaïne was destijds legaal en werd veel gebruikt in medicinale producten. Het drankje bevatte circa 9 mg per glas. Ter vergelijking: een lijntje cocaïne bevat meestal zo’n 50 mg.
In 1901 begon Asa Candler, zakenpartner van uitvinden Pemberton, met het aanpassen van de formule van Coca-Cola om de cocaïne te verwijderen. Nieuwe inzichten maakte dat cocaïne een slechte naam kreeg. Tegen 1903 was de cocaïne grotendeels uit de formule gehaald en vervangen door suiker en cafeïne.. Tegen 1929 was het proces van decocainisering van coca bladeren geperfectioneerd, waardoor Coca-Cola volledig vrij was van cocaïne.
Coca-Cola gebruikt nog steeds coca bladeren, maar deze worden verwerkt door de Stepan Company in New Jersey om de cocaïne te verwijderen, waarna de resterende extracten worden gebruikt voor de smaak van de drank.
(Lees meer...)
2 maanden geleden
KleinDuimpje
2 maanden geleden
Geen antwoord op de vraag.
HeerVoldemort
2 maanden geleden
Gestelde vraag: Wat was eigenlijk de werking van de oude coca cola (met cocaine)? Geen antwoord...
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing