Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik drink elke dag een aantal redbull blikjes bij het roken hoe kom ik van een redbull verslaving af?

Ik wil ook stoppen met roken, maar merk dat roken en redbull hand in hand gaan.

10 maanden geleden
Ritsuka
10 maanden geleden
Langzaam afbouwen, probeer eerst eens een half blikje
tinus1969
10 maanden geleden
Waar drink je die red bull? Thuis?
SingingCoyote13
10 maanden geleden
je kan proberen om te stoppen met roken, elke 1 a 2 week(en) een sigaret minder per dag. uiteindelijk als je onder de 5 per dag bent dan kan je dit verlengen naar om de 2 of 3 weken eentje minder per dag. als je dan op 1 sigaret per dag zit, rook je praktisch nihil en daar kan je net zo goed een jaar op blijven zitten om hieraan gewend te raken, totdat je zeker weet dat je er zonder kunt.
tinus1969
10 maanden geleden
@singingcoyote, dit soort afbouw adviezen werken in de praktijk slecht, omdat je dan wel sigaretten en red bull in huis hebt. En dus makkelijk ‘ zondigt’.
jc54
10 maanden geleden
Tonen dat je ruggegraat hebt. In één keer met allebei stoppen!!!!
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 maanden geleden
Ga gewoon even naar de huisarts. Die kan je een advies op maat geven.
Stoppen met een verslaving is al moeilijk genoeg. Dat hoef je niet alleen te doen.
Pieterke
10 maanden geleden
Niet alle 2 de verslavingen tegelijk proberen af te leren maar eerst de één dan de ander. Geen grote voorraad in huis nemen. Ik houd mijn coca cola verslaving in de hand door elke dag een afgepast aantal blikjes te kopen. (Ik koop nooit meer flesen want dan kun je meestal alleen 1,5 l. flessen kopen (bij mij althans) en dan gaat de hele fles in 1 dag leeg).

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

1. Hou een week bij hoeveel energiedrankjes je drinkt en wanneer je dat vooral doet.
2. Maak een plan! Kijk eens op welke momenten je het drinken van energiedrankjes kunt laten. Stel jezelf doelen die je wilt halen. Vertel de mensen die dichtbij je staan over het plan dat je hebt, zodat ze je daar ook in kunnen steunen.
3. Kijk eens hoe je het drinken van energiedrankjes weer bijzonder kunt maken. Dus doorbreek de gewoonte, en maak het weer exclusief voor feestjes of momenten die bijzonder zijn.
4. Zoek naar alternatieven, probeer jezelf weer aan te wennen drankjes te drinken met een minder heftige smaak.
Het zelfde voor roken.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 16 februari 2025 09:36: tekst
10 maanden geleden
Ritsuka
10 maanden geleden
Als je weet hoeveel blikjes je drinkt, kun je ook bijhouden hoeveel geld het kost.
Een tante van mij stopte met roken en deed het geld wat ze wegrookte in een spaarpotje, daar kon ze uiteindelijk van op vakantie
Bepaal tot op de ml. nauwkeurig hoeveel je gemiddeld per dag drinkt (hou het 1 of 2 weken bij). Dit is je aanvangsdagdosering, die je de eerste week precies aanhoudt. Maak dan een plan om elke week (of 2 weken) een aantal ml per dag te minderen. (Je rekent dus niet in blikjes maar in ml's.) Koop dus een maatbeker en hou je strak aan de geplande dosering. Gaat het te snel (dwz. krijg je afkickverschijnselen), probeer dan niet een stap terug te doen maar hou dan een bepaalde dosis wat langer aan, en ga pas als je denkt het aan te kunnen verder naar de volgende verlaging. In het begin kun je grotere verlagingsstappen nemen (begin bv. met 20-25%), maar hoe verder je komt, des te kleiner de stapjes je neemt. Op deze manier gaat ook het afkicken van benzo's. Ik verwacht dat het voor cafeïne (want daar gaat het over) niet veel anders werkt, want dat werkt ook op de hersenen in, die moet je langzaam wennen aan de nieuwe chemie in je lijf. Neem er de tijd voor, je kan er best een half of heel jaar mee bezig zijn. Probeer niet te snel te gaan, dat leidt tot frustratie als het niet lukt.
En blijf er daarna voor altijd vanaf.
Voor roken kan je hetzelfde doen met nicotinekauwgom lijkt me.
En zoek ondertussen een andere bezigheid, waar je écht plezier aan hebt.
Als je het echt wilt, zal het je lukken. Sukses!
(Lees meer...)
10 maanden geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing